۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی زنان هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یک چهارم معتادان استان اصفهان مصرف‌کننده مخدر صنعتی هستند. این در حالیست که زنان ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی را تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یک چهارم معتادان استان اصفهان مصرف‌کننده مخدر صنعتی هستند. این در حالیست که زنان ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی را تشکیل می‌دهند.

مصطفی هادی‌زاده در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: اعتیاد در دنیا و ایران در سال‌های اخیر ویژگی‌های متفاوتی پیدا کرده که باید با توجه به این تفاوت‌ها، رویکردهای جدید و متناسب برای آن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و ما شاهد افزایش ورود زنان و دختران جوان هستیم، تصریح کرد: گروه‌های دیگری همچون تحصیل کرده ها، شاغلین و متاهلین به چرخه اعتیاد وارد شدند و حتی اعتیاد تا حدودی روستایی شده و نفوذ آن در روستاها را بیشتر می‌بینیم.

هادی‌زاده با تاکید بر اینکه ما در کنار پایتخت تولید تریاک دنیا هستیم ابراز داشت: ۳۵ درصد تولید ناخالص ملی افغانستان را کشت گیاهان مخدر شکل می‌دهد و ۵۰۰ هزار افغانی در این کشور مشغول تولیدات کشاورزی در این حوزه هستند که در سال زراعی گذشته تولیدات افغانستان ۴۸۰۰ تن بود و امسال این تولید با بیش از ۸۰ درصد رشد به بیش از ۹۰۰۰ تن برآورد می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد ورودی‌های زندان‌ها مجرمین موادمخدر هستند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌ها و اقدامات موثری در مقابله با کاهش عرضه و تقاضا داشته است و ما برای به دست آوردن این وضعیت بیش از ۳۰۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ هزار جانباز موادمخدر داشته‌ایم علاوه بر آن ورودی‌های زیاد به زندان‌ها با موضوع موادمخدر خود نشانگر عزم جمهوری اسلامی مبنی بر مبارزه با مسئله موادمخدر است.

تریاک ۷۰ درصد کشفیات استان را شامل می‌شود

وی با اشاره به اینکه کشفیات موادمخدر در سطح کشوری با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه روبرو بوده است، گفت: کشفیات ما در استان اصفهان کاهش داشته که این کاهش بدلیل تمرکز دستگاه‌های مقابله‌ای در دو سال گذشته بر استان‌های مرزی و آبی ما بوده است.

هادی‌زاده با تاکید بر کاهش ۱۸ درصدی کشفیات موادمخدر در استان اصفهان افزود: وقتی در استان‌های مرزی، شرقی و جنوبی به ویژه استان هرمزگان تمرکز و کنترل بیشتر باشد قطعا ورود موادمخدر به نقاط مرکزی کشور کاهش می‌یابد و این نشانگر اقدامات قابل تقدیر در این زمینه است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بیشترین کشفیات موادمخدر استان را مربوط به تریاک با ۷۰ درصد کشف دانست و گفت: در کشف موادمخدر استانی بعد ازتریاک بیشترین کشفیات مربوط به حشیش بوده است.

این مقام مسئول در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با پایین ارزیابی کردن میزان مصرف مخدر گل در استان گفت: ماده مخدر گل مخصوص جوانان است و سن مصرف آن از ۳۰ سال بالاتر نمی‌رود مصرف و کل کشفیات گل در استان بیشتر از ۱۵ کیلوگرم نبوده که کشف گل با این میزان تنها هفت صدم درصد کشفیات استان بوده است.


اعتیاد تزریقی روبه کاهش است

وی در خصوص مخدرهای جدید در استان اصفهان افزود: گزارشی مبنی بر مصرف مخدرهای جدید نداشته‌ایم و تنها ماده جدید مخدر در استان، مخدر گل بوده و بقیه مخدرها مانند گذشته همچنان تریاک، هرویین و شیشه بوده است.

هادی‌زاده با اشاره به اینکه آمار معتادان تزریقی در کشور روبه کاهش است، گفت: آمار معتادان تزریقی به دلایل مختلف در کشور روبه کاهش است و ما در استان پنج مرکز گذری ترک اعتیاد تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داریم که مراکز گذری، مراکزی هستند که به معتادان تزریقی و معتادان حاد در طول شبانه‌روز خدمات بهداشتی، درمانی و غذایی در طول شبانه‌روز می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان با ارزیابی کاهش مراجعین به مراکز گذری اعتیاد، تصریح کرد: معتادان تزریقی به دلیل عوارض بسیار این روش و آگاهی از بیماری‌های عفونی متنوع و همچنین وجود متادون که می‌تواند جایگزین مصرف کم عارضه‌تری برای آنها باشد روش‌های تزریقی را کاهش داده‌اند به طوری که آمار معتادان تزریقی در این پنج مرکز گذری استان حدود ۱۷۰۰ معتاد تزریقی است که این آمار کمتر از دو درصد معتادان استان هستند.

وی با ذکر این نکته که استان اصفهان دارای رتبه ۲۳ اعتیاد در کشور است، گفت: این رتبه نشانگر این است که در ۲۲ استان کشور، آسیب بیشتری در این زمینه وجود دارد و ما کمتر از نصف میانگین کشور نرخ شیوع اعتیاد داریم و در برنامه ششم توسعه هم پیش‌بینی کاهش سالانه پنج درصد نرخ اعتیاد را داریم.

۱۸ درصد فوتی‌های استان از سوءمصرف موادمخدر بوده‌اند

این مقام مسئول فوتی‌های موادمخدر را با کاهش ۱۸ درصدی عنوان کرد و اظهار داشت: آمار ما در این حوزه مربوط به پزشکی قانونی بوده و استان ما به هشت استان دیگر خدمات پزشکی قانونی می‌دهد و آمار ارائه شده صرفا آمار اصفهان نیست اما در مجموع با کاهش ۱۸ درصدی فوتی‌های موادمخدر ناشی از سوءمصرف موادمخدر روبرو بوده‌ایم که نسبت به سال گذشته این موضوع کاهش داشته است.

وی در خصوص جنسیت فوت‌شدگان از موادمخدر هم گفت: ۲۰ زن فوتی از سوءمصرف موادمخدر در سال گذشته داشته‌ایم که این آمار در هشت ماهه امسال ۱۱ زن فوت شده از سوءمصرف موادمخدر است.

هادی‌زاده در تفاوت اعتیاد زنان با مردان هم تاکید کرد: زنان معمولا اعتیاد خود را از موادمخدر سنگین شروع می‌کنند اما مردان از موادمخدر سبک شروع کرده و به موارد سنگین می‌رسند لذا یک مرد معتاد بین پنج تا شش سال مصرف مواد نابود می‌شود این در حالی است که رسیدن به خط پایان اعتیاد در زنان دو سال طول می‌کشد.


۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی زنان هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان یک چهارم معتادان را مصرف‌کننده مخدر صنعتی می‌داند اما از زنان بعنوان ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی یاد می‌کند و می‌گوید: حداکثر سه درصد جمعیت هدف ما که بین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند اعتیاد دارند و برای این سه درصد باید برنامه‌های هدفمندی داشته باشیم اما این بدان معنا نیست که از بخش ۹۷ درصدی جامعه که هنوز درگیر اعتیاد نشده‌اند غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه خانواده معتاددار ما کم است افزود: آمار حاکی از این است که خانواده‌های معتاددار ما در برابر خانواده‌های معتادساز تعداد کمتری را شامل می‌شوند و قطعا ما باید برای اینکه خانواده‌های معتادساز نداشته باشیم فعالیت کنیم چرا که خانواده معتادساز ما می‌توانند بسیار زیاد باشند.

دختران بیشتر در معرض آسیب اعتیاد هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان در خصوص استحکام خانواده‌ها گفت: اگر در خانواده‌ها ارتباطات صمیمی و عاطفی کافی وجود داشته باشد خانواده‌ها هیچ خروجی اعتیادی نخواهند داشت، ما خانواده‌های بسیاری درگیر در موضوعات فقر اقتصادی داریم اما هیچ مشکل اجتماعی و هنجاری در آنها دیده نشده است و معمولا با قناعت و تلاش امورات زندگی خود را پیش می‌برند.

هادی‌زاده با تاکید بر توجه ویژه خانواده‌ها به دختران خود افزود: توصیه آخر من این است که خانواده‌های ما به دختران خود توجه ویژه و خاص داشته باشند و شنونده فعالی برای نظرات آنها باشند و مهر و محبت را از دخترا ن خود دریغ نکنند چرا که امروزه دختران بیشتر در معرض آسیب اعتیاد هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار