مرکز رشد در زرین شهر راه‌اندازی می‌شود

عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت:با توجه به واقع شدن شهرستان لنجان در قطب صنعتی کشور ، وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی ، دانشگاهها و... که از جمله مزایا و ظرفیتهای این شهرستان برای ایجاد مرکز رشد به خوبی مهیا است .

عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت:با توجه به واقع شدن شهرستان لنجان در قطب صنعتی کشور ، وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی ، دانشگاهها و... که از جمله مزایا و ظرفیتهای این شهرستان برای ایجاد مرکز رشد به خوبی مهیا است .

علی سلیمیان با اشاره به روند شکل گیری مرکز رشد اظهار کرد: مرکز رشد یا انکوباتور ، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان از هر قشر و هر رشته کاری و تحصیلی ، تأسیس می‌شود و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه رشد و نمو شرکتهای جدید و ایده های نو را فراهم می‌کند.

وی افزود: استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود و امروزه بیش از ۳ هزار انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: در ادبیات کارآفرینی، انکوباتورها ، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شوند و انکوباتورها طرح‌هایی مبتنی بر نوآوری هستند و از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می‌شوند و این مراکز دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.

وی ادامه داد: تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک بر می‌گردد و در این سال ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ‌تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینه‌های آن برآید.

سلیمیان اضافه کرد: لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدودا ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته می‌شود و حدودا هزار نفر در آن به کار مشغولند.

وی با اشاره به روند شکل گیری ايده مراكز رشد در ایران، گفت: اولين انديشه در سال 1371 مطرح شد كه در واقع بحث شهركهای علم و فناوری بود و شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان و شهرک كاوش وابسته به وزارت صنايع و معادن شكل گرفتند و اولين مركز رشد در سال 1378 در شهرک علمي - تحقيقاتي اصفهان به مرحله اجرا رسيد و اين شهرک شروع به پذيرش هسته ها و شركتهای فناور كرد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر عنوان کرد: در سال 1380 بر روی اين مساله تمركز بيشتری صورت گرفت و قدم اوليه در این زمینه تصويب ضوابط گسترش مراكز رشد و پاركهای علم و فناوری در 17 اسفندماه 1381 توسط شورای گسترش آموزش عالي كشور بود و در ادامه اين روند، در سال 1382 مجوز موافقت با احداث مراكز رشد صادر گردید.

وی بیان کرد: مراکز رشد فعال در شهرستانهای مختلف زیرمجموعه شهرک علمی تحقیقاتی مستقر در دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و سرویسها و خدمات متنوعی که در ادامه به نمونه هایی از آنها اشاره خواهد شد ، از این واحد دریافت می کنند و حمایتهایی که مراکز رشد از فعالان در این مراکز به عمل می آورند ، شامل حمایتهاي مالی، حمایتهاي قانونی، تسهیل در ایجاد ارتباط موسسات نوپا با مجامع دانشگاهی، صنایع و سازمانهاي اجرایی مراکز تحقیقاتی و مجامع بین المللی، برگزاری کنفرانسها و آموزشهای علمی و کاربردی رایگان ، تجاری سازی و بازاریابی ، خدمات عمومی و دفتري ، خدمات اداري و اجرایی و خدمات فنی و تخصصی است.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد مراکز رشد معمولاً خدمات و حمایتهاي خود را در دو دوره پیش رشد 6 ماهه یا دوره مقدماتی و رشد 3 ساله نهایی ارائه می کنند.

سلیمیان اذعان کرد: در دوره مقدماتی افراد یا گروههاي مستعدي که داراي ایده هاي نو آورانه و صنعتی هستند، مشاوره و آموزشهاي لازم براي آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاري، تثبیت ایده کاري و ایجاد هویت هاي حقوقی مستقل داده می شود و در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهاي نو پا می توانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شده و وارد دوره نهایی شده و به معیارهاي رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می شوند.

وی با اشاره به اهداف اصلی مراکز رشد گفت: نباید فراموش کرد مهمترین اهداف تاسیس مرکز رشد ایجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي کوچک و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه فناوري ، بستر سازي جهت ایجاد فرصت هاي شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاه در زمینه هاي فناوري ، تولید و توسعه محصولات و فرآیندهاي فناوري قابل عرضه به بازار ، بسترسازي جهت تجاري کردن دستاوردهاي تحقیقاتی ، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوري و خلاقیت نیروهاي محقق جوان ، کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوري می باشد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر با اشاره به مزایای مراکز رشد جهت شهرستان تصریح کرد: مراکز رشد مزایای فراوانی دارند که از شاخص ترین مزیت آنها ، قرار گرفتن محققان ، دانشگاهیان ، صاحبان ایده های نو و کارآفرینان در یک فضاي پژوهشی است، که تبادل افکار مستمر با دیگر محققان و موسسات تحقیقاتی در کنار یکدیگر است.

وی افزود: با توجه به اینکه سال جاری از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی - تولید و اشتغال نامگذاری شده است و از طرفی اقتصاد جهانی به سمت خصوصی سازی پیش می رود و اصل 44 قانون اساسی نیز بر این نکته تاکید دارد و از طرف دیگر با توجه به اشباع نیروی انسانی اکثر کارخانجات و ادارات ، امید به اشتغال در این موسسات امری بیهوده است .

سلیمان ادامه داد: از این جهت مراکز رشد در زمینه تولید و اشتغال و خصوصی سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی می توانند مفید واقع شوند و امروزه با توجه به رشد بی رویه دانشگاه ها در کشور و استاندارد نبودن آنها در هر خانه شاهد چندین دانش آموخته بیکاری هستیم که نه تنها علم آموختن در دانشگاه سودی به حال آنها نداشته است، بلکه منجربه هدر رفتن حداقل بیش از4 سال از بهترین زمان عمر شده، هزینه سنگینی بر آنها تحمیل نموده و در نهایت بیکار هستند یا شاید با مدرک دیپلم جایی مشغول به کار باشند.

وی عنوان کرد: در این میان مراکز رشد می تواند با ارایه آموزشهای لازم و هم افزایی منجر به کاربردی کردن خروجی دانشگاهها شده و همچنین منجر به بالا بردن سطح دانشگاهها نیز خواهد شد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر بیان کرد: ایجاد مرکز رشد می تواند از پراکندگی دانشگاهیان و قشر تحصیلکرده جلوگیری نموده و مرکزی برای همگرا و هم افزایی آنها و تشکیل شرکتها و فعالیت موثر در شرکتها و کارخانجات منطقه شود.

وی خاطرنشان کرد: بالا بردن سطح فرهنگی و علمی و آموزشی و حتی سطح عملکرد دانشگاههای موجود در شهرستان از دیگر مزایایی این مراکز است،علاوه بر این مفید بودن مراکز علمی تحقیقاتی از جهات مختلفی نظیر کاربردی کردن علم و تبدیل علم به ثروت ، اقتصاد مقاومتی ، خصوصی سازی ، پدافند غیرعامل کاملا واضح است و نیازی به توضیح ندارد.

سلیمیان با اشاره به اقدامات انجام شده جهت فعال کردن مرکز رشد شهرستان لنجان گفت: با توجه به واقع شدن شهرستان لنجان در قطب صنعتی کشور ، وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی ، دانشگاهها و... که از جمله مزایا و ظرفیتهای این شهرستان برای ایجاد مرکز رشد است .

وی توضیح داد: بر همین اساس موضوع در شورای اسلامی زرین شهر مطرح و پس از موافقت شورا فعال کردن مرکز رشد در دستور کار قرار گرفت و باید توجه داشت این مراکز در شهرهای مختلف استان نظیر نجف آباد ، شهرضا ، شاهین شهر ، فلاورجان چندین سال است فعال و در اکثر آنها نیز موفق عمل کرده است .

عضو شورای اسلامی زرین شهر متذکر شد: پس از طرح موضوع و انجام پیگیریهای لازم از شهرک علمی تحقیقاتی ، بازدیدی به اتفاق امام جمعه زرین شهر، رییس اداره مخابرات و برخی از اعضای شورای اسلامی زرین شهر از آن مرکز به عمل آمد و پس از رایزنی با فرماندار شهرستان لنجان ، شهردار زرین شهر ، رییس اداره ارشاد ، رییس دانشگاه پیام نور ، برگزاری جلسات مختلف در مصلی زرین شهر و جلسات متعدد دیگر با قشر دانشگاهی سعی شد گامهای استواری در راستای راه‌اندازی اسن مجموعه برداشته شود.

وی یادآور شد: از جمله نیازهای اولیه اجرای این طرح ، ساختمانی با مساحت حداقل 700 متر مربع است که با پیگیریهای انجام شده ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد ، با واگذاری فرهنگسرای در حال ساخت فلکه شهید توکلی زرین شهر موافقت کرده و شهردار زرین شهر نیز تامین اعتبار به مبلغ پانصد میلیون ریال را جهت سال جاری تقبل نموده اند.

سلیمیان تصریح کرد: با توجه به این که مرکز رشد مختص یک شهر نیست و موفقیت آن بستگی به همت تمام مسئولان شهرستان و دانش آموختگان شهرهای مختلف دارد و به امید ایجاد وحدت و انسجام بین شهرهای مختلف ، رایزنی با شوراهای شهرهای مختلف شهرستان از جمله چمگردان ، ورنامخواست ، سده ، چرمهین ، باغبهادران و فولادشهر به عمل آمد.

وی افزود: نظر کلیه دوستان و قشر دانشگاهی بر مفید بودن موضوع ، نشان از همت آنان بر فعال کردن مرکز بوده و امید بر آن است که بزودی شاهد فعالیت این مرکز در شهرستان باشیم و بتوان گامهای بعدی در این زمینه از جمله پارکهای فناوری و ... نیز برداشته شود.

عضو شورای اسلامی زرین شهر در پایان گفت: به پیشنهاد جمعی از دوستان دانشگاهی شهرهای مختلف و جهت ایجاد بانک اطلاعاتی از نخبگان ، دانشگاهیان و کار آفرینان ، افراد خیر و تبادل نظر ، گروهی در تلگرام با عنوان " گروه مرکز علمی تحقیقاتی رشد لنجان " ایجاد شده است و دوستان جهت ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده خود می توانند با لینک​​​​ https://t.me/joinchat/AAAAAEJCPMjJIvYiQXvYtw عضو این گروه علمی شوند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار