کلید رونق مسکن اصفهان در دست تهرانی‌ها

زلزله‌های 2/5 و 2/4 ریشتری تهران و البرز دریکی دو هفته گذشته باعث شد تا بسیاری از تهرانی‌ها به‌طور موقت از شهر خارج شوند و برخی از آنها نیز تصمیم به مهاجرت دائم بگیرند.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : زلزله‌های 2/5 و 2/4 ریشتری تهران و البرز دریکی دو هفته گذشته باعث شد تا بسیاری از تهرانی‌ها به‌طور موقت از شهر خارج شوند و برخی از آنها نیز تصمیم به مهاجرت دائم بگیرند. بدین ترتیب تقاضا برای خرید مسکن در بسیاری از مناطق این شهر کاهش‌یافته و در مقابل شاهد افزایش قیمت در برخی نقاط دارای مسکن‌های مستحکم مانند اکباتان هستیم. از سویی دیگر مهاجرت تهرانی‌ها به شهرهای همسایه ممکن است قیمت مسکن در این شهرها را تا حدودی افزایش دهد. رئیس اتحادیه املاک اصفهان دراین‌ارتباط گفت: تا این لحظه تقاضایی برای خرید مسکن در اصفهان از سوی تهرانی‌ها مطرح نشده و همه این تغییرات و دل‌نگرانی‌ها به‌صورت مقطعی است و گمان نمی‌رود که ادامه‌دار باشد. رسول جهانگیری تصریح کرد: تنها مزیت این جنگ روانی این است که ما هم در اصفهان به فکر نوسازی بناهای فرسوده بیفتیم و قبل از وقوع زلزله به استحکام مسکن‌های خود بیندیشیم. وی افزود: عمده‌ترین دلیل رکود بازار مسکن در سال‌های اخیر کاهش توان مالی مردم است که برای حل این معضل و رونق دوباره این بازار باید تزریق منابع مالی و افزایش نقدینگی برای مردم در نظر گرفته شود. رئیس اتحادیه املاک اصفهان عنوان کرد: برای تحقق این امر دولت باید به فکر تزریق منابع مالی به بانک‌ها برای کمک به مردم و یا شهرداری‌ها و انبوه‌سازان باشد تا به هر نحوی ساخت‌وساز دوباره آغازشده و مردم بتوانند راحت‌تر اقدام به تهیه مسکن کنند. جهانگیری با اشاره به اینکه با تحول در بازار مسکن شاهد شکوفایی بسیاری از صنایع وابسته به مسکن خواهیم بود، یادآور شد: بحث بازار مسکن موضوعی واقعاً جدی و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور است که لازم است مسئولان امر بیش‌ازپیش به آن بپردازند. وی تأکید کرد: بارونق بازار مسکن اشتغال زیادی در کشور ایجاد می‌شود و بدین ترتیب اشتغال که یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه اقتصادی کشور است افزایش‌یافته و شاهد درآمدزایی برای کشور خواهیم بود.
زلزله تهران بازار مسکن را تکان نداد
رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه تأثیر زلزله بر بازار مسکن اصفهان نمی‌تواند به این سرعت اتفاق بیفتد، گفت: ممکن است که در ماه‌های آینده شاهد تکانی در بازار اصفهان باشیم و تقاضا برای خرید مسکن در این استان افزایش پیدا کند، ولی در حال حاضر طی یک هفته سپری‌شده از وقوع زلزله تهران نمی‌توان آماری از تقاضای خرید مسکن در اصفهان از سوی تهرانی‌ها ارائه کرد. مهدی جعفرپیشه اظهار داشت: زلزله تهران زنگ خطری است برای وجود بافت‌های فرسوده در تمامی استان‌ها به‌ویژه اصفهان که دارای بافت‌های فرسوده زیادی است. وی ادامه داد: نوسازی بافت‌های قدیمی اول‌ازهمه برای ایمنی مردم صورت می‌گیرد و از طرفی باعث زیباسازی شهر خواهد شد و مزیت دیگری که دارد ایجاد اشتغال در استان است. رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن اصفهان توضیح داد: رکود پیش‌آمده در بازار مسکن اصفهان مزمن شده و زلزله تهران می‌تواند سرآغازی برای ایجاد تغییرات در این بازار باشد؛ چراکه علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.
تغییر قیمت جزئی مسکن
سروش اکبری یکی از بنگاه‌داران مسکن در ناحیه شرق تهران نیز به اصفهان‌امروز گفت: به دنبال وقوع زلزله بسیاری از افراد خواهان خرید مسکن در مناطق مستحکم‌تر شهر هستند و به همین خاطر قیمت مسکن در این نواحی کمی افزایش‌یافته، اما نمی‌توان به‌طورقطع گفت که مسکن در بقیه نقاط دچار رکود شده است، زیرا بازار مسکن مدت‌هاست که مشتری ندارد. وی اذعان داشت: همه این تغییرات برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت است و بعد از یک مدت اوضاع مسکن به روال عادی خود بازمی‌گردد. این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سؤال که خریداران مسکن چطور می‌توانند از استحکام آن در برابر زلزله مطلع شوند، بیان داشت: یک سری تشخیص‌های فنی به لحاظ ظاهری ممکن است وجود داشته باشد، اما به‌طورقطع نمی‌توان فهمید که یک‌خانه مستحکم است یا خیر؟ اکبری ادامه داد: در حال حاضر دو قانون تصویب‌شده است، یکی بیمه کیفیت و دیگری شناسنامه فنی ساختمان که شخصی که می‌خواهد خانه اجاره کند یا بخرد به این دو مراجعه کند و تا حدودی کیفیت ساخت خانه و اینکه در چه وضعیتی قرار دارد، مطلع شود، اما متأسفانه این قانون اجرا نمی‌شود و خریدار یا مستأجر نمی‌تواند متوجه شود که آیا ساختمان استحکام لازم را دارد یا خیر؟ وی خاطرنشان کرد: قیمت مسکن پیش از وقوع زلزله کمی افزایش‌یافته بود که اکنون هم با همان قیمت قبلی خریدوفروش صورت می‌گیرد و شاهد کاهش قیمت مسکن نیستیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار