خانه‌های تاریخی اصفهان ظرفیتی بالقوه برای توسعه گردشگری

برخی سرمایه‌گذاران از روند حمایتی برای احیای خانه‌های سنتی و تاریخی اصفهان گله‌مند هستند چراکه وقتی وارد میدان سرمایه‌گذاری می‌شود، درگیر بروکراسی اداری و عدم توجه جدی به احیای خانه‌های تاریخی می‌شوند.

برخی سرمایه‌گذاران از روند حمایتی برای احیای خانه‌های سنتی و تاریخی اصفهان گله‌مند هستند چراکه وقتی وارد میدان سرمایه‌گذاری می‌شود، درگیر بروکراسی اداری و عدم توجه جدی به احیای خانه‌های تاریخی می‌شوند.
به گزارش تسنیم، خانه‌های تاریخی اصفهان، همان‌هایی پنج‌دری‌هایی که روبروی حوض و درخت‌های سر به فلک کشیده دلبری می‌کنند همان خانه‌هایی که نور، زیبایی و اصالت را با خود را به همراه دارند، مقرنس‌ها و تزئینات نقاشی، طاقچه‌هایی که امروزه اثری از آن در خانه‌های مدرن امروز نیست، گل‌های ختائی در میان ارسی درون و اندورن و مهمان‌خانه از شاخصه‌های خانه‌هایی است که روزی اجداد ما در آن‌ها زندگی می‌کردند.
بسیاری از این خانه‌های باشکوه و زیبا با گذشت زمان از رونق افتاده و از یادها رفته‌اند، برخی‌ها نیز تخریب شده و تنها در خاطره کوتاه مدت مردم می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، اگر چه در این چند سال برخی از این خانه‌ها با احیا و مرمتی که بر روی آن‌ها صورت گرفته جانی دوباره یافته اما هنوز بسیاری از خانه‌های تاریخی در حال تخریب هستند.
امروزه احیای خانه‌های تاریخی سبب توسعه گردشگری نیز شده زیرا گردشگران در راستای استفاده از امکانات آن از این خانه‌ها نیز بازدید می‌کنند و با معماری آن نیز آشنا می‌شوند.
میثم محمدی کارشناس گردشگری در این مورد می‌گوید: خانه‌های قدیمی و تاریخی یکی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی، معماری و تاریخ شهری است که نگهداشت و مرمت آن‌ها از اهمیت فراوان برخوردار است. برخی از خانه‌ها به دلیل شیوه معماری و طرح و نگاره‌های به کار رفته در آن که سبک معماری و خانه سازی یک دوره تاریخی را به خوبی نشان می‌دهند مورد توجه هستند.
وی افزود: با تغییر کاربری خانه‌های سنتی به هتل، مهمانسرا، موزه، گالری علاوه بر نگهداشت آن‌ها و جلوگیری از تخریب آن، سودآوری اقتصادی زیادی نصیب مالکان می‌شود زیرا اغلب گردشگران خارجی که به کشور وارد می‌شوند علاقه‌مندی خود برای بازدید و اقامت در این خانه‌ها را نشان داده‌اند.
این کارشناس گردشگری گفت: خانه‌های تاریخی و سنتی به عنوان هویت فرهنگی و تاریخی کشور اکنون یکی از انگیزه‌های قوی سفر گردشگران و جهانگردان خارجی به ایران شده است؛ آنان اقامت در این خانه‌ها را به ماندن در هتل های پنج ستاره ترجیح می‌دهند.
در این مدت که خبر از تخریب خانه تاریخی نائل در میان رسانه‌ها پیچید اما هنوز سرمایه‌گذارانی وجود دارند که حاضر هستند با صرف هزینه در این بناهای تاریخی آن‌ها را نجات دهند تا این خانه‌ها و نوع معماری و تاریخی که درون آن‌ها نهفته را برای نسل‌های بعدی به امانت بگذارند.
دست اندازهای خانه‌های تاریخی
اما در این میان برخی از سرمایه‌گذاران از روند حمایتی برای احیای خانه‌های سنتی و تاریخی گله‌مند هستند، محمد حسینی یک سرمایه‌گذار بوده که خانه تاریخی حاج محمدی را با هزینه شخصی خریداری کرده اما درگیر بروکراسی اداری و عدم توجه برای احیای این خانه تاریخی شده است.
وی به تسنیم می‌گوید: 2 سال است که شروع به خرید خانه‌های تاریخی کرده‌ام، این خانه‌ها را از اشخاص خریداری کرده و تبدیل به مکان گردشگری می‌کنم؛ یکی از این خانه‌ها خانه "حاج محمدی"در جلفا است.
حسینی افزود: برای زیرساخت‌های گرشگری دولت به صندوق توسعه ملی پول داده است . گله مندی بانک‌های عامل با دریافت معرفی نامه از سوی میراث فرهنگی می‌توانند تسهیلات پرداخت کنند. در اصفهان برای دریافت معرفی نامه پیگیری کردیم، اما بعد اعلام کردند که باید معرفی نامه و تائیدیه از میراث فرهنگی تهران انجام شود.
این سرمایه‌گذار گردشگری بیان کرد: در تهران نیز اعلام کردند اولویت نخست هتل‌های 4 و 5 ستاره است نه خانه‌های تاریخی و باز بعد از پیگیری‌های مجدد گفتند که اصفهان به دلیل برخوردار بودند در اولویت میراث فرهنگی نیست که ما برای رفع این مشکل به نمایندگان مجلس رو زدیم.
وی خاطرنشان کرد: مجدد از میراث فرهنگی پیگیری کردیم که باز با حرف‌های متقاوتی همچون نبود بودجه و عدم دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری را عنوان کردند، با این حال از شهرداری نیز این موضوع را جویا شدیم که اعلام کردند که در چارچوب وظایف آن ها نیست.
حسینی اظهار داشت: ممکن است این خانه را با هزینه شخصی انجام دهم اما مسئله مهم این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران با این موانع و سنگ اندازی‌ها، تمایلی برای خرید خانه تاریخی، تغییرکاربری و تبدیل به مکان گردشگری پیدا نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: خانه‌های تاریخی اصفهان در حال تخریب بوده و این حمایت‌ها سبب می‌شود تا این بناهای واجد ارزش جانی دوباره بگیرند.
در اعطای تسهیلات برای خانه‌های تاریخی سلیقه‌ای عمل نمی‌شود
از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد احیای خانه‌های تاریخی به تسنیم گفت: سرمایه گذاری در حوزه خانه‌های تاریخی در اصفهان رونق پیدا کرده و نیز تسهیلاتی را برای احیای خانه‌های تاریخی به عنوان تاسیسات گردشگری اعطا می‌شود.
فریدون اللهیاری با بیان اینکه برای تسهیلات این خانه‌ها سلیقه‌ای عمل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حتی برای احیای بافت‌های تاریخی و خانه‌های تاریخی هم پیشنهاد شده بستری فراهم شود تا بتوانیم از سرمایه‌گذارانی که به دنبال احیای این بناها هستند حمایت کنیم.
وی با اشاره به خانه تاریخی حاج محمدی خاطرنشان کرد: این خانه در مرحله بررسی توسط میراث فرهنگی تهران است که بر اساس منابع اعتباری که در امسال تامین می‌شود، در نوبت اعطای تسهیلات قرار می‌گیرد.
خانه‌های تاریخی متروکه می‌توانند به تاسیسات گردشگری تبدیل شوند و از طرفی خرید خانه‌های سنتی و تاریخی و یا اعطای وام به مالکان آنان از ساده ترین راه‌ها برای حفظ و نگهداری این خانه‌ها است.
باید توجه داشت که این بناهای تاریخی بخشی از هویت تاریخی گذشتگان ما است که ارزش معماری ایرانی و اسلامی دارند و حفظ و نگهداری آن‌ها یک وظیفه است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار