زمین بندر خشک اصفهان در حال واگذاری است

مدیرعامل بندر خشک اصفهان با بیان اینکه زمین بندر خشک اصفهان در حال واگذاری است، گفت: با توان بالای استاندار جدید امیدواریم تا پایان سال جاری موافقت‌نامه اصولی بندر خشک اصفهان برای اجرا، صادر شود.

مدیرعامل بندر خشک اصفهان با بیان اینکه زمین بندر خشک اصفهان در حال واگذاری است، گفت: با توان بالای استاندار جدید امیدواریم تا پایان سال جاری موافقت‌نامه اصولی بندر خشک اصفهان برای اجرا، صادر شود.

حبیب الله بهرامی در گفتگو با ایمنا درباره آخرین وضعیت بندرخشک اصفهان و دلایل تاخیر اجرای این طرح، اظهار کرد: بندرخشک اصفهان در چارچوب مصوبه هیئت دولت شکل گرفت و اکنون متولی آن شرکت "بندر خشک کاروان اصفهان" است که با گرفتن مشاور و جانمایی طرح، مجوز اولیه آن را از وزارت راه و شهرسازی گرفته است.

وی با بیان اینکه برای موافقت اصولی این طرح وزیر راه و شهرسازی اختیار کامل را به معاون زیرساخت خود داده است، افزود: در این راستا معاون زیرساخت وزارت راه وشهرسازی این طرح را بررسی کرده همچنین در زمان استاندار سابق اصفهان، وزیر راه وشهرسازی موافقت اصولی برای اجرای طرح بندر خشک را صادر کرد و وعده حل مشکلات طرح را داد.

مدیرعامل بندر خشک اصفهان با تاکید بر اینکه استاندار جدید اصفهان بر اجرای این طرح تاکید کرده است، اظهار کرد: مهرعلیزاده به معاون برنامه‌ریزی خود دستور داده تا اجرای طرح بندرخشک اصفهان را با جدیت در استان دنبال کند.

زمین بندر خشک اصفهان در حال واگذاری است

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم و مدیریت جدید استان، اجرای بندر خشک اصفهان دوباره طرح موضوع شد، افزود: با تلاش شرکت متولی طرح، زمین مورد نیاز بندر خشک در حال واگذاری است و امیدواریم با پیگیری مدیریت استان و گرفتن موافقت اصولی آن، سرمایه‌گذار آماده اجرای کار است.

بهرامی اظهار کرد: جانمایی طرح بندرخشک در جنوب غربی راه آهن سیستان به مساحت ۸۴۰ هکتار قرار دارد و تملک زمین آن در مراحل آخر واگذاری است.

وی در خصوص مشکلات پیش روی این طرح که با وجود داشتن مصوبه هیئت دولت، تاکنون به تاخیر افتاده است، گفت: متاسفانه در ایران هیچ بندر خشکی نبوده و نیست و به غیر از اصفهان تنها "بندرخشک آپرین" تهران در حال گرفتن مجوز است.

بنادر خشک درگیر نبود قانون و آیین‌نامه

مدیرعامل بندر خشک اصفهان با بیان اینکه بندرخشک اصفهان طی دو سال گذشته درگیر اخذ مجوز و تنظیم آیین‌نامه‌های لازم بود، افزود: به دلیل نبود بندر خشک در کشور و نداشتن ساز و کار و آیین‌نامه‌های مربوط به آن، احداث بنادر خشک با چالش هایی روبرو بود که خوشبختانه آیین‌نامه بنادر خشک به تازگی تدوین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت بندر خشک یزد بعد از اصفهان مطرح شد اما این طرح اکنون راه‌اندازی شده است، گفت: بندر خشک یزد، سرخس و دیگر استان‌ها همه براساس تصمیمات استانی ایجاد شده در حالیکه بندر خشک اصفهان با داشتن مصوبه هیئت دولت، به طور قانونی پیش می‌رود.

وزارت راه و شهرسازی، متولی اصلی بنادر خشک

بهرامی با بیان اینکه استان اصفهان با قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، دارای موقعیت استثنایی در کشور است و دولت در تصمیمی درست مجوز احداث بندر خشک را به اصفهان داد، اظهار کرد: بندر خشک دیگر استان‌ها براساس تصمیمات استانی و با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت آن مناطق ایجاد شده در حالیکه متولی اصلی بندر خشک در کشور، وزارت راه و شهرسازی است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق تصمیمات صورت گرفته سرمایه‌گذاری در بندر خشک بر عهده بخش خصوصی است، تصریح کرد: موضوع حاکمیتی بندر خشک مهم نیست و این طرح باید ساخته شود و اداره آن از سوی هر بخش، اهمیت خاصی ندارد.

مدیرعامل بندر خشک اصفهان افزود: بخش خصوصی در نظر دارد بعد از ساخت بندر خشک، این منطقه اقتصادی را با نظر و مقررات دولتی اداره کند.

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر خشک اصفهان

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر خشک اصفهان، گفت: بندر خشک اصفهان قرار است در سه فاز اجرایی شود و مطابق برآوردهای صورت گرفته در هر فاز ۲۰۰ میلیارد و در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی هزینه خواهد شد.

بهرامی با بیان اینکه در هر فاز بندر خشک توسعه می‌یابد، اظهار امیدواری کرد: با توان بالای استاندار جدید امیدواریم تا پایان سال جاری موافقت‌نامه اصولی بندر خشک اصفهان برای اجرا، صادر شود.

وی در خصوص سرمایه‌گذاران بندر خشک اصفهان، گفت: تمام فعالان اقتصادی استان شامل اعضای اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، شرکت بهتاش سپاهان، کانون کامیون‌داران استان اصفهان، شرکت انبارهای عمومی و شهرداری اصفهان در ساخت بندر خشک نقش دارند و هر کدام به سهم مساوی در بندر خشک اصفهان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار