هراس از سقوط سپاهان

هواداران سپاهان این روزها بیش از آنکه به حضور تیمشان در جمع مدعیان فکر کنند نگران قرار گرفتن طلایی پوشان در منطقه سقوط جدول هستند. زردپوشان اصفهانی تا پایان هفته شانزدهم تنها 16 امتیاز جمع‌آوری کرده‌اند که میانگین ضعیف یک امتیاز از هر بازی را نشان می‌دهد.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : هواداران سپاهان این روزها بیش از آنکه به حضور تیمشان در جمع مدعیان فکر کنند نگران قرار گرفتن طلایی پوشان در منطقه سقوط جدول هستند. زردپوشان اصفهانی تا پایان هفته شانزدهم تنها 16 امتیاز جمع‌آوری کرده‌اند که میانگین ضعیف یک امتیاز از هر بازی را نشان می‌دهد. فصل گذشته سیاه‌جامگان مشهد با همین میانگین امتیاز یعنی 30 امتیاز از 30 بازی در هفته پایانی توانست خودش را از سقوط به لیگ دسته یک نجات دهد. آنها در هفته پایانی لیگ شانزدهم تنها 27 امتیاز اندوخته داشتند و با برتری برابر پرسپولیس حکم بقای خودشان را امضا کردند. این در حالی بود صبای قم اگر استقلال اهواز را در یک بازی خانگی شکست می‌داد تیم مشهدی را به لیگ یک می‌فرستاد اما نماینده قم در حساس‌ترین بازی فصل مغلوب میهمان شد تا خداحافظی تلخی با لیگ برتر داشته باشد. همه این اتفاقات که در دومین ماه سال جاری روی داد نگرانی‌ها پیرامون آینده تیم اصفهانی را بیشتر می‌کند. در حال حاضر تیم‌های زیردست سپاهان یعنی سپیدرود رشت، استقلال خوزستان و نفت تهران فاصله‌ای یک تا سه امتیازی با سپاهان دارند و کمترین لغزشی از سوی طلایی پوشان می‌تواند شرایط سپاهان را بغرنج‌تر از پیش کند.

هر فصل دریغ از فصل پیش

فصل گذشته سپاهانی‌ها در پایان هفته شانزدهم با کسب 23 امتیاز بر جایگاه هفتم جدول تکیه زده بودند نه‌تنها خطر سقوط آنها را تهدید نمی‌کرد بلکه امیدوار بودند به جمع مدعیان قهرمانی اضافه شوند. در آن زمان تیم تحت رهبری ویسی هرچند روند حرکتی پرنوسان داشت اما در جمع‌آوری امتیاز آماری متوسط را به ثبت رسانده بود. آنها با کسب میانگین امتیاز 47/1 در هر بازی، خودشان را در نیمه بالای جدول جای‌داده بودند. در پایان هفته بیست‌وچهارم که سپاهانی‌ها عذر ویسی را خواستند با کسب 32 امتیاز بر رتبه هفتم جدول تکیه زده بودند و کوچکترین تهدیدی متوجه این تیم نبود. میانگین امتیازگیری ویسی هم در بیست‌وچهار بازی لیگ شانزدهم عدد 33/1 را نشان می‌داد که هرچند نسبت به هفته ابتدایی نیم‌فصل نخست کمی نزول پیداکرده بود اما بحرانی نبود.

وقتی کرانچار آمد

زلاتکو کرانچار ۳۰ تیرماه ۱۳۸۸ به‌عنوان سرمربی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شد، اما در ۷ دی ماه همان سال از سرمربیگری سرخ‌پوشان تهرانی کنار رفت و جایش را به علی دایی داد. او دو سال سرمربیگری تیم ملی مونته‌نگرو را بر عهده داشت در 6 آبان 1390 به‌عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد و موفق شد سپاهان را در لیگ برتر ۹۱-۱۳۹۰ و جام حذفی ۹۲-۱۳۹۱ به مقام قهرمانی برساند، اما کرانچار در 17 شهریور 1393 به دلیل مشکلاتی، از هدایت تیم سپاهان استعفا داد. در آخرین روزهای اسفندماه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که مدیران باشگاه اصفهانی قصد کنار گذاشتن ویسی را دارند و با کرانچار وارد مذاکره شده‌اند. پس از دربی اصفهان و برتری طلایی پوشان اصفهانی برابر ذوب‌آهن به نظر می‌رسید پایه‌های سست مربیگری ویسی محکم‌تر شده باشد اما مدیران باشگاه با کرانچار به توافق نهایی دست یافتند و ویسی را کنار گذاشتند. کرانچار در این مدت دور از فوتبال ایران بود سرمربیگری الأهلی قطر و دیناموزاگرب را بر عهده داشت و درنهایت به دلیل گرفتن نتایج نامناسب از این دو تیم اخراج شد.

روزهای خوش کرانچار در لیگ شانزدهم

نخستین بازی رسمی که کرانچار پس از سه سال دوری از سپاهان دوباره بروی نیمکت تیم زردپوش اصفهانی نشست به دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بازمی‌گردد. طلایی پوشان پس از تعطیلات عید نوروز در چهارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر میزبان سایپای کرج بودند و توانستند حریف را با برتری 3 بر یک از پیش رو بردارند. کرانچار در شش دیدار پایانی لیگ شانزدهم همراه با سپاهان به چهار پیروزی، یک تساوی و یک شکست رسید تا این کارنامه درخشان جای هیچ‌گونه تردیدی برای تمدید قرارداد او باقی نگذارد. توافق میان این مربی کُروات با باشگاه اصفهانی خیلی زود حاصل شد تا آنها در لیگ هفدهم با کرانچار حرکت صعودی خودشان را ادامه دهند و از همان ابتدای لیگ درخشان ظاهر شوند.

کرانچار به دنبال ترمیم نقاط ضعف

سپاهانی‌ها لیگ هفدهم را باسکان داری کرانچار در حالی آغاز کردند که پنج صید طلایی آنها در فصل نقل و انتقالات انتظارات از نماینده پرافتخار اصفهانی را حسابی بالابرده بود. عزت اله پورقاز، سیاووش یزدانی، حسن جعفری، شاهین ثاقبی و ساسان انصاری پنج بازیکنی به شمار می‌رفتند که در لیگ شانزدهم در میان بهترین‌ها جا گرفته بودند و خریدهایی طلایی محسوب می‌شدند. در ادامه دو بازیکن برزیلی و یک مهاجم عراقی هم به جمع سپاهانی‌ها اضافه شدند تا جنس کرانچار کاملاً جور شود. اما بازی‌های نیم‌فصل نخست نشان داد یا کرانچار در خریدهایش دقت کافی را نداشته است و یا بازیکنان جدید نتوانسته‌اند خودشان با فضای تیم اصفهانی هماهنگ کنند. جدایی دو بازیکن از همین صیدهای ابتدای فصل، نخستین گام سرمربی سپاهان برای ترمیم تیمش به شمار می‌رفت. استخدام یک بازیکن آلبانیایی و دروازه بان تیم ملی سوریه را هم باید دومین قدم از اصلاحات کرانچار به شمار آورد. اما آنچه در نخستین بازی نیم‌فصل دوم دیده شد نشانی از نسخه‌های شفابخش کرانچار نداشت و همچنان نگرانی‌ها پیرامون پرافتخارترین تیم لیگ برتر ادامه دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار