سکانس غم‌انگیز سینما ایران

روز گذشته خبر آمد که عده‌ای مشغول عملیات ساختمانی در سینما ایران اصفهان هستند. سینما ایران یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سینماها برای شهروندان اصفهانی به شمار می‌رود که از چند سال گذشته به دلیل بلاتکلیف ماندن وضعیت مالکیت آن، تعطیل مانده و چراغ‌هایش خاموش شده است.

سکانس غم‌انگیز سینما ایران

مهناز احمدی - اصفهان امروز: روز گذشته خبر آمد که عده‌ای مشغول عملیات ساختمانی در سینما ایران اصفهان هستند. سینما ایران یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سینماها برای شهروندان اصفهانی به شمار می‌رود که از چند سال گذشته به دلیل بلاتکلیف ماندن وضعیت مالکیت آن، تعطیل مانده و چراغ‌هایش خاموش شده است. این سینما جزو آن دسته از سینماهای اصفهان است که بنا به دستور رهبر انقلاب باید به حوزه هنری واگذار می‌شد، اما هنوز هم مسئله واگذاری آن حل‌نشده و به خارج از این قاعده به نهاد دیگری واگذارشده است؛ که البته در حال حاضر مراحل واگذاری این سینما به حوزه هنری در حال نهایی شدن است و اینکه در این میان عده‌ای با ادعای مالکیت این ملک دست به تخریب آن زده‌اند، جای سؤال دارد.

سینما ایران اصفهان در خیابان چهارباغ واقع‌شده که این روزها تبدیل به پیاده راه شده و قرار است بیش‌ازپیش یادآور خاطرات خوب و زیبای اصفهان قدیم باشد. درست زمانی که این سینما می‌توانست در فرهنگی‌ترین نقطه شهر پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر باشد، شاهد آن هستیم که با بی‌تدبیری تمام رو به ویرانی می‌رود. این سینما که روزهای سیاه‌وسفید زیادی را نظاره‌گر بوده و سال‌های سال ساکت و صبور چشم‌انتظار رونق دوباره خود نشسته است، اکنون با تنی زخمی بیش‌ازپیش منتظر یاری مسئولان و متولیان فرهنگی شهر است.

درحالی‌که اصفهانی‌ها پس از چند سال تعطیلی و بلاتکلیفی سینما ایران منتظر بازگشایی آن بودند تا این سینما هم لباس نو بر تن کند و همچون گذشته در صف سینماهای ممتاز استان بدرخشد، صبح دیروز خبر آغاز تخریب آن تأثر دوستداران عرصه فرهنگ و هنر را برانگیخت. مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان با اعلام این خبر که از صبح دیروز افرادی اقدام به تخریب سینما ایران کردند، گفت: این سینما از مدت‌ها قبل طبق دستور مقام معظم رهبری باید به حوزه هنری واگذار می‌شد و واگذار نشدن آن نوعی تخلف به شمار می‌رود که ارگان‌های مسئول مانند اداره کل ارشاد اسلامی باید در برابر آن اقدام کنند. سید مصطفی حسینی اذعان داشت: این سینما از سوی بنیاد شهید به بانک دی واگذارشده است که مسلماً قرارداد واگذاری آن غیرقانونی است. وی ادامه داد: اتفاق بدتر این است کسانی که ادعا می‌کنند از سوی بانک دی مجوز دارند، از روز گذشته اقدام به تخریب بنای این سینما کرده‌اند و جای تعجب دارد که هیچ نهادی مانع و سد راه این افراد نشده است. مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه پس از پیگیری‌های حوزه هنری اصفهان، شهرداری دستور توقف تخریب سینما ایران را صادر کرد، افزود: از اداره کل ارشاد اصفهان به‌عنوان متولی فرهنگی انتظار می‌رفت بیشتر از این در برابر مشکلات فرهنگی و هنری استان واکنش نشان دهد و در چنین موقعیتی بحرانی ساکت ننشیند.

واگذاری سینما ایران به بانک دی تخلف بود

رئیس حوزه هنری اصفهان ضمن اظهار تأسف از تخریب سینما ایران گفت: متأسفانه متولیان فرهنگی شهر همچون اداره کل ارشاد استان در خصوص این تخریب هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و حوزه هنری به‌تنهایی پیگیر توقف تخریب‌شده است. مهدی احمدی فر اذعان داشت: سینما ایران هم همچون سایر سینماهای شهر بر اساس دستور مقام معظم رهبری باید به حوزه هنری واگذار می‌شد که متأسفانه بنیاد شهید استان یک سال پس از دریافت این دستور، سینما ایران را به بانک دی واگذار کرد. وی ادامه داد: حوزه هنری پس از شنیدن این خبر به‌سرعت خواستار بازپس‌گیری این ملک شد و دستگاه‌های قضایی پیگیری کردند و پرونده همچنان باز و در حال پیگیری است. رئیس حوزه هنری اصفهان عنوان کرد: خیابان چهارباغ برای اصفهانی خاطره‌انگیزترین خیابان به شمار می‌رود و وجود سینما ایران در دل این خیابان به فرهنگی بودن آن افزوده است. احمدی فر یادآور شد: با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی مناسب در شهر، پیاده راه شدن چهارباغ به رونق سینمای ایران می‌انجامد و ما باید از وجود چنین مکانی به‌شدت مشعوف باشیم و سعی در حفظ آن داشته باشیم، درحالی‌که امروز شاهد تخریب دردآور آن هستیم.

سکوت تعجب‌برانگیز متولیان فرهنگی در برابر ویرانی سینما ایران

رئیس حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: غبار فراموشی این سینما با تلاش‌های زیاد در حال برطرف شدن بود و اهالی فرهنگ و هنر از این موضوع خرسند بودند که این اتفاق تلخ رخ داد. رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه شهردار اصفهان خواستار توقف تخریب سینما ایران شد، تصریح کرد: پس از ارائه درخواست حوزه هنری مبنی بر توقف سریع تخریب سینما ایران و دخالت نیروی انتظامی، شهرداری اصفهان خواستار توقف هرچه سریع‌تر این ویرانی شد که تا دیروز عصر هنوز توقف عملیات تخریب صورت نگرفته بود.

شهردار اصفهان خواستار توقف تخریب سینما ایران شد

احمدی فر با تأکید بر اینکه با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی در شهر به‌هیچ‌وجه تخریب مکان‌های فرهنگی موجود درست و عقلانی به نظر نمی‌رسد، بیان داشت: امیدواریم طی هماهنگی‌های انجام‌شده با اعضای شورای شهر و شخص شهردار، دستور توقف اجرا شود. وی خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی شهر که در رأس آنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر است، باید برای حل چنین معضلاتی کمر همت ببندند و در برابر چنین رخدادهای تلخی آرام و قرار نداشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار