دروازه علم و فناوری یکی از ورودی های شاخص کشور می شود

پای خاطرات قدیمی ها که می نشینیم، در یادی از مسافرتهایشان به شهرهای دور و نزدیک، به دروازه های شهرها تأکید بیشتری دارند و در فیلم های تاریخی نیز تأکید بر دروازه ها کاملاً مشهود است.

دروازه علم و فناوری یکی از ورودی های شاخص کشور می شود

به گزارش ایمنا، دروازه و ورودی شهرها در زمان های قدیم یکی از مشخصه های مهم یک شهر بوده و در حال حاضر نیز این اماکن نقش بسیار مهمی در معرفی آنی و لحظه ای هویت شهری به تازه واردان دارد.
ورود یکباره مسافر به درون فضای اصلی شهر بدون آماده سازی روانی فرد با ماهیت و فرهنگ شهر و از همه مهمتر داشته های فرهنگی آن، یکی از مشکلات کنونی است که بیشتر شهرهای کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بی نظمی، نازیبایی و آلودگی بصری از عمده ترین مشکلات کنونی ورودی شهرها به شمار می آید.
با توسعه شهرها، ورودي شهرها در دوره جديد كم كم از رونق افتاده و بر همین اساس نياز است تا المان ها و نشانه هاي شهر را در مبادی ورودی شهر مشخص نماییم تا در نهایت مرزبندي شهر مشخص شود.
در خصوص اهميت جايگاه زيباسازي ورودي هاي شهر اصفهان، جايگاه ورودي هاي شهري به صورت ويژه در گذشته نیز مشخص بوده و به زمان فعلي اختصاص ندارد، چنانچه در گذشته حتي براي افزايش امنيت شهر دور آن حصار مي كشيدند.
دروازه علم و فناوری یکی از ورودی های شاخص کشور می شود
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: شهر اصفهان 9 دروازه ورودی دارد که از بین این 9 دروازه 4 دروازه در اولویت ساماندهی قرار گرفته است.
سید جمال الدین صمصام شریعت ادامه می دهد: از این 4 دروازه 2 مورد به مرحله اجرا رسیده و در حال حاضر مراحل اجرایی را طی می کند.
وی یکی از این دروازه ها را «دروازه علم و فناوری» که در سمت شمال اصفهان و منتهی به میدان استقلال می شود، خوانده و می گوید: در این نقطه از شهر اصفهان علاوه بر تقاطع غیر همسطح استقلال که به عنوان یک اَبَر پروژه در حال اجرا است، یک میدان ورودی هم مقابل ورودی شرقی دانشگاه صنعتی قرار دارد که به دلیل سنخیت محل، به نام دروازه علم و فناوری نامگذاری شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معتقد است این میدان بسیار زیبا با المان های مختلف شهری، در آینده ای نه چندان دور به عنوان یکی از ورودی های شاخص کشور شناخته خواهد شد.
وی خاطرنشان می کند: در این ورودی، ترکیبی از مناره ها به عنوان سمبل معماری شهر اصفهان، آبنماها، مجسمه ها و تندیس هایی از شخصیت هایی همچون شیخ بهایی و شهدای گرانقدر هسته ای در نظر گرفته شده و نصب خواهد شد.
صمصام شریعت با اشاره به اینکه طبق طراحی های انجام شده، در هر طرف این میدان 12 مناره و هر طرف 8 تندیس و مجسمه نیز نصب خواهد شد، اضافه می کند: در دروازه علم و فناوری، شب ها آبنماها و نورپردازی های ویژه و در روزها هم المان ها و تندیس ها خودنمایی می کنند.
وی تصریح می کند: دروازه علم و فناوری که متنهی به تقاطع غیر همسطح میدان استقلال است، به زودی با حضور مقامات کشوری به عنوان دروازه ورودی شاخص اصفهان افتتاح می شود.
فضاهای سبز اطراف ورودی تشریفات با افزایش درختکاری تقویت می شود
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به ساماندهی ورودی تشریفات از سمت فرودگاه اصفهان و بزرگراه چمران می گوید: این ورودی هم از ورودی های شاخص اصفهان به شمار می رود چرا که کلیه میهمانان و مسافران داخلی و خارجی شهر اصفهان از این محور وارد شهر می شوند.
به گفته وی، علاوه بر زیباسازی و فضاهای سبز ویژه ای که مطابق طراحی های انجام شده، در این ورودی اجرا می شود، از هر طرف حدود 3 متر به باند آسفالت آن اضافه و با درختکاری فضاهای سبز دو طرف تقویت شود.
صمصام شریعت اظهارمی کند: رنگ آمیزی تقاطع های غیر همسطح موجود در این مسیر و نورپردازی آنها، استفاده از المان ها و مرمت برج های کبوتر در مسیر از دیگر اقداماتی است که برای ساماندهی ورودی تشریفات اصفهان در نظر گرفته شده تا یک ورودی در خور شأن اصفهان مهیا شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار