اصفهانی ها بدون شکست پیش می روند

هفته هجدهم لیگ با برگزاری هشت بازی پیگیری شد و در رتبه‌بندی، جایگاه تیم‌های نخست تا سوم بدون تغییر ماند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: هفته هجدهم لیگ با برگزاری هشت بازی پیگیری شد و در رتبه‌بندی، جایگاه تیم‌های نخست تا سوم بدون تغییر ماند. در این هفته از رقابت‌ها سه تیم بالای جدول یعنی پرسپولیس، فولاد و پارس جنوبی جم به تقسیم امتیاز با رقیبان رضایت دادند تا به دلیل فاصله امتیازی قابل‌توجه نسبت به تیم‌های زیردستشان همچنان جایگاهشان در جدول دست‌نخورده باقی بماند. اما دو تیم اصفهانی این مسابقات را با چهار امتیاز اندوخته که حاصل یک پیروزی و یک تساوی بود به پایان رساندند تا برای سومین هفته متوالی بدون شکست به کارشان ادامه دهند. این روند می‌تواند هواداران سپاهان و ذوب‌آهن را به آینده‌ای بهتری که در انتظار آنهاست امیدوار کند، هرچند هفته‌هایی سرنوشت‌ساز در پیش است و بازی بعد شهرآورد نصف جهان محسوب می‌شود.
سپاهان با پارس جنوبی؛ سرد و بی‌روح
تیم‌های پارس جنوبی جم و سپاهان در حالی عصر پنجشنبه مقابل هم صف‌آرایی کردند که پیشینه بازی‌های آنها در لیگ فصل جاری نویدبخش بازی هجومی و پربرخوردی را می‌داد. کرانچار در بازی حریف شگفتی‌ساز جنوبی چندان در ترکیب تیمی که هفته پیش‌تر قدرتمندانه پدیده را از پیش رو برداشته بود تغییری ایجاد نکرد و تنها میلاد سرلک جایگزین رسول نویدکیای محروم شده بود. جلال‌الدین علی‌محمدی، مهرداد محمدی، ساسان انصاری و مهدی شریفی، مربعی تهاجمی طلایی پوشان را شکل داده بودندکه البته حمایت علی کریمی را پشت سرخودشان می‌دیدند. از دو جناح هم حسن جعفری و مهدی رحیمی باید با نفوذهایشان فشار مضاعفی را به خط دفاعی میزبان وارد می‌کردند تا فرصت‌های گلزنی برای مهاجمان ایجاد کنند. عزت ا.. پورقاز و سیاوش یزدانی هم مدافعان مرکزی زردپوشان اصفهانی به شمار می‌رفتند. وظیفه حراست از دروازه طلایی پوشان را هم همچون هفته هفدهم ابراهیم عالمه سوری بر عهده داشت. در آن‌سوی میدان مهدی تارتار تمام سربازانش را برای کسب یک پیروزی خانگی به‌صف کرده بود. البته پارسی‌ها چندهفته‌ای است که امید سینگ طراح خوش‌تکنیک و باهوش خودشان را در اختیار ندارند و غیبت این بازیکن کاملاً شیوه بازی تیم پارس جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است. تارتار در خط هجومی از سه بازیکن گمنامی سود می‌برد که بازیکنانی سرعتی محسوب می‌شدند و باید با تکیه‌بر همین توانایی، مدافعان میزبان را از پیش رو بر می‌داشتند. شهرام گودرزی، علی دشتی و احسان تأییدی بازیکنانی به شمار می‌رفتند که تارتار برای اجرای نقشه تاکتیکی‌اش در نظر گرفته بود. اما آنچه در این بازی رقم خورد تمام پیش‌بینی‌های کارشناسان و هواداران را بر هم زد. یک بازی بی‌هدف که ظاهراً در آن حفظ دروازه خودی بیش از هر چیزی اهمیت داشت. زمین ناهموار ورزشگاه تختی جم هم مزید بر علت شده بود تا در عمل توپ بیش از آنکه در زمین به گردش درآید در هوا دیده شود. در چنین دیدارهایی انتظار باز شدن دروازه و یا ایجاد موقعیت گل تا سر حد ممکن کاهش می‌یابد و در بازی سپاهان با پارس جنوبی همین اتفاق افتاد تا یک بازی بدون گل سرد و کسل‌کننده برگزار شود.
زنده‌باد دفاع خوب
شاید اگر بازی ذوب‌آهن با پیکان را از اندک دیدارهایی که امیر قلعه‌نویی با یک شیوه دفاعی پیروز شده است، بدانیم چندان بیراه نگفته‌ایم. بیش از شروع این بازی پیش‌بینی‌ها حکایت از این داشت که نبرد این دو تیم بازی احتیاط‌آمیز با شیوه دفاع - ضد حمله از کار دربیاید. در این روش طبیعتاً ذوبی‌ها به دلیل میزبانی، تیم حمله‌کننده محسوب می‌شدند و پیکانی ها مدافع بودند. اما در میان ناباوری درست عکس این پیش بنی اتفاق افتاد و ذوب‌آهن تمام مدت بازی در لاک دفاعی فرورفته بود و پیکان آرایشی کاملاً هجومی داشت. امیر قلعه‌نویی برای رویارویی با پیکان تیمش را با دو تغییر نسبت به بازی با گسترش فولاد راهی میدان کرد. بازی گرفتن از میلاد فخرالدینی واکبر ایمانی و نیمکت نشینی محمد ستاری و ربیع عطایا تغییراتی به شمار می‌رفتند که سرمربی ذوب‌آهن برای این بازی خانگی در نظر گرفته بود. در فاز تهاجمی ذوبی‌ها با استنلی کی روش، مرتضی تبریزی، محمدرضا حسینی و بختیار رحمانی باید بر میزبان فشار وارد می‌کردند. در فاز دفاعی هم، نژاد مهدی، محمد زاده، جرج ولسیانی، اکبر ایمانی، حمید بوحمدان و میلاد فخرالدینی چرخه دفاعی ذوبی‌ها را شکل می‌دادند. در آن‌سوی میدان مجید جلالی از دو بازیکن سیه‌چرده آفریقایی تیمش بر درهم ریختن برنامه‌های قلعه‌نویی سود می‌برد. بازیکنانی که تکنیک و سرعت مناسبی داشتند و باید به قلب دفاع میزبان می‌زدند. آرفنگ دافه و کنت ایکه چوگو اسلحه‌های پنهان سرمربی پیکان به شمار می‌رفتند. البته محمدصادق بارانی و ابوالفضل ابراهیمی هم در سیستم تهاجمی جلالی صاحب وظایف مشخصی بودند. با این شرایط بازی عصر جمعه دو تیم آغاز شد و توپ و میدان کاملاً در اختیار خودروسازان تهرانی بود. در این میان حتی گل مرتضی تبریزی که در میان مدافعان میانی پراشتباه پیکان، به هوا برخاست و با یک ضربه سر حساب‌شده دروازه پیام نیازمند را فروریخت هم روند هجومی میهمان و شیوه کاملاً تدافعی میزبان را تغییر نداد تا نیمه نخست با برتری ذوبی‌ها در نتیجه همراه شود. در نیمه دوم پیکانی‌ها با یک ضربه آزاد گل تساوی را به ثمر رساندند اما همچنان زنجیره خط دفاعی آنها پراشتباه نشان می‌داد. همین موضوع به بختیار رحمانی هافبک میانی طراح ذوب‌آهن این اجازه را می‌داد تا با ارسال‌های دفاع شکن، ضدحملات خطرناکی را ترتیب دهد که یکی از همین ارسال‌ها به گل برتری میزبان هم انجامید. تلاش شاگردان جلالی برای فرار از دومین شکست در نیم‌فصل دوم بی‌نتیجه ماند چراکه خط آتش خودروسازان در عمل بازیکنی بامهارت لازم برای گلزنی را در اختیار نداشت. ضمن آنکه مدافعان میانی ذوب‌آهن و بویژه محمد نژاد مهدی در روزی کم‌اشتباه اجازه خودنمایی به حمله‌وران پیکان را هم ندادند تا تیم اصفهانی در یک بازی دفاعی سه امتیاز را به کیسه‌اش واریز کند
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار