اصفهان؛ شهری برای کودکان

شهر دوستدار کودک دلالت بر وجود وضعیت، امکانات، ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی در یک برنامه یا محیط دارد که بر مبنای حقوق، نیازهای عام و خاص، ویژگی‌ها، علایق و فراهم‌کردن امنیت کافی برای کودکان طراحی شده‌اند.

اصفهان؛ شهری برای کودکان

به گزارش ايمنا، كوچكتر كه بوديم با بچه هاي فاميل و در و همسايه لحظه شماري مي كرديم كه هرچه زودتر آخر هفته از راه برسد و بزرگ تر ها به اين بهانه ما را ببرند تا پارك و زمين هاي بازي كوچك و كم امكانات محله هاي اطرافمان تا خاطره جديدي براي تعريف كردن روزهاي هفته بعد داشته باشيم و اغلب زخم شدن و كبودي بدنمان از ايمن نبودن محيط هاي بازي خاطره مشترك همه ما بود.
مروارید قاسمی، مدرس‌ شهرسازي دانشگاه هنر در همين رابطه مي گويد: در بررسي‌هايمان نه قدمان را به اندازه يك كودك كوتاه كرديم و نه كودك را به‌عنوان يك كنشگر در محيط شهري در نظر گرفتيم. حتي از كودكان نخواستيم در داوري آثاري كه براي آنها ساخته شده كنارمان باشند و نظر بدهند. اگرچه هر اقدامي در راستاي مناسب‌سازي شهر «براي كودك» لازم است اما اين اقدامات «با كودك» مؤثر خواهد بود. تا زماني كه موضوعات را از يكديگر جدا كرده و به كودك و شهر دوستدار كودك نگاهي انتزاعي و جداي از جامعه و محيط شهري روزمره داشته باشيم.
وي در ادامه به تشريح طرح هایی که تاکنون برای نیل به این مقصود ارائه شده پرداخته و عنوان مي كند:‌ از جمله اين طرح ها، می توان به طرح محلۀ دوستدار کودک، شهر آموزشی کودکان، سرای دوستدار کودک، اتاق مادر و کودک، جزیرۀ بازی کودک، شهر موزۀ کودکان اشاره کرد که هر کدام از این طرح ها در نوع خود جزییات قابل قبولی را برای ایجاد تحرک، نشاط و مشارکت در امور شهری که به عنوان یکی از شاخصه های اصلی کسب عنوان شهر دوستدار کودک از سوی یونیسف معرفی می شود، دارا هستند كه لازمه‌اش فراهم كردن زيرساخت‌هاي ابتدايي و تربيت نگاه متخصصان دانشگاهي و مديران شهري است.
شهر دوستدار كودك فقط احداث نيمكت و سطل زباله و تاب و سرسره به شكل زنبور و دلفين و اردك نيست. تمام شهر و عرصه عمومي زندگي روزمره شهري بايد دوستدار كودكان باشد و آنها به‌راحتي بتوانند قوه تخيل، نيروي فعال جسمي و كنجكاوي‌هاي خود را در فضايي ايمن بروز دهند.
مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان نیز در این باره می گوید: ضرورت توجه به کودکان و دوران کودکی آنها بسیار ارزشمند است چرا که شخصیت انسان از دوران کودکی ساخته می‌شود.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر متاسفانه مشکلات و مسائل زیادی مربوط به کودکان در جوامع شهری وجود دارد که برای رفع آنها باید دست به دست هم دهیم تا هر یک از این مشکلات را به راحتی حل کنیم.
شهردار اصفهان عنوان می کند: با توجه به برندسازی شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک باید گام‌های موثری برای رفع نیازهای کودکان و نوجوانان در این شهر برداریم.
وی تاکید می کند: بدون شک مهمترین و موثرترین دوران زندگی انسان، دوران کودکی است؛ دورانی که شخصیت فرد در آن پایه‌ریزی می‌شود و امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که انسان در سنین پایین تنها به مراقب جسمانی نیازی ندارد؛ بلکه این توجه باید همه ابعاد رشد اجتماعی و عاطفی را نیز در برگیرد و به دنبال آن، محیط زندگی برای این منظور آماده سازی شود.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دنبال تبدیل کردن شهر اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگی شهر دوستدار کودک ایران» هستیم، ادامه می دهد: از این رو شهرداری اصفهان به دنبال توسعه فضاهای ورزشی کودکان و ارتقای کیفی فضاهای موجود است.
مهدي بقايي مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز در این باره به ايمنا اظهار مي كند: پیرو سیاست های اجرایی شهر دوستدارکودک، پروژه بازیکده کودک در مناطق مختلف شهرداری اصفهان اجرا می شود.
وي ادامه مي دهد: اين پروژه، پيش از اين در بوستان خبرنگار به صورت بازيكده حروف و اعداد و پارك رنگ ها در بوستان ملت ويژه كودكان و نوجوانان زير 12 سال عملياتي شد.
اين مدير شهري با اشاره به اينكه پارك هاي ويژه ديگري نيز براي كودكان و نوجوانان در نقاط مختلف شهري احداث شده است، عنوان مي كند: بازی در کف مثل خونه بازی و مار و پله از سن ۳ تا ۵ سال و بازیکده نور و سایه برای بالای ۷ سال و بازیکده حیوانات هم تا حداکثر سن ۱۲ سال در دست احداث هستند و بازيكده هايي نيز مبتني بر علم فيزيك در پارك هاي مشتاق اول، ايثارگران، ملك شهر و سپاهان شهر وجود دارند.
وي با تاكيد بر اينكه برخي از اين بازيكده ها بر پايه شگفتي هاي علم فيزيك طراحي شده اند، مي گويد: پارك اريگامي(كاغذ و تا) و پارك لاستيك در بوستان قلمستان، پارك صدا در بوستان شهيد رجايي از جمله بازيكده هاي ديگر ويژه كودكان هستند.
بقايي خاطرنشان مي كند: نمونه اوليه بازيكده نور و سايه در بوستان وحيد و بازيكده حيوانات در منطقه 10 آن جانمايي و برپا شده و مبلمان خلاق كودك نيز در بوستان غدير منطقه 4 شهرداري اصفهان در حال نمونه سازي هستند.
شهر دوستدار کودک دلالت بر وجود وضعیت، امکانات، ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی در یک برنامه یا محیط دارد که بر مبنای حقوق، نیازهای عام و خاص، ویژگی‌ها، علایق و فراهم‌کردن امنیت کافی برای کودکان طراحی شده‌اند. اميد است با تحقق كامل شهر دوستدار كودك شاهد ارتقاء سلامت جسمي و اجتماعي آن ها، ايجاد شرايط مطلوب زيستن با رويكردشهرسازي مطلوب با فضاهاي كالبدي متناسب با محيط، مناسب سازي و بستر سازي براي فعاليت كودكان در شهر و ايجاد زيستي بهتر براي كودكان باشيم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار