بازسازی بافت فرسوده نیاز امروز و ضرورت فردای زرین شهر

شهردار زرین شهر گفت:بازسازی بافت فرسوده نیاز امروز و ضرورت فردای زرین شهر است.

شهردار زرین شهر گفت:بازسازی بافت فرسوده نیاز امروز و ضرورت فردای زرین شهر است.
میثم محمدی اظهار کرد: سیاستی که امروز در دولت تدبیر و امید و وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه بافت فرسوده برنامه‌ریزی شده از اقدامات بسیار خوب این دولت به‌شمار می‌آید و شهرداران به عنوان افرادی که مسائل مختلف را در مدیریت شهری پیگیری می‌کنند، می دانند بسیاری از مشکلات شهرها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی و فرهنگی که با آنها مواجه هستند به بافت‌های فرسوده و متراکم در شهرها باز می‌گردد.

وی افزود: بافت‌های فرسوده شهری، مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارند چراکه در برخی مواقع این محلات از نظر سطح خدمات، کیفیت زندگی، وضعیت رونق اقتصادی، شرایط بهداشتی و حتی زیست محیطی و دوام پایداری کالبدی از متوسط شهر، پایین‌تر است.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: نباید فراموش کرد، فرسودگی کالبدی این بافت‌ها، آسیب‌پذیرترین قسمت شهرها در مواجه با بلایای طبیعی است که در زمان بروز حوادث خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به دنبال دارند، اما باید گفت ناپایداری ساختمان‌ها تهدیدی بزرگ برای جان ساکنان این مناطق بوده، و دولت با در نظر گرفتن تسهیلات متعدد آن‌هم با شرایط اقتصادی امروز به خوبی نشان داد سنگ تمام در زمینه احیای بافت فرسوده گذاشته است.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه دولت می‌طلبد اداره راه‌وشهرسازی، شهرداری‌ها و همچنین فرمانداری عزم جدی برای این موضوع داشته باشند، چرا که تنها انگیزه ساکنان در مناطق بافت فرسوده داشتن یک سرپناه است.

محمدی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از معضلات توسعه مدیریت شهری است، برای احیا و نوسازی این بافت‌ها نیازمند مشوق‌های قانونی و مالی برای ترغیب ساکنان این مناطق هستیم.

وی نگاه ویژه به بافت تاریخی و فرسوده زرین شهر را یک فرصت دانست و عنوان کرد: بخشی از بافت‌ فرسوده زرین شهر که دارای مزیت‌های فرهنگی و تاریخی بوده، نیازمند مقاوم‌سازی و نوسازی است، چراکه این ابنیه‌ها نقش مهمی را در جذب گردشگر و توریست دارند و از سوی دیگر با رونق گرفتن این مناطق شاهد افزایش اشتغال و حتی کاهش مشکلات اجتماعی خواهیم بود.

شهردار زرین شهر افزود: بازسازی بافت فرسوده شهری نیاز امروز و ضرورت فردای زرین شهر است، از این رو در تلاش هستیم با تشویق مالکان و همچنین سرمایه‌گذاران به سوی سرعت بخشیدن در فرآیند احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در این شهر گام برداریم.

وی تصریح کرد: البته با توجه به پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی لازم است، شهرداری‌ها تخفیف‌های لازم را خصوص عوارض صدور پروانه که طبق قانون با هماهنگی شورای شهر انجام می‌گیرد را برای مالکان این بافت‌ها اعمال کنند تا این افراد تشویق به بازسازی بافت فرسوده شوند.

محمدی خاطرنشان کرد: قطعا با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در شهرهای لنجان می‌توان با سرمایه گذاری مطلوب در بافت‌های فرسوده شهری و ایجاد فضاهای زیبا و دل نشین در راستای تقویت نشاط شهروندی و همچنین ترغیب گردشگران، محیطی جذاب را برای بازدید آنها ایجاد کرد.

وی گفت: قطعا باید در این مسیر مردم نیز با مسئولان همراه شوند، از این رو باید با فعال شدن کارگروه‌های ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان، لنجان به سمت شناسایی بافت فرسوده و اولویت بندی محله‌های مورد هدف برنامه‌ریزی شوند تا به عنوان یک طرح برنامه‌ریزی لازم در این حوزه انجام گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار