حامد بهداد: بازی برای کارگردان‌های صاحب‌نام دیپلماسی غلطی بود

حامد بهداد گفت: اشتباه من این بود که تا الان با کارگردان‌هایی کار کرده‌ام که امتحان خودشان را پس داده‌اند. اشتباه غلطی نبود؛ ولی دیپلماسی غلطی بود.

حامد بهداد گفت: اشتباه من این بود که تا الان با کارگردان‌هایی کار کرده‌ام که امتحان خودشان را پس داده‌اند. اشتباه غلطی نبود؛ ولی دیپلماسی غلطی بود.
حامد بهداد در دوره حرفه بازیگری از سال 79 تا امروز با کارگردان‌های صاحب‌نامی همچون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مرحوم عباس کیارستمی، حمید نعمت‌ا... و رسول صدرعاملی کار کرده است. او حتی در فیلم نیمه‌کاره «چای تلخ» به کارگردانی ناصر تقوایی هم ایفای نقش کرده است. نقش‌های متفاوتی که بخشی از حافظه تصویری مخاطبان سینمای ایران را شکل داده‌اند. بهداد این روزها در نقش مامور «سد معبر» شهرداری بر پرده سینما ظاهر شده است؛ فیلمی به کارگردانی محسن قرائی. سازندگان «سد معبر» در این فیلم نه طرف شهرداری را گرفتند و نه دستفروش را و اصلا یک جاهایی قصه از دعوای «سد معبر» کردن هم جلوتر می‌رود. داستان مامور شهرداری که به واسطه شغلش، درگیر ماجرای دلارهای گم شده می‌شود. فیلمنامه «سد معبر» را سعید روستایی نوشته است؛ نویسنده‌ای که هم کارهای کوتاهش و هم «ابد و یک روز»ش موفق بوده‌اند. حامد بهداد که در نقش قاسم در این فیلم ظاهر شده وظیفه‌اش برخورد با دستفروشان خیابانی است و گاهی با آنها درگیر می‌شود و گاهی خسارات شدیدی نیز به بار می‌آورد.
حامد بهداد در گفت‌وگویی کوتاه با «فرهیختگان» گفت: «بدون شک فیلم «سد معبر» حاصل کار گروهی است. در این میان محسن قرائی به‌عنوان یک کارگردان جوان و خوش‌فکر نشان داد که می‌تواند در آینده از این جایگاهی که قرار دارد، درخشان‌تر و موفق‌تر ظاهر شود و به‌زودی هم شاهد فیلم‌های بهتری از او هستیم. موضوع و فیلمنامه خوب این فیلم و گروه بازیگری حرفه‌ای و همچنین حضور بهمن کامیار تهیه‌کننده آن، که دوستی دیرینه‌ای نیز با هم داریم از ویژگی‌هایی بود که تصمیم گرفتم در این فیلم حضور یابم.»
بهداد در پاسخ به این سوال که بازی در «سد معبر» چقدر شما را نسبت به دستفروشان و برخوردهای نیروهای شهرداری با آنها مسئول‌تر کرد این‌طور گفت: «بازیگر، تنها کاری که می‌کند این است که فیلمنامه را انتخاب می‌کند و خود فیلمنامه گویای این مساله است و مخاطبان باید آن را درک کنند.»
وی موضوع این فیلم را پاسخی به نیاز روز جامعه خواند و گفت: «ما در فیلم با نقد رفتار انسان‌ها و مدیران روبه‌رو هستیم. هر دو در یک اولویت قرار دارند اما نکته‌ای که باید بیش از پیش به آن توجه کنیم، نقد خودمان است. شاید در خیلی نقدها گفته شود که ما در ستایش شهرداری کار کرده‌ایم، در صورتی‌که چنین چیزی وجود ندارد. با وجود اینکه گاهی بعضی از ماموران «سد معبر»، قانون را به شکل زننده و زشت پیاده می‌کنند، اما باید گفت این فیلم صرفا نقدی بر دروغگویی انسان‌هاست.»
بهداد ادامه داد: «من و عوامل فیلم نظرات دیگران را می‌خوانیم، چه آنهایی که ناخوشایندند و چه آنهایی که مثبت هستند. در یکی از نقدها این شائبه وجود داشت که ما از ارگانی پولی گرفته‌ایم؛ در صورتی‌که باید بگویم این فیلم با بودجه شخصی تولید شده و فیلمنامه‌اش هم به سختی تصویب شده است. تنها کار ساده آن بازی کردن و تماشایش است. تمام این موارد برای این است که مردم هوشیارتر بمانند و ما بتوانیم حداقل تاثیری بر رفتار عمومی شهروندان داشته باشیم.»
بهداد تجربه بازی در این فیلم و همکاری با یک کارگردان جوان را به‌شخصه مثبت ارزیابی کرد و گفت: «اشتباه من این بود که تا الان با کارگردان‌هایی کار کرده‌ام که امتحان خودشان را پس داده‌اند. اشتباه غلطی نبود؛ ولی دیپلماسی غلطی بود. اینکه دنبال کارگردان‌هایی رفتم که همه اساتید سینما بوده‌اند، شیوه درستی بود ولی از طرف دیگر باعث شد از جریان فیلمسازی که از سوی کارگردان‌های جوان و خوش‌اندیشه دنبال می‌شود، غفلت کنم و پشیمانم که چرا زودتر از اینها با کارگردان‌های جوان و خوش‌فکر کار نکرده‌ام.»
وی برند بودن کارگردان‌ها را در انتخاب خود مهم دانست اما به تجربه همکاری با جوان‌ترها هم تاکید کرد و گفت: «بنده تجربه بازی با کارگردان‌هایی چون مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و... را در کارنامه‌ام دارم اما ناراحتم که چرا زودتر از اینها سراغ کارگردان‌های جوان‌تر نرفتم و آنها را فراموش کردم. در واقع از جریان‌های اجتماعی و تب داغ فیلمسازی که در دل جوان‌هاست، غافل شدم.»
این بازیگر سینما، در مورد شیوه حضور در این فیلم گفت: «برای بازی در این فیلم از باران کوثری که این کارگردان خوش‌آتیه را به من معرفی کرد، تشکر می‌کنم. اگر او نبود ممکن بود از توفیق همکاری با وی بی‌نصیب بمانم.»
بهداد به تازگی در فیلم سینمایی «خودسر» تازه‌ترین ساخته کمال تبریزی حضور دارد. او درخصوص پذیرفتن نقشی متفاوت و طنز در این فیلم سینمایی گفت: «برای من فرقی نمی‌کند با چه موضوعی بازی کنم، ولی فیلمنامه و کارگردان بسیار مهم است و اگر پیشنهاد نقش‌های طنز هم شود، قبول می‌کنم. اولین همکاری‌ام با کمال تبریزی کار طنزی است که امیدوارم مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند و آن را بپسندند.»

منبع : روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار