آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم فروخته شود؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دیروز در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.

آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم فروخته شود؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دیروز در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.

رئیس‌جمهور بابیان اهمیت جستجوی راه‌های ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهار داشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آن‌ها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند. روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به‌گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود. روحانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجادشده و به مسائل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به‌راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه باکمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت‌وآمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه‌تنها ازلحاظ فرهنگی و دینی، حتی ازلحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست. روحانی افزود: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و ازلحاظ شهرسازی نادرست است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آن‌ها فروخته شود؟ و برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قائل نبود؟ روحانی اضافه کرد: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهم‌تر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه‌شده است. اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده‌شده و با پول آن، پارک ایجادشده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم، باشد؟ رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود. رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به‌جای آن آثار باستانی، برجی بپا شود، این حق را هم نداریم که محیط‌زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم. روحانی با اشاره به اینکه دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چراکه درنتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته‌شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود. رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالی از اینکه، اداره‌کنندگان شهرها و روستاهای کشورمان در شوراها از سوی مردم برگزیده می‌شوند، گفت: آراء مردم در انتخاب اعضای شوراها، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آن‌ها در این رابطه از طریق نمایندگانشان داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار