افزایش پدیده نوزاد کارتن‌خواب

معاون رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز نگهداری زنان و کودکان کارتن‌خواب جمعیت طلوع بی نشان‌ها گفت: وقتی زن کارتن‌خواب وجود دارد، باید انتظار وجود نوزاد کارتن‌خواب را هم داشته باشیم. ب

معاون رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز نگهداری زنان و کودکان کارتن‌خواب جمعیت طلوع بی نشان‌ها گفت: وقتی زن کارتن‌خواب وجود دارد، باید انتظار وجود نوزاد کارتن‌خواب را هم داشته باشیم. باردار شدن زنان کارتن‌خواب معضلی است که از مدت‌ها پیش زنگ خطر آن به صدا درآمده است، از روزی که اعتیاد زنانه شد و به تبع آن زنان گرفتار در ورطه اعتیاد به کارتن خوابی روی آوردند. زنان کارتن خوابی که به علت ناآگاهی و تامین مواد با مردان دیگری غیر از همسران خود وارد رابطه شده که ماحصل آن به دنیا آمدن نوزادان است. این وضعیت به حدی بحرانی است که بارها و بارها فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی به آن تاکید داشته‌اند.

مساله‌ای که حتی موجب به میان آمدن زمزمه عقیم سازی زنان کارتن خواب شد. دقیقا این ماجرا به زمانی برمی گردد که یکی از فعالان زن در حاشیه امضای تفاهمنامه روز 25 فروردین سال 94 موضوعی تحت عنوان عقیم سازی زنان کارتن خواب را مطرح کرد. پیشنهادی که در همان ابتدا واکنش‌های زیادی را برانگیخت و عده بسیاری به مخالفت با آن پرداختند، چرا که این امکان وجود دارد روزی زنان معتاد ترک کنند. از این رو نباید از حق مادر شدن محروم شوند. با وجود این، ماجرای زنان باردار معتاد تنها به دنیا آمدن نوزادان کارتن خواب ختم نمی‌شود، چرا که بسیاری از این مادران فرزندان خود را پیش فروش می‌کنند و پس از آن معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار این نوزادان است.

آذر سال گذشته عضو سابق کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد که بر اساس آمار خیریه مهرآفرین از نیمه دوم آبان سال 94 تا نیمه دوم آبان 95، 264 مورد زن باردار معتاد شناسایی شدند که نوزادان آنها نیز با توجه به اعتیاد مادرانشان قاعدتا معتاد بودند. از این تعداد 126 زن معتاد باردار، توسط بیمارستان‌‌های شهر تهران به این مرکز خیریه معرفی شدند، 17 زن توسط گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی شناسایی شدند، 76 مورد هم توسط شب ‌گردی داوطلبان خودجوش، 13 مورد سمن‌ها و 32 مورد به صورت خود معرف با این مرکز مرتبط شدند.

فاطمه دانشور به تسنیم گفت: نکته جالب اینکه از 264 مورد مادرانی که تحت مشاوره قرار گرفتند تنها 23 مورد حاضر به ترک شدند که از این 23 مورد، پنج نفر هم لغزش کرده ‌اند و الباقی فعلا پاک هستند؛ این یعنی آنکه تمایل به ترک مصرف مواد از سوی مادران مصرف‌کننده مواد مخدر بسیار کم است. با تمام تفاسیر باید گفت که مادران کارتن خواب به شکل‌گیری معضل نوزادان کارتن خواب دامن می‌زنند. از این رو باید بیشتر از پیش به آموزش و حمایت آنها پرداخت تا کمتر شاهد پدیده نوزادان کارتن خواب باشیم.

افزایش زنان کارتن خواب

معاون رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز نگهداری زنان و کودکان کارتن‌خواب جمعیت طلوع بی نشان‌ها بیان کرد: وقتی زن کارتن‌خواب وجود دارد، باید انتظار وجود نوزاد کارتن‌خواب را هم داشته باشیم. معصومه ابتکار در بازدید از سرای مهر (اولین مرکز نگهداری زنان و کودکان کارتن خواب جمعیت طلوع بی نشان‌ها) عنوان کرد: باور زنان کارتن خواب می‌تواند موج تغییر در شرایط آنها را به وجود آورد. اگر برای زنان کارتن خواب فضای خوبی مهیا شود قطعا شاهد این خواهیم بود که همه آنها به بهترین مادران و زنان تغییر خواهند کرد. او ادامه داد: چند سالی است که زنان کارتن خواب در آمار کارتن خواب‌ها قرار گرفته اند، اگر از همان اول برنامه‌های درستی برای این زنان اجرا می‌شد امروز شاهد افزایش روزبه‌روز زنان کارتن خواب نبودیم.

ابتکار اظهار کرد: وقتی زن کارتن خواب وجود دارد، یعنی باید انتظار این را داشته باشیم که نوزاد کارتن خواب هم داریم. بنابراین با کارهای درست و استفاده کردن از تجربیات سمن‌های موفق می‌توانیم این معضل را حل کنیم تا وضعیت زنان کارتن خواب بدتر نشود. به گزارش مهر، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد قدم‌های مثبتی برداشته اند و خیلی از جاها از مسئولان این حوزه هم جلوتر حرکت کرده‌اند. همه با هم باید همراه شوند تا بتوان کار درستی برای زنان کارتن خواب انجام بدهیم.


منبع: روزنامه آمان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار