5 شهر شهرستان لنجان دارای مصوبه بافت‌های فرسوده هستند

فرماندار شهرستان لنجان گفت: پنج شهر زرین‌شهر، ورنامخواست، چرمهین، چمگردان و سده لنجان دارای بافت‌های فرسوده هستند که محدوده‌های آنها مصوب شده است.

سید محسن سجاد در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به اهمیت استحکام بخشی و مقاوم‌سازی بناهای شهری و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک پروژه ملی رییس جمهور دولت تدبیر و امید اکبر ترکان را به عنوان مشاور خود در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده منصوب کردند که این نشان از اهمیتت موضوع رسیدگی به بافت‌های فرسوده دارد.

وی افزود: یکی از معضلات امروز در شهرهای شهرستان لنجان وجود بافت‌های فرسوده است و قطعا بهسازی این بافت‌ها می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین افزایش نشاط اجتماعی برای شهروندان داشته باشد .

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت پنج شهر زرین‌شهر، ورنامخواست، چرمهین، چمگردان و سده لنجان دارای بافت‌های فرسوده هستند که محدوده‌های آنها مصوب شده است.

وی ادامه داد: برخی از شهرهای شهرستان لنجان از جمله باغبادران، دارای بافت فرسوده هستند، اما فرآیند تصویب طرح‌ آن طولانی شده است، بنابراین با توجه به رویکرد و تاکیدات استاندار اصفهان در خصوص کاهش بروکراسی اداری باید با پیگیری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در شهرستان لنجان مشکلات موجود را مرتفع کرده و زمینه اجرایی شدن این طرح ها را فراهم کنند.

سجاد اضافه کرد: با توجه به تنوع موضوعات مرتبط با بازآفرینی محدوده­ های ناکارآمد شهری، چندین کارگروه­ تخصصی در این ستاد پیش‌بینی شده است که تاکنون کارگروه‌های اقتصادی، اجتماعی، سلامت، حقوقی و وقف در ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان لنجان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان باید با تشکیل جلسات تخصصی و همچنین تشکیل شورای محلات با حضور معتمدان و مردم بافت‌های فرسوده شهرهای این شهرستان را به صورت میدانی و عملیاتی، شناسایی کنیم.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد شهرستان لنجان شهرستانی دارای قدمت تاریخی است، بنابراین ترمیم بافت‌های فرسوده در شهرستان باید به صورتی انجام گیرد که فضای سنتی و طبیعی این بافت‌ها حفظ شود و در این راستا باید پروژه‌های کارشناسی شده را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به تسهیلات بافت فرسوده، تصریح کرد: دولت دوازدهم با پرداخت تسهیلات بافت فرسوده گام‌های موثری را در این حوزه برداشته است و پرداخت وام ۳۰۰ میلیون ریالی ۱۴درصد است و ساکنان در بافت های فرسوده با همکاری شهرداری‌ها می‌توانند با تشکیل شورای محلات و طرح نقشه از این وام برخوردار شوند .

سجاد افزود: وام ۳۰۰ میلیون ریالی هشت درصد بدون سپرده برای زوج‌های جوان نیز از دیگر تسهیلات بافت فرسوده است و بانک عامل آن نیز بانک مسکن و ملی خواهد بود.

وی ادامه داد: پرداخت وام ودیعه اسکان موقت در بافت‌های فرسوده یکی دیگر از طرح‌های دولت در حوزه بافت فرسوده است و قطعا این مهم می‌تواند انقلاب عظیمی را در توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها ایجاد کند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: پرداخت وام ۲۰۰ میلیون ریالی برای مرمت و مقاوم سازی بافت های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای شهرها نیز یکی دیگر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی اینگونه بافت‌ها به‌شمار می‌آید که باید به درستی برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی تاکید کرد: در طراحی بافت‌های فرسوده باید چهار رویکرد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و زیر بنایی را مورد توجه قرار دارد، بنابراین باید توجه داشت با بازگشت به درون شهرها می‌توان از بسترها و ظرفیت‌های موجود در این مناطق به بهترین شیوه ممکن بهره برد و به توسعه پایدار دست پیدا کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار