شناسایی سه کانون درگیر با سندروم تنفسی فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حال حاضر سه کانون درگیر با سندروم تنفسی فوق حاد پرندگان در گلپایگان و خمینی شهر شناسایی و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حال حاضر سه کانون درگیر با سندروم تنفسی فوق حاد پرندگان در گلپایگان و خمینی شهر شناسایی و معدوم شده است.

شهرام موحدی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شیوع آنفولانزای حاد پرندگان در اصفهان اظهار کرد: واحدهای درگیر بیماری در گلپایگان غیر مجاز، فاقد پروانه تاسیس و بهره برداری و مجوزهایی لازم از حوزه دامپزشکی بودند و واحدهای درگیر در خمینی شهر نیز نتوانستند ضوابط و مقررات بهداشتی را بسیار خوب رعایت کنند.

وی تصریح کرد: برای تشخیص عامل اصلی این ویروس نمونه گیری کردیم و نمونه ها را به مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور ارسال کردیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: پرورش دهندگان صنعتی باید حداکثر ضوابط بهداشتی و قرطینه ای را برای مرغداری ها تامین کنند، به صورتی که هیچ فردی بدون استحمام و تعویض لباس وارد مرغداری نشود و خودروهای ورودی نیز کاملا ضد عفونی شوند. هم چنین تلفات را سریع گزارش دهند و هرگونه کوتاهی توسط پرورش دهندگان باعث درگیری مرغداری با بیماری می شود.

موحدی افزود: از روستاییان تقاضا داریم تا چند ماه آینده پرنده رنگی بومی از افراد دوره گرد، بازارچه های محلی و مغازه های سطح شهر خریداری نکنند و تلفات جزئی را در محیط رها نکنند و آنان را در زمین دفع کنند، در غیر این صورت ممکن است توسط دیگر پرندگان، روباه، شغال، سگ،گربه و موش و ... مورد مصرف قرار گیرند و عامل بیماری در شعاع بسیار وسیعی منتشر شود و حوزه های صنعتی با تلفات زیاد نیز باید این موضوع را سریعا به حوزه دامپزشکی گزارش دهند.

وی ادامه داد: رکن اساسی کنترل بیماری و موفقیت در حوزه پرورش طیور پیشگیری و رعایت مسائل امنیتی، زیستی و بهداشتی است و هر گونه غفلت باعث خسارت و ضربه می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: نوع بیماری مشخص نیست و مرکز تحقیقات آزمایشگاه سازمان دامپزشکی کشور باید نوع بیماری را مشخص کند و به نظر نمی رسد این بیماری بین انسان، طیور و حیوانات مشترک باشد، البته ویروس آنفولانزا می تواند با تغییر ژنتیک برای جامعه انسانی نیز خطرناک شود. در سال گذشته نیز نوع آنفولانزای حاد پرندگان بین انسان و طیور مشترک نبود.

موحدی تصریح کرد: کل طیور در حال پرورش استان ۲۶ میلیون قطعه است و حدود صد هزار قطعه معدوم سازی داشتیم و خسارت کمتر از 0.۳ درصد است و در حوزه تولید تخم مرغ در استان مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: به علت اهمیت موضوع ستاد مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می شود و با درخواست دامپزشکی و دستور استاندار و همکاری نیروی انتظامی مرغداری های درگیر با بیماری پلمب و طیور بیمار معدوم و اطراف آن ضد عفونی می شود و تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت به آن واحدها داده نمی شود و کنترل شدید بین جاده های مواصلاتی استان توسط نیروی انتظامی انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: با تعامل دو طرفه با محیط زیست از آنان خواسته ایم اکیپ های پایش محیط زیست را فعال کنند و هرگونه مورد مشکوک و تلفات در محیط و تالاب ها را سریعا گزارش دهند تا نمونه گیری، اقدامات قرنطینه ای و مراقبتی لازم صورت گیرد، البته دامپزشکی نیز با خودروهای سیار اقدامات قرنطینه ای انجام می دهد.

موحدی افزود: آموزش های لازم در خصوص بیماری ها و اقدامات لازم توسط اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی انجام می شود و دامپزشکی با برگزاری کلاس و آموزش مستقیم در تمام مرغداری ها آگاهی های لازم را به پرورش دهندگان و ... ارایه می دهد. البته آموزش موثر نیازمند همکاری و اجرای دستورات توسط پروش دهندگان طیور است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص تغذیه دام و طیور توصیه می کنیم که همه پرورش دهندگان غذای دام و طیور خود را از کارخانجات مورد نظر و تایید دامپزشکی تهیه کنند و دکتر دامپزشک تمام وقت داشته باشند و به صورت مرتب کنترل و آزمایش داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار