موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورهای بنزینی می‌شود

۱۹ روز از اولین فصل زمستان می‌گذرد و اصفهانی‌ها همچنان چشم به راه باران هستند تا کمی از آلودگی هوای شهرشان کاسته شود، گویا نقش خود در میزان آلودگی هوا را فراموش کرده‌اند.

۱۹ روز از اولین فصل زمستان می‌گذرد و اصفهانی‌ها همچنان چشم به راه باران هستند تا کمی از آلودگی هوای شهرشان کاسته شود، گویا نقش خود در میزان آلودگی هوا را فراموش کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، به دنبال افزایش تعداد خودروها در شهر، میزان آلودگی هوا و ترافیک تشدید شده است، از این رو شهرداری اصفهان علیرغم وجود مشکلات مالی که دارد تمام تلاش خود را برای توسعه، جوان سازی و ارایه خدمات کمی و کیفی حمل ونقل عمومی انجام می‌دهد، این در حالی است که علیرغم این اقدامات هنوز عده زیادی از شهروندان اصرار بر استفاده از خودروهای شخصی دارند.

در این فرصت پیرامون بررسی مسایل زیست محیطی و حمل و نقل عمومی شهر اصفهان گفت وگویی را با «اصغر برشان، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط‌زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در کمیسیون حمل ونقل چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت محیط زیست شهروندان دارید؟

رسالت اصلی کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان، بهبود وضعیت محیط زیست، روان‌کردن تردد وسایل نقلیه عمومی، تلاش برای کاهش آلایندگی‌ها و ... است؛ البته سایر کمیسیون‌های شورا نیز در ابعاد دیگری برای بهبود مسایل زیست محیطی شهر تلاش می‌کنند.

محیط زیست بحث کلانی است که در بخش‌های مختلف قابل بررسی است، محیط زیست مطلوب از نظر امکانات رفاهی، تفریحی، امکانات فرهنگی، نداشتن آلودگی های صوتی، نداشتن استرس، زمینه شادابی مردم را فراهم می‌کند که تحقق آن امکانات متعددی نیاز دارد.

مهمترین مسایل زیست محیطی حال حاضر شهر، مربوط به آلاینده‌های هوا، آب و خاک و کاهش نزولات آسمانی است، شما این موارد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه راه حل‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای آنها پیش‌بینی شده است؟

اصفهان در تمامی ابعاد زیست محیطی گرفتار شده است، در بحث آلاینده‌ها باید اعلام کرد که روزهای هوای پاک شهر اصفهان کمتر از شهر تهران است و علیرغم اینکه سالهاست در خشکسالی به سر می‌بریم، متاسفانه هنوز مشکل آب زاینده‌رود رفع نشده، شاید مهمترین دلیل آن کم‌توجهی مسئولان باشد که اصفهان در این وضعیت قرار گرفته است، زیرا اگر حقابه اصفهان اجرایی و در تصویب طرح‌های آبرسانی اصفهان تسریع می‌شد، وضعیت اصفهان به این نابهنجاری نبود.

روانشناسان یکی از دلایل افسردگی اصفهانی ‌ ها را مربوط به خشک‌شدن بستر زاینده‌رود می‌دانند، البته شورای شهر اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی انجام داده است، اما گویا شهروندان اصفهانی هنوز حساسیت بحران کمبود آب را احساس نکرده‌اند، از این رو به تازگی در شورای شهر طرحی را مصوب و از شهرداری خواستیم در همین فصل زمستان که شاید خیلی مشکل کمبود آب محسوس نباشد، ستاد بحران آب تشکیل دهد تا در مصرف بهینه آب، چرخه بازگرداندن آب، استفاده از آب‌های خاکستری و استفاده از انرژی‌های پاک اقدامات اساسی انجام شود.

آلودگی هوا نیز به عوامل مختلفی از جمله اصرار شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی بستگی دارد، در حالی که یکی از راه‌های کاهش آلایندگی‌ها استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است و سیاست‌های کوتاه مدت، میان مدت و حتی دراز مدت شورای شهر در راستای توسعه حمل و نقل عمومی است.

آلودگی هوا هر روز افزایش پیدا می‌کند، به طوری که برخی از شهروندان به فکر مهاجرت افتاده‌اند، چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

امیدواریم با راهکارهای اساسی بتوانیم از مهاجرت شهروندان جلوگیری کنیم، اما یکی از راهکارهای لازم و اساسی که در تمام دنیا مطرح است، استفاده از حمل و نقل عمومی است. در روزهایی که آلودگی هوای شهر اصفهان تشدید و منجر به تعطیلی مدارس شد، فرهنگ خارج نشدن از منازل را در شهروندان اصفهانی ندیدیم.

بسیاری از شهروندان در روزهایی که مدارس تعطیل شدند، کارهای باقی‌مانده خود را در خارج از منزل انجام دادند و حتی کاهش سفرها در بخش حمل و نقل عمومی و افزایش سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی را شاهد بودیم.

در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی باید اقدامات زیادی انجام داد، باید ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و خطوط BRT در مسیرهایی که امکان دارد توسعه یابد، همچنین در ایستگاه‌های اتوبوس شهری، مبدأ و مقصد اتوبوس‌ها و سرفاصله زمانی حرکت آنها به شهروندان اطلاع‌رسانی شود که اقدامات اولیه آن آغاز و در برخی از ایستگاه‌های این مهم انجام شده است.

ایستگاه‌های اتوبوس باید برای شهروندان قابل قبول باشد و در قالب ماکت‌های متفاوتی ایجاد شود تا در همه فصول سال قابل استفاده باشد، ایستگاه‌های اتوبوس حتی می‌تواند مرکز اطلاع‌سانی جریانات شهری باشد که تحقق آن مستلزم صرف هزینه نیست، در واقع می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و با مشارکت آنها امکانات لازم در ایستگاه‌های اتوبوسرانی را ایجاد کرد، مسئولان اتوبوسرانی نیز باید در جهت راه اندازی سامانه تعیین زمان اتوبوس‌ها اقدام کنند.

دیدگاه شورای پنجم نسبت به حمل و نقل شهری چیست و برای بهبود وضعیت چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

وقتی صحبت از حمل و نقل عمومی به میان می‌آید، یکی از آنها اتوبوس و دیگری قطار شهری است، اما حمل و نقل عمومی دیگری نیز وجود دارد که در گذشته با فرهنگ اصفهان عجین بوده، مثل دوچرخه‌سواری که در این رابطه اصفهان به شهر دوچرخه‌ها معروف بوده است. سیاست شورای پنجم این است که مسیر ایمنی برای حمل و نقل پاک همچون دوچرخه‌ها فراهم شود، البته برای ایجاد رغبت در شهروندان برای استفاده هر چه بیشتر از دوچرخه باید سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود.

درصدد تهیه طرحی هستیم که به واسطه آن سیستم پیمایش بر روی دوچرخه‌ها نصب شود تا دوچرخه سواران بتوانند از کارت اتوبوس استفاده کنند و سیاست‌های تشویقی برای توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه ایجاد شود.

برای ترغیب و تشویق هر چه بیشتر دانشجویان و دانش آموزان باید به سمت ارایه بلیت‌های تخفیف‌دار یا همان «اصفهان کارت» با تخفیف ۵۰ درصدی برویم، این یک بازی برد-برد برای اتوبوسرانی و شهروندان است که به واسطه آن شهروندان با استفاده از حمل و نقل عمومی از تخفیف ویژه برخوردار و به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب می‌شوند.

می‌توان طرحی ارایه کرد تا دانش‌آموزان و دانشجویانی که مایل هستند اصفهان کارت به صورت هفتگی، ماهیانه و یا حتی سالیانه داشته باشند، با ارایه کارت شناسایی این کارت را با تخفیف ۵۰ درصدی تهیه و استفاده کنند؛ این اقدام در راستای گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی اثرگذار است.

باید این امکان فراهم شود تا سالمندان و بازنشستگان بیشتری بتوانند از کارت منزلت و تخفیف‌های بلیت اتوبوس بهره‌مند شوند، در کنار آن موتورهای برقی نیز باید آرام آرام جایگزین موتورهای بنزینی که آلایندگی‌های محیطی و صوتی زیادی دارد، شود. موتورسیکلت‌های بنزینی عامل درصد زیادی از آلودگی هواست که جایگزینی موتورهای برقی می‌تواند به رفع آلودگی هوا کمک کند. رفتن به سمت اتوبوس‌های برقی در سیاست‌های آینده مدیریت شهری اصفهان وجود دارد تا بتوانیم در مسیر توسعه استفاده از حمل ونقل عمومی گام برداریم.

آلاینده‌های هوای شهر اصفهان شناسایی شده‌ است؟

شورای شهر مسئول آلاینده‌های هوا نیست و محیط زیست به طور حتم آلاینده‌های جوی اصفهان را شناسایی کرده است. ذرات معلقی که از سمت شرق اصفهان به مرکز شهر سرازیر می‌شود، استفاده بیش از حد شهروندان از خودروهای شخصی برای انجام سفرهای درون شهری، فعالیت کارخانجات و صنایع‌آلاینده در آلودگی هوای شهر اصفهان تاثیرگذار است، البته راههای مقابله با آنها مشخص و مدون است و آن استفاده از حمل و نقل عمومی و کنترل آلایندگی کارخانجات است.

البته بد نیست به این نکته اشاره کنم که این روزها آلودگی هوا آنچنان ذهن مردم را درگیر خود کرده که به فکر آلودگی صوتی ایجاد شده در سطح شهر نیستند، متأسفانه آلاینده ‌ های صوتی اصفهان بالاتر از دسی بل مجاز است. افزایش آلودگی‌های صوتی عامل استرس و اضطراب شهروندان شده و باید به لیست آلودگی‌های اصفهان اضافه شود و در جهت بهبود آن همه گام بردارند، باید شهروندان خود را برای کاهش آلاینده‌های صوتی و هوا مکلف کنند.

تعداد زیادی از اتوبوس‌های شهر اصفهان فرسوده است و دودی که از اگزوز برخی ناوگان خارج می‌شود، نگران‌کننده است، چه باید کرد؟

اتوبوسرانی اصفهان نصب فیلتر در مسیر خروجی اگزوز اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی هوا را در دستور کار قرار داده تا چنانچه آزمایش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده نتایج خوبی به همراه داشت، در مقیاس وسیع‌تر اجرا کند.

تاکنون گام‌های خوبی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان برداشته شده اما هنوز کافی نیست، زیرا عمر ناوگان در حال حاضر بالاست، هرچند تعداد زیادی اتوبوس‌های یورو چهار اضافه و استفاده شده است، اما این فرایند باید استمرار پیدا کند تا مشکل نوسازی ناوگان رفع شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار