گفتگوهای 1+5 گردشگری اصفهان

شهردار اصفهان پس از گذشت 100 روز کاری از آغاز فعالیت خود روز گذشته برای نخستین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

مهناز احمدی - اصفهان امروز: شهردار اصفهان پس از گذشت 100 روز کاری از آغاز فعالیت خود روز گذشته برای نخستین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت. البته با توجه به اهمیت زیاد قطار شهری، این نشست در سالن کنفرانس سازمان قطار شهری برگزار شد و با متروگردی شهردار و اصحاب رسانه همراه بود. اگرچه حرف‌وحدیث‌ها پیرامون بهره‌برداری کامل از خط 1 مترو همچنان ادامه دارد؛ اما قدرت ا... نورزی یک‌بار دیگر در این جلسه وعده داد که این خط مترو با پایان سال به ایستگاه صفه می‌رسد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در اردیبهشت‌ماه سال جاری اظهار داشت: در این انتخابات گروه‌های مختلف شعارهای خود را اعلام کردند و تمامی اعضای لیست امید رأی آوردند که بنا بر خواست ایشان شهردار اصفهان انتخاب شد. وی ادامه داد: تمام افرادی که توسط لیست امید برای تصدی‌گری حوزه‌های مختلف انتخاب شدند، اقدامات خود را با امید آغاز کردند و سعی بر این دارند که در تمام‌مسیر حرکت خود امیدوار باشند.

توسعه پایدار، نخستین رویکرد شهرداری در حوزه شهری

شهردار اصفهان ضمن بیان اینکه من شهردار همه مردم اصفهان، حتی کسانی که مخالف من بودند هستم، عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا رویکرد مدیریت شهری جدید، توسعه پایدار شهری، تأمین حقوق مردم و تضمین حقوق آیندگان باشد. نوروزی نخستین رویکرد شهرداری در حوزه شهری را توسعه پایدار دانست و یادآور شد: توسعه پایدار یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای ساختن شهر باید در نظر گرفته شود، چراکه در توسعه پایدار هدف تأمین حقوق مردم این دوره و آیندگان است. وی محیط‌زیست را محور توسعه پایدار برشمرد و بیان داشت: اگر در توسعه پایدار حقوق شهروندی رعایت نشود و نگاه‌ها تنها کمی باشد به‌جایی نخواهیم رسید. شهردار اصفهان افزود: توسعه‌ای که تنها به بعد فیزیکی بپردازد، توسعه پایدار واقعی نیست و نباید برای آبادانی و ساماندهی نقطه‌ای از شهر نقاط دیگر را نابود کنیم. نوروزی با اشاره به اینکه محور توسعه ابزار و ماشین‌ها نیستند، توضیح داد: در توسعه پایدار انسان‌محوری مدنظر است و سرمایه‌های انسانی برتر از سایر سرمایه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. وی تأکید کرد: هر اقدامی که دستاوردهای شهری را تخریب کند، دسترسی به توسعه پایدار را مخدوش کرده است و باید هوای شهر اصفهان به‌عنوان یک شهر موزه را داشته باشیم و از تمام میراث فرهنگی و تاریخی شهر با تمام توان صیانت کنیم.

مبنای توسعه متوازن، عدالت محوری است

شهردار اصفهان توسعه پایدار موردنظر در شهرداری را توسعه‌ای متوازن معرفی کرد و گفت: مبنای توسعه متوازن، عدالت است و در پی عدالت محوری باید محرومیت‌زدایی صورت گیرد که این موضوع از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری است. نوروزی اظهار داشت: زیرساخت‌های شهری باید به‌گونه‌ای آماده‌سازی شوند که همه شهروندان بتوانند به‌صورت عادلانه از هر آنچه تولید می‌شود، بهره‌مند شوند، نه اینکه مردم یک نقطه از شهر در رفاه و مردم نواحی دیگر از بهره‌برداری از امکانات محروم باشند. وی به برگزاری جلسات متعدد شوراها در مناطق مختلف شهری در 100 روز فعالیت کاری شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای رعایت توازن جلسات شورای معاونان را به‌صورت جدی در مناطق مختلف شهری تشکیل داده و به بسیاری از مناطق محروم شهر رفته، مشکلات مناطق را از زبان شهرداری‌ها شنیده‌ و تصمیمات لازم برای رفع آنها گرفته‌شده است. شهردار اصفهان هوای پاک را نخستین حق اصفهانی‌ها دانست و تأکید کرد: برای رفع معضل آلودگی هوا هر هفته جلسات متعددی برگزار می‌شود و برای تأمین مالی خط 1 تا 3 مترو دائم در حال رایزنی هستیم تا هرچه زودتر استفاده از وسایل نقلیه شخصی به حداقل برسد و مردم در همه نقاط شهر بتوانند از خطوط مترو استفاده کنند و میزان آلودگی هوا کاهش پیدا کند. وی افزود: چنانکه متعهد شده‌ایم تا پایان سال جاری فاز نخست متروی اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید و برای تأمین اعتبار فاز دو و سه مترو در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم.

زخم‌زبان‌ها مانع کار شهرداری اصفهان نیستند

نوروزی به انجام رسیدن برخی از پروژه‌های شهری را سبب قهر و غضب مردم برشمرد و ادامه داد: پروژه میدان امام علی (ع) یکی از پروژه‌هایی است که مورد تحریم مردمی قرارگرفته است. وی یادآور شد: انجام پروژه‌های بعدی باید با خواست مردم و البته سنجش درست درخواست‌ها و نیازهای ایشان باشد. شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه نگاه شهرداری اصفهان برای انتخاب مدیران خود نگاه جنسیتی نیست و به زن و مرد برابر نگاه می‌شود، تصریح کرد: نهایت تلاش در شهرداری انجام‌شده است تا افراد شایسته چه زن و چه مرد در بخش‌های مدیریتی به کار گرفته شوند. نوروزی جوانان را سرمایه‌های واقعی معرفی کرد و اظهار داشت: ما به مدیران جوان لایق نیازمندیم و سعی کرده‌ایم از ظرفیت جوانان استان برای تصدی مدیریت‌ها در حوزه‌های مختلف بهره ببریم. وی افزود: تعدد و تکثر نیرو در شهرداری به انضباط مالی، اداری و شغلی نیاز مبرم دارد، چراکه هر سیستمی که بخواهد روبه‌جلو حرکت کند باید چابک سازی شود تا هر چه سریع‌تر به اهداف خود دست یابد. شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه باید جلوی خرج هزینه‌های غیرضروری گرفته شود، بیان کرد: شهرداری اصفهان برای تحقق این امر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند و هیچ زخم‌زبانی نمی‌تواند مانع راه آن شود.

مشارکت مردمی، مشخصه یک توسعه پایدار مطلوب

شهردار اصفهان به اجرای چارت جدید شهرداری اشاره و تأکید کرد: اجرای این طرح، بسیار سنگین و نفس‌گیر در حد اجرای پروژه مترو است. با اجرای چارت جدید که از سوی وزارت کشور به مدیریت شهری اصفهان ابلاغ‌شده به دنبال ادغام برخی سازمان‌ها هستیم. شهردار اصفهان افزود: کارکنان شهرداری مهمترین سرمایه‌های این سازمان هستند، زیرا ایشان به‌واقع برای خدمت‌رسانی به شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. نوروزی مشخصه یک توسعه پایدار مطلوب را مشارکت مردم در امور شهری دانست و گفت: نباید دایره نظارتی مردم تنگ شود، بلکه باید زمینه مشارکت آنها فراهم باشد و رسانه‌ها هم در این امر می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و به اطلاع مردم برسانند که شهرداری آماده شنیدن نظر و پیشنهادهای آنها در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری است. وی با اشاره به سپری شدن ۱۰۰ روز کاری از فعالیت کادر جدید شهرداری، بیان داشت: از ابتدای روی کار آمدن شهرداری جدید، سلسله نشست‌های «اصفهان فردا» آغازشده که در این نشست‌ها از افراد متخصص هر صنفی دعوت می‌شود تا مشکلات صنف خود را عنوان کرده و هم‌اندیشی و بررسی مشکلات در حضور شهردار و اعضای شورای شهر صورت بگیرد. شهردار اصفهان ضمن اظهار افتخار از اینکه نخستین شهرداری است که شفاف‌سازی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، اظهار داشت: بنده برای نخستین بار قانون شفاف‌سازی را در شهرداری به اجرا درآوردم و مشاور شفاف‌سازی و مبارزه با فساد منصوب کردم که این مهم یکی از مؤلفه‌های نظام‌های دموکراسی است.

مدیریت شهری متصدی امور نیست

نوروزی در راستای شفاف بودن دارایی و بودجه شهرداری‌ها توضیح داد: این تفکر باید در همه شهرهای کشور تعمیم یابد و مردم بدانند دارایی شهرداری‌ها چقدر است. چه میزان از بودجه محقق شده و عوارض صرف چه‌کارهایی می‌شود. وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری متصدی امور نیست، افزود: مدیریت شهری تسهیل‌کننده امور است و باید در حوزه‌های مختلف روان‌سازی را بر عهده بگیرد و اجرای امور را به دست مردم و بخش خصوصی بسپارد.

شهردار اصفهان در مورد توسعه گردشگری استان اظهار داشت: برای هموار کردن توسعه بخش گردشگری، با پنج وزیر گفتگو و همچنین با بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی‌ جلساتی داشته‌ایم تا بتوانیم از نهایت توان‌بخش خصوصی کمک بگیریم و با حمایت از کارآفرینان میزان اشتغال را افزایش دهیم تا اصفهان را به شأن واقعی خود که تبدیل‌شدن به یک شهر جهانی است نائل کنیم.

شهردار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از انتصابات جدید شهرداری از کارکنان شهرداری بوده و برخی از معاونت‌ها مانند معاونت برنامه‌ریزی و معاونت خدمات شهری به خاطر سابقه کاری و علمی که داشته‌اند، انتخاب‌شده‌اند و تمام تلاش کادر جدید شهرداری اتمام هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌کاره و باقی‌مانده از دوره قبلی و به انجام رساندن پروژه‌های جدید است.

وی اجرای رینگ چهارم ترافیکی را یکی از پروژه‌های در دستور کار شهرداری برشمرد توضیح داد: این پروژه بیش از ۵۰ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان است و هزینه‌های سنگینی دارد که حداقل برای هر پل این پروژه، به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

کار شهرداری جدید شکستن قفل پروژه‌هاست

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه کار شهرداری جدید شکستن قفل پروژه‌هاست، بیان داشت: ما تا حد ممکن مشکلات مالی و فنی پروژه‌ها را برطرف کرده‌ایم و هرگز دستور تعطیل آنها را نداده‌ایم. نوروزی درباره اهمیت ورودی‌های شهر تصریح کرد: ورودی هر شهر بیانگر ماهیت آن شهر است، بنابراین در نظر داریم معماری‌های ورودی را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که آنچه در اصفهان موجود است به‌صورت آبرومندانه به گردشگران معرفی شود. وی از پیگیری‌های شهرداری برای تحقق اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی دولت برای اجرای پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی خبر داد و افزود: این مشکل در حال حل و رفع شدن است و پل هفتم اصفهان باید برای این پروژه ساخته شود تا بخش عظیم جمعیت آینده شهید کشوری مدیریت شود. شهردار اصفهان پروژه‌های مترو، میدان امام علی (ع)، حلقه حفاظتی چهارم را از پروژه‌های بر زمین‌مانده شهر اصفهان برشمرد و گفت: این پروژه‌ها اکنون باقوت در حال پیشروی هستند.

وی در مورد توسعه در حوزه گردشگری یادآور شد: باید در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها آماده شود که در این راستا نشستی با وزیر امور خارجه برگزارشده و امیدواریم که به نتیجه برسد. شهردار اصفهان شهرداری را نخستین پاسدار میراث تاریخی اصفهان معرفی کرد و اذعان داشت: شهرداری هرگز بنایی را تخریب نکرده، بلکه بودجه‌هایش را صرف بازسازی این مکان‌ها می‌کند و آنچه گاهی در مورد تخریب برخی بناها گفته‌شده، کذب است و واقعیت ندارد. نوروزی درباره ساخت و نوسازی خیابان چهارباغ بیان داشت: کف این خیابان بیش‌ازحد پایین رفته، اما سمت غربی به این شکل نخواهد شد، زیرا نام چهارباغ به‌خودی‌خود هویت دارد و نباید تمامی این خیابان را تخریب کرد و از نوساخت، بلکه باید هویت آن باید به نام چهارباغ حفظ شود و کاسبان هم متضرر نشوند، بنابراین نگاه به چهارباغ باید تغییر کند تا علاوه بر حفظ هویت، در کسب‌وکار مردم مشکلی به وجود نیاید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار