آلودگی هوا مهاجرت معکوس به روستاها را تشدید کرد

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان بر خلاف برخی از استان های دیگر گزارشی مبنی بر حاشیه نشینی در روستاها گزارش نشده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان بر خلاف برخی از استان های دیگر گزارشی مبنی بر حاشیه نشینی در روستاها گزارش نشده است.

محسن گلابی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ روستای کد دار در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: در استان برخی از مزارع و سکونتگاه‌های موقتی وجود دارد که کد روستایی ندارد و نمی‌توان در تقسیمات کشوری آنها را روستا تلقی کرد.

وی با بیان اینکه آماری در خصوص وجود بیش از ۲۳۰ روستای خالی از سکنه گزارش شده است که بر اساس تقسیمات کشوری این آمار صحیح نیست، افزود: بر اساس برآوردهای اولیه آمار روستاهای کد دار خالی از سکنه استان اصفهان بسیار کم است که ساکنان این روستاها نیز بعضا به دلیل شرایط آب و هوایی و یا اشتغال به صورت فصلی سکونت دارند.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به توسعه مهاجرت معکوس به روستاهای استان اصفهان طی چند سال اخیر ابراز کرد: باید توجه داشت که در یک دهه اخیر به دلیل توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی و گردشگری تمایل سکونت در روستاها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مهاجرت معکوس را در روستاهای شهرستان نایین و خور و بیابانک به صورت ملموس می‌توان مشاهده کرد، گفت: برای مثال ۱۰ سال گذشته در روستای "مصر" تنها یک خانواده زندگی می کردند و این در حالی است که امروز با توجه به اجرای طرح‌های توسعه گردشگری در حال حاضر خانواده‌های زیادی در این روستا سکونت دارند.

آلودگی هوا مهاجرت معکوس به روستاها را تشدید کرد

گلابی همچنین با اشاره به افزایش قیمت خرید و فروش زمین در برخی از روستاهای شهرستان اردستان به دلیل تمایل بازگشت بیشتر اهالی این روستاها که در گذشته به کلانشهرهایی مانند تهران مهاجرت کرده اند، ابراز کرد: در این راستا باید توجه داشت که به دلیل ایجاد شرایط آب و هوایی بحرانی و توسعه آلاینده‌ها در هوای کلانشهرها شاهد تشدید مهاجرت معکوس به روستاها هستیم که این امر قیمت زمین در برخی از روستاها را تا مرز هر متر ۲۰ میلیون ریال افزایش داده است.

وی در خصوص حاشیه نشینی در روستاهای استان اصفهان نیز گفت: در این زمینه باید توجه داشت که بر خلاف برخی از استان‌های کشور هنوز وضعیت حاشیه نشینی به روستاهای استان اصفهان سرایت نکرده است و تنها در یک مورد روستای "سیبه" که اهالی آن سعی در حفظ بافت قدیمی این روستا داشته اند محل بافت قدیمی را حفظ و منطقه به نام علی آباد را برای زندگی در کنار بافت اصلی روستا ایجاد کرده‌اند.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه طرح‌های تشویقی برای مهاجرت معکوس به روستاها در استان اصفهان در حال اجرا است، افزود: بر این اساس برای امسال و سال آینده ۴۰ میلیارد تومان ار محل اعتبارات بانک سینا و ۱۰ میلیارد تومان ار محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بنیاد برکت برای اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاهای استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نحوه واگذاری این اعتبارات به روستاییان ابراز کرد: در این زمینه ضروری است که متقاضیان طرحی را که صرفه اقتصادی داشته به دفتر امور روستایی ارائه دهند و پس از دریافت تائیدیه برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شوند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار