اصلاح نگرش منفی به معلولان نیازمند فرهنگ سازی و حمایت خیرین

معلولان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه نیازمند توجه جدی مردم و مسئولان هستند و در این میان مسئولان باید نسبت به برخورداری افراد معلول از امکانات رفاهی در جامعه نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

معلولان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه نیازمند توجه جدی مردم و مسئولان هستند و در این میان مسئولان باید نسبت به برخورداری افراد معلول از امکانات رفاهی در جامعه نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

علی محمد رضوانی مدیرعامل مرکز خیریه توانبخشی معلولین شهید مدنی زرین‌شهر در نشست با اعضاء شورای شهرستان لنجان اظهار کرد: امروز مراکز توانبخشی بصورت اسمی دارای عنوان بهزیستی است اما تمام امور آنها توسط خیرین اداره می شود و مرکز جامع توانبخشی معلولین شهید مدنی زرین شهر نیز که ویژه نگهداری معولان جسمی حرکتی و ذهنی دختران بالای 14 سال است که از سال 74 آغاز به کار کرده است و امروز نیازمند نگاه ویژه خیرین است.

وی افزود: شاید در سال‌های اخیر مردم شهرستان لنجان با فعالیت‌های این مرکز بیگانه بودند اما برای آشنایی هرچه بیشتر مردم حرکت‌های متعددی صورت گرفته و امروز باید با تقویت و برگزاری نشست‌ها و بازدید مردم و روشنگری در خصوص فعالیت این مرکز کمک‌های مردم و خیرین را برای اداره این موسسه تامین کنیم و قطعا انجام کارهای فرهنگی بتعث خواهد شد شاهد استقبال مردم و کمک‌های آنها باشیم.

مدیرعامل مرکز خیریه توانبخشی معلولین شهید مدنی زرین‌شهر تصریح کرد: امروز مراکز آموزش عالی و همچنین شوراهای اسلامی با توجه به حضور در لایه‌های مردم می‌توانند برای پیشگیری از معلولیت‌ در در حوزه فرهنگ و سلامت جامعه و همچنین تشویق شهروندان به کار خیر تشویق کرده و گام‌های موثری را در این حوزه بردارند.

وی اضافه کرد:قطعا کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم از جمله تجهیزات پزشکی دارویی، مواد غذایی،پوشاک نو، مواد شوینده بهداشتی و لوازم التحریر هر ماه گره‌گشای هزینه‌های سنگین این مرکز خواهد بود.

در ادامه این نشست مصطفی اسماعیلی رئیس شورای اسلامی شهرستان لنجان گفت: حداقل مزیتی که بازدید از این مرکز دارد و باعث زدن تلنگر به هر فردی می‌شود این است که به خودمان بیاییم و در نظر داشته باشیم که خداوند می‌توانست ما را نیز به این صورت خلق کند ولی این اتفاق رخ نداده و باید شاکر نعمت‌های پروردگارمان باشیم و در راه کمک به این عزیزان قدم برداریم.

وی افزود:مردم باید بدانند درب‌های مرکز خیریه توانبخشی معلولین شهید مدنی زرین‌شهربه روی همه شهروندان باز است و باید با آگاهی بخشی به شهروندان به سمتی گام برداشت که مردم با نگاه مثبتی که دارند به این محل مراجعه کنند و شرایط را از نزدیک ببینید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: افرادی که در این مرکز نگهداری می شوند محدودیت هایی دارند و هیچ وجدان آگاهی نمی پذیرد که به دلیل عقب‌ماندگی ذهنی آنها را از همه چیز محروم نگه داریم.

وی ادامه داد: امیدواریم با افزایش تعاملات وظایفی که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به عهده شورای اسلامی شهرستان لنجان است را تا جایی که مقدور و امکان پذیر است را به نتیجه برسانیم.

در ادامه محمد باتوانی با اشاره به آیه 13 سوره حجرات گفت: همه انسان‌ها حق حیات و بهره‌مندی از امکانات جامعه را دارند و با توجه به اینکه فرهنگ ایران اسلامی برگرفته از فرهنگ ناب اسلام است حقوق افراد به ویژه معلولان در جامعه ما یکسان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: باید گفت امروز عرصه خدمت فقط منحصر به یک زمان یا مکان خاص نیست بلکه انسان هایی هستند که با همت کم نظیر در شرایطی خاص به خدمت رسانی خلق خدا مشغولند.

سخنگوی شورای شهرستان لنجان عنوان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا معلولان جامعه علاوه بر اینکه از عرصه های اجتماعی طرد نشوند ، با شناخت شاخص های رفاه اجتماعی ، بستر مناسب برای فعالیت آنان بیش از گذشته فراهم گردد.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در مورد برخورد جامعه نسبت به معلولان کم‎‎توان ذهنی، بیان کرد: نباید فراموش کرد جمعیت کثیری از معلولان کم ‎ توان ذهنی می ‎‎ توانند با فراگیری مهارت‌های خودیاری به استقلال فکری و حتی شغلی دست یابند.

باتوانی با اشاره به نبود فرهنگ لازم در مورد برخورد جامعه با این قشر از معلولان، خاطرنشان کرد: کم ‎‎ توانی ذهنی، یک بیماری است و نباید با عباراتی مانند «عقب مانده ذهنی»، خانواده ‎‎ این قبیل بیماران را رنجاند و نسبت به فرزند معلولشان دلسرد کرد در همین راستا باید این افراد را بخشی از جامعه خود بدانیم و با آنها با مهربانی رفتار کنیم .

در پایان سودابه باقری نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: معلولیت و کاهش توان جسمانی بخش جدایی ناپذیر از زندگی بشری، به گونه ‏ای که هر انسانی در طول حیات خود به علل مختلف چون مشکلات ژنتیکی بدو تولد، بیماری و حوادث، یا رسیدن به دوران سالمندی آن را تجربه می کند.
وی افزود: رشد و شکوفایی جامعه بستگی به چگونگی بکارگیری استعدادها و توانایی های شهروندان دارد و بی تردید بخشی از نیروهای فعال در جامعه افراد معلول و کم توان هستند که باید برای بهبود شرایط استفاده از ظرفیت های آنان برنامه ریزی شود.
نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: یکسان سازی فرصت ها از طریق اصلاح محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت های آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی و فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد به خصوص افراد معلول و کم توان، انتظاری است که این قشر به عنوان شهروندان جامعه از مسئولان دارند.

وی با بیان اینکه یک فرد معلول نباید در جامعه احساس کمبود کند، ادامه داد: مناسب نبودن مبلمان شهری در شهر یزد کاملا مشهود است و باید در این زمینه کار اساسی صورت گیرد و نباید فراموش کرد معلولین حاضر در مرکز خیریه شهید مدنی زرین‌شهر فقط نیازمند محبت ما هستند و این کمترین درخواستی است که هر فرد می تواند از هم نوع خود داشته باشد .

باقری اضافه کرد: متأسفانه آنقدر اطلاع رسانی در سطح جامعه پایین است که هیچ انتظاری را نمی توان از خانواده ها داشت با توجه به اینکه آنها نیز از حقوق شهروندی برخوردارند ولی بی شک حقوق شهروندی یک فرد توانخواه با فرد سالم قابل قیاس نیست .

وی عنوان کرد:باید توجه داشت مهمترین مسئله ای که در معلولین ذهنی وجود دارد درک زیاد عشق و علاقه است که باید توسط خانواده و مردم، خیرین و مسئولان تأمین شود .

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر با بیان اینکه افرادی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند احساسات قوی تری نسبت به افراد عادی دارند گفت : این گونه افراد احساس نیاز بیشتری نسبت به افراد عادی به اطرافیانشان می کنند و وقتی از محیط خانواده دور می شوند نمی توانند احساسات خود را بیان کنند که با این وجود مشکلات آنها افزایش می یابد .

وی متذکر شد: علی رغم تلاش هایی که در مراکز نگهداری معلولان ذهنی و جسمی حرکتی برای ایجاد محیطی مناسب برای فرد معلول در مراکز شبانه روزی انجام می گیرد، هرگز نمی توان این مراکز را با محیط خانواده مقایسه کرد و قطعاً شرایط عاطفی را که مادر توانخواه می تواند برای او به وجود بیاورد یک مددکار یا پرستار مرکز نمی تواند ایجاد کند لذا باید به سمتی حرکت کنیم که خانواده ها از داشتن چنین فرزندانی در جامعه نگران نباشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار