دانیالی: بن - بروجن پیوست زیست محیطی ندارد

مدیرکل محیط زیست اصفهان از مخالفت سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب بن - بروجن خبر داد و گفت: در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست اصفهان از مخالفت سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب بن - بروجن خبر داد و گفت: در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، سید رحمان دانیالی در نشست هم اندیشی اولویت زیست محیطی استان از مخالفت سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب بن - بروجن خبر داد و افزود: در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد به گونه ای که اطلاعات و ارقام پایه در دسترس اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای مطالعه آبی و نیاز سنجی بخش های مختلف قرار نمی گیرد.

وی آلودگی هوای اصفهان را طی سال های اخیر ناشی از وجود نگاه مقطعی دستگاه های مسئول و دوم حفاظت از منافع برخی از واحدهای اقتصادی دانست و گفت: به بهانه اشتغال و منافع اقتصادی برخی از سرمایه گذاران دولتی و بخش خصوصی نباید منبع تولید آلایندگی را تحمل کرد.

دانیالی با انتقاد از طرح سامان دهی واحدهای صنعتی در برخی از مناطق صنعتی استان تصریح کرد: نباید به بهانه سامان دهی، سوله های جدید و طرح های توسعه واحدهای صنعتی در شهرک های زیر ۵۰ کیلومتر اجرا شود.

وی با اشاره به نقش کمرنگ صدا وسیما در بحران آلودگی هوا گفت: به جای نگرانی از انتشار میزان آلودگی هوا به شهروندان به بهانه امنیت عمومی جامعه باید بدانیم که اگر به داد آلودگی هوا نرسیم خود آن یک مساله امنیتی ایجاد می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است، گفت: دستگاه های اجرایی با همکاری دستگاه حاکمتی می توانند در کاهش آلایندگی نقش موثری داشته باشند.

وی عملکرد چهارسال گذشته استان اصفهان در خصوص کاهش آلودگی هوا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به عنوان مثال در نیروگاه اصفهان روزانه ۱۵ میلیون لیتر مازوت مصرف می شده که این میزان روزانه حدود ۸۰۰ تن گوگرد دی اکسید را به هوای اصفهان تزریق می کرد.

وی با تاکید بر این نکته که مخاطرات جدیدی در مقابل کاهش آلودگی هوای اصفهان قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر اصفهان در استفاده از چهار فرآورده نفتی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و تعداد موتور سیکلت ها در این شهر از ۵۰۰ هزار دستگاه، به یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.

وی تغییر کاربری صنایع در قالب ساماندهی در اطراف شهر اصفهان را از دیگر مشکلات محیط زیستی اصفهان دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال ۱۷۰۰ هکتار در دولت آباد تحت عنوان سامان بخشی صنایع به صورت قانونی تغییر کاربری داده و به این شکل صنعت در مجاور اصفهان بیش از پیش شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان رسیدن به این باور که استان اصفهان دیگر ظرفیت صنایع را ندارد را لازمه بهبود وضعیت محیط زیستی دانست و گفت: حرکت به سمت گردشگری برای استان اصفهان یک مسیر مناسب است که باید با کمک هم زیرساخت های لازم آن مانند جاری شدن زاینده رود و ایجاد هوای سالم را مهیا کرد.

وی محیط زیست را بزرگترین زیرساخت صنعت گردشگری استان اصفهان دانست و ادامه داد: هوای پاک، زاینده رود جاری و خاک سالم عامل جذب گردشگران خارجی است و اگر این سه مولفه کنار هم نباشد نمی توان انتظار توسعه صنعت گردشگری داشت.

دانیالی با بیان اینکه بخش عمده ای از مناقشات داخلی در شش دهه گذشته بر سر منابعی طبیعی و محیط زیست بوده است، افزود: در جلساتی که در وزارت نیرو پیرامون مسائل آب شرکت کرده ام حق آبه محیط زیستی نادیده انگاشته می شود و این مهم باید به عنوان مطالبه اول استان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مورد تبعات آب، دیر شروع کرده ایم و باید به همین دلیل شدت فعالیت ها را در این زمینه بالا ببریم تا مانع خشک شدن تالاب گاوخونی و تبعات وحشتناک زیست محیطی آن باشیم.

انتقال منابع آبی اصفهان با وجود خشکی زاینده رود

رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست از آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با دولت در کاهش آلاینده های محیط زیست خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی و سایر تشکل ها دست همکاری به سوی سازمان حفاظت از محیط زیست استان برای کاهش آلودگی هوا و سایر آلاینده ها زیست محیطی دراز می کند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی تصریح کرد: تعامل بخش خصوصی و دولتی در حوزه سلامت جامعه می تواند به حل مسایل و چالش های پیش روی کمک کند و دولت باید دیدگاه ها و نظرات بخش خصوصی را بشنود.

وی خواستار اصلاح نگاه سازمان های نظارتی دولت به آلایندگی واحدهای صنعتی شد و گفت: دولت به جای استفاده از ابزار جریمه آلایندگی باید به کاهش آلایندگی این واحدها کمک کند و نگاه اصلاحی را جایگزین نگاه جریمه ای کند.

وی تاکید کرد: سالانه مبالغی از واحدهای صنعتی برای آلایندگی محیط زیست دریافت می شود و هیچ خدماتی از سوی سازمان های دولتی برای کمک به این واحدها برای کاهش آلایندگی نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان همکاری دولت و بخش خصوصی به ویژه تشکل های اقتصای را عامل موثر در کاهش آلایندگی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: صنعتگران انتظار ارایه راه حل کاهش آلایندگی از سوی دولت دارند نه اینکه هرساله جرایمی به دولت و شهرداری ها پرداخت کنند.

وی با انتقاد از محاسبه شبکه فاضلاب صنعتی در شهرک های صنعتی به قیمت روز از سوی شرکت شهرک های صنعتی ادامه داد: مطالبه اشتراک شبکه ای که هفت سال پیش راه اندازی شده است از واحدهای صنعتی قابل تامل است.

سهل آبادی به نقش فعال و موثر اتاق بازرگانی در موضوعات شهری و اقتصاد استان اشاره کرد و افزود: اتاق می تواند در کنار سازمان های دولتی به آموزش و توانمندسازی واحدهای تولیدی در بخش های مقابله با آلایندگی بپردازد.

وی همچنین خواستار احیای زاینده رود برای استان اصفهان شد و اظهار کرد: در شرایطی که استان اصفهان به منابع آبی برای احیای زاینده‌رود نیاز دارد انتقال آب از این استان به استان دیگر جای سوال دارد.

عامل ۸۰ درصد بیماری‌های کشورهای جهان سوم ناشی از آب آلوده

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست رشد اجتماعی، رشد پایدار اقتصادی و حفاظت موثر از محیط زیست را سه مولفه ای اساسی در توسعه پایدار دانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم در مسیر توسعه یافتگی قدم بگذاریم باید همواره این سه اصل را مد نظر داشته باشیم.

حمیدرضا قلمکاری همچنین آب سالم، هوای پاک و خاک نیالوده را سه شاخص مهم در حفظ محیط زیست توصیف کرد و گفت: مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی تنها در سال ۹۱ بیش از ۲۶ هزار نفر در ایران به خاطر آلودگی هوا جان باخته اند که این نشان از بی توجهی ما به شاخص مهم هوای پاک است.

وی شرکت فولاد مبارکه سپاهان را از شرکت های فعال در زمینه محیط زیست عنوان کرد و افزود: با این وجود قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولیدی این شرکت به ۲۵ میلیون تن ارتقا یابد که این هدف باید با در نظر گرفتن ظرفیت های اصفهان مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، آلودگی هوا می تواند بر سلامت انسان ها، حیوانات و حتی غلات تاثیر بگذارد، گفت: پیرامون معضل آلودگی هوا در کمیته محیط زیست، ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاداتی در قالب طرح تدوین شده است که به دستگاه های ذی ربط ارایه خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان آلودگی های منابع آبی را نیز از دیگر مخاطرات محیط زیستی دانست و ادامه داد: در کشورهای جهان سوم ۸۰ درصد بیماری ها به خاطر استفاده از آب آلوده است که ۳۳ درصد مرگ و میرهای این کشورها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه کمتر از سه درصد آب های جهان آب های شیرین است و از هر سه نفر، یک نفر آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارد، گفت: این موارد نقش مهمی را در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست ایفا می کند که لازم است ما بیش از پیش آن ها را مورد توجه قرار دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار