طرح‌های صنعتی اصفهان نوش جان کرمانی‌ها

«ام الامراض مشکلات استان اصفهان»، نامی است که محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان به کاغذ بازی (کاغذ بازی) اداری نسبت داده چراکه این نظام در ایران و بویژه اصفهان مولود بسیاری از مشکلات و معضلات برای فعالان اقتصادی بوده است.

نجمه معینی - اصفهان امروز: «ام الامراض مشکلات استان اصفهان»، نامی است که محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان به کاغذ بازی (کاغذ بازی) اداری نسبت داده چراکه این نظام در ایران و بویژه اصفهان مولود بسیاری از مشکلات و معضلات برای فعالان اقتصادی بوده است. بسیاری از کارشناسان کاغذ بازی اداری در ایران را سد توسعه می‌دانند و معتقدند قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر، رویه‌های اداری نامعمول و دستگاه‌های اداری عریض و طویل اجرای امور را با دشواری مواجه کرده و فرایند توسعه در کشور را کند ساخته است. هرچند بسیاری از مسئولان کشور و استان در سال‌های گذشته از این معضل مهم سخن به میان آورده‌اند اما تاکنون تلاشی برای رفع آن نشده و رد پای آن هنوز در میان فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران رخت خود را از استان اصفهان بربسته‌اند. حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و همچنین مسعود جمالی، نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان و صادرکننده نمونه استان در گفتگو با اصفهان امروز به بیان مصادیقی از کاغذ بازی اداری در اصفهان پرداختند که در ادامه می‌خوانید.
فرصتی که از اصفهان گرفته شد
مردادماه امسال مجتمع نیروگاه خورشیدی مکران با ظرفیت تولید 20 مگاوات برق در بخش ماهان از توابع شهر کرمان گشایش یافت. حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران درباره فرار سرمایه از اصفهان و تأثیر منفی کاغذ بازی اداری بر فعالیت‌های اقتصادی استان اظهار کرد: گروه صنعتی انتخاب چند ماه پیش بررسی کرد که می‌تواند طرحی به‌عنوان ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در منطقه خوروبیابانک را اجرایی کند. تمامی جوانب این طرح مانند مطالعات و بررسی‌های فنی اقتصادی، قابلیت اجراشدن، اعتبارات و فاینانس این طرح نیز تدارک دیده‌شده بود اما متأسفانه با همراهی مسئولان استان مواجه نشد به‌طوری‌که پس از ارائه آن به مسئولان بعد از چند مدت نامه‌ای از آن‌ها دریافت کردیم مبنی بر اینکه پس از بررسی این طرح به ما درباره اجراشدن آن اطلاع خواهند داد اما گروه انتخاب دیگر این مسئله را در اصفهان پیگیری نکرد. وی با اشاره به اینکه این طرح در نمایشگاه توانمندی‌های کرمان در تهران مطرح شد، گفت: استاندار کرمان که در این نمایشگاه از طرح گروه صنعتی انتخاب آگاهی پیداکرده بود شخصاً در دفتر شرکت حضور یافت و آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرد. حتی مدیران کل این استان در تماس با ما آمادگی خود را اعلام کردند. حدود سه ماه پس‌ازاین اتفاق، کلنگ بهره‌برداری از این نیروگاه در استان کرمان زده شد درصورتی‌که این فرصت می‌توانست برای اصفهان باشد. این در حالی است که قرار است کلنگ پروژه بزرگ‌تری نیز در کرمان زده شود. استاندار کرمان عملاً برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران کاغذ بازی اداری در اصفهان را مانع بزرگی برای فعالیت‌های اقتصادی عنوان و اظهار کرد: متأسفانه در حوزه اقتصادی اصفهان هیچ همراه و همیاری وجود ندارد. وی ابراز امیدواری کرد که استاندار جدید اصفهان که سررشته‌ای در حوزه اقتصادی دارد، این فضا در استان را تغییر و به سمت جذب سرمایه‌ها و کمک به تولیدکنندگان سوق دهد.
اجرای سخت‌گیرانه قوانین مالیاتی
قوانین مالیاتی ازجمله قوانینی است که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی اصفهان به‌شدت سخت‌گیرانه اجرا می‌شود. یکی از این قوانین، قانون استرداد ارزش‌افزوده است به‌این معنی که هرگاه مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداخت کرده باشند می‌توانند این اضافه پرداخت را از سازمان امور مالیاتی تقاضا کنند. مسعود جمالی، صادرکننده نمونه استان اصفهان و مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده مصنوعات پلیمری دراین‌باره گفت: استرداد ارزش‌افزوده طبق قانون باید ظرف مدت یک ماه انجام شود درحالی‌که برای شرکت ما بیش از یک ماه به طول انجامید. وی تصریح کرد: باوجوداینکه مدارک ارائه‌شده توسط شرکت ما کاملاً مستدل و قابل‌قبول بود و از سوی شورای حل اختلاف مالیاتی موردقبول واقع‌شده بود اما به خاطر اینکه پرداخت به تعویق افتد، بررسی پرونده با مشکل مواجه شد.
شما فراری مالیاتی هستید!
نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات دیگر در حوزه مالیاتی مثالی برای اینکه چرا سرمایه‌گذاران از استان اصفهان فرار می‌کنند و به‌اصطلاح در استان فرار سرمایه وجود دارد زد و گفت: برخی کارکنان اداره مالیات طوری با مؤدیان مالیاتی برخورد می‌کنند که موجب فرار سرمایه‌ها از استان می‌شوند؛ برای مثال به یک فعال اقتصادی می‌گویند که شما فرار مالیاتی داشته‌اید و در صورت مخالفت این فعال اقتصادی، ادعا می‌کنند که باید مدارکی بیاورید که ثابت شود شما فرار مالیاتی نداشته‌اید. وی تأکید کرد که این‌گونه نحوه برخورد با فعالان اقتصادی موجب فرار سرمایه‌ها از اصفهان شده و حتی بسیاری از آنها شرکت‌های خود را به خارج از استان انتقال داده‌اند.
ناکارآمدی جلسات شورای گفتگو
تاکنون بیش از 50 جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور مسئولان مربوطه برگزارشده است. نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان درباره اینکه چرا جلسات مختلفی که برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخصوص در حوزه مالیات برگزارشده مثمر ثمر نبوده است، گفت: متأسفانه جلسات زیادی همچون جلسات برگزارشده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کارساز نبوده چراکه بسیاری از افراد مشغول در ادارات استان بخشنامه‌های این شورا را قبول ندارند و نهایتاً از ادارات بالاتر دستور اجرایی تقاضا می‌کنند. وی تأکید کرد: متأسفانه راهکارهای عملی و مفید از این‌گونه جلسات استخراج نمی‌شود. وی همچنین از مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی را اجرای بیش از 100 درصدی قوانین در اصفهان عنوان و تصریح کرد: متأسفانه قوانین در اصفهان 130 درصد انجام می‌شود و حتی بیشتر ازآنچه به آن‌ها ابلاغ‌شده اجرا می‌کنند.
ناهماهنگی در ادارات اقتصادی اصفهان
سایت «بهین یاب»، سامانه به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای فعال و نیمه‌تمام صنعتی کشور است. سایتی که قرار است با اهداف مشخص تولیدکنندگان واقعی را شناسایی و به نهادهای مختلف معرفی کند. یکی از نهادهای نیازمند اطلاعات جامع و کامل سایت بهین یاب، شرکت بورس کالای ایران است. جمالی با اشاره به اینکه وظیفه سایت بهین یاب رصد و تأمین میزان واقعی خرید شرکت‌هایی است که قصد خرید از بورس کالا را دارند، گفت: ناهماهنگی در ادارات تابع سازمان صنعت و معدن استان باعث شد که اطلاعاتی که باید ماهیانه به این سایت وارد می‌کردیم تا بتوانیم مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس کالا تأمین کنیم، درج نشود و بعد از چندین روز و رفت‌وآمدهای زیاد موفق به درج اطلاعات شدیم. مشکلاتی ازجمله نبود هماهنگی میان ادارات دو شهرستان، عدم حضور مسئول مربوط به سایت بهین‌یاب و اشکالات فنی همچون قطعی اینترنت یا خرابی سیستم در روند کاری ما اختلال ایجاد کرد.
کاغذ بازی اداری در خدمت توسعه باشد
ناهماهنگی میان نهادهای مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی ازجمله گمرک، سازمان استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت و نبود افراد متخصص در زمینه فعالیت‌های مختلف اقتصادی از دیگر مثال‌های تأثیر منفی کاغذ بازی اداری در حوزه اقتصادی است. نظام کاغذ بازی باید در خدمت بهبود فعالیت‌های اقتصادی باشد اما تأثیر منفی آن ضربه‌های سنگینی به وضعیت کشور زده است. پس نظام کاغذ بازی در کشور باید به‌گونه‌ای تعریف شود که در خدمت توسعه باشد نه اینکه موجب پسرفت اقتصاد ایران شود. این امر نیز نیازمند اصلاحات عمیق از سوی دولت است تا با تسهیل فرایند توسعه، شاهد شکوفایی اقتصادی کشورمان باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار