اخذ مالیات از شرکت‌های صادرکننده، مانع توسعه صادرات است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: اخذ مالیات از شرکت‌های صادرکننده و عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی به عنوان تسهیل‌کننده صادرات محصولات کشاورزی موجب شده صادرات محصولات کشاورزی در کشور به طرز مناسبی رشد نکند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: اخذ مالیات از شرکت‌های صادرکننده و عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی به عنوان تسهیل‌کننده صادرات محصولات کشاورزی موجب شده صادرات محصولات کشاورزی در کشور به طرز مناسبی رشد نکند.

حمیدرضا قلمکاری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهمیت موضوع صادرات در توسعه اقتصادی کشور، اظهار کرد: صادرات، موتور توسعه و رشد اقتصادی است و برای روشن کردن این موتور در بخش کشاورزی باید به سراغ محصولاتی رفت که مزیت‌های لازم برای صادرات را داشته و توان بازار سازی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: رقابت در بازارهای جهانی در حال افزایش است و ورود به بازارهای صادراتی به دلیل موانع و چالش‌های موجود بر سر راه تولیدکنندگان و تجار ایرانی نیز سخت‌تر از قبل شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر، نگاه تولیدکنندگان کشاورزی در ایران، اغلب تولید محور بوده و بازار محور نیست.

قلمکاری خاطرنشان کرد: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند استفاده از ابزارهای نوینی همچون تعرفه ترجیحی هستیم.

وی اظهار داشت: مسأله ارز چند نرخی نیز دیگر عامل باز دارنده توسعه صادرات محصولات کشاورزی است که به آن پرداخته نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان تأکید کرد: اخذ مالیات از شرکت‌های صادرکننده و عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی به عنوان تسهیل‌کننده صادرات محصولات کشاورزی از دیگر عواملی است که موجب شده صادرات محصولات کشاورزی در کشور به طرز مناسبی رشد نکند.

قلمکاری یادآور شد: تأسیس شرکت‌های مدیریت صادرات و استفاده از ظرفیت‌های فنی آن‌ها موضوعی است که در کشورهای توسعه یافته نتایج مطلوبی به بار آورده و در ایران نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اعداد قابل قبول در صادرات محصولات کشاورزی باید ساختار تولید در کشاورزی را صادرات محور کرد و در تولید محصول به بخش تحقیق و توسعه و بازار سنجی توجه بیشتری داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان متذکر شد: تأمین زیرساخت‌ها، اولویت توسعه صادرات است و در کنار آن نباید از مشوق‌های صادراتی و سیاست‌گذاری‌های هدفمند به منظور تشویق صادرات غافل شد.

قلمکاری همچنین اذعان کرد: تشکل‌های صادراتی باید از نظر فنی و مالی تقویت شوند.

وی با انتقاد از سود بالای بانکی در کشور گفت: سود تسهیلات و کوتاه شدن بازه زمانی بازپرداخت‌ها، تولید محصولات کشاورزی و همچنین روند صادرات آن را مختل کرده و کاهش سود بانکی، تقسیط بدهی‌ها و افزایش بازه زمانی باز پرداخت برای رفع این فشارها باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان در پایان تصریح کرد: شرایط آبی استان جالب نیست و الگوی کشت محصولات کشاورزی باید با دو ویژگی صادراتی و کم آب بودن را داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار