گیشه، قلمرو فرمانروایی خالتورها

پاییز به دلیل همزمانی با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، فصل مناسبی برای اکران نیست و سازندگان آثار سینمایی تا آنجا که ممکن است از نمایش فیلم‌هایشان در این فصل، سر باز می‌زنند. از میان آثاری که پاییز 96 به روی پرده رفتند، به ترتیب فیلم‌های خالتور، زرد، آینه بغل، خفگی و خانه دختر، بیشترین میزان فروش را از آن خود کردند.

گیشه، قلمرو فرمانروایی خالتورها

پونه خامین- اصفهان امروز: پاییز به دلیل همزمانی با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، فصل مناسبی برای اکران نیست و سازندگان آثار سینمایی تا آنجا که ممکن است از نمایش فیلم‌هایشان در این فصل، سر باز می‌زنند. از میان آثاری که پاییز 96 به روی پرده رفتند، به ترتیب فیلم‌های خالتور، زرد، آینه بغل، خفگی و خانه دختر، بیشترین میزان فروش را از آن خود کردند.

خالتور با فروشی معادل 6/5 میلیارد تومان و 777 هزار مخاطب، رتبه اول فروش را در گیشه به خود اختصاص داد. این فیلم به کارگردانی آرش معیریان و بازی محمدرضا شریفی نیا، پوریا پورسرخ، مهران غفوریان، علی صادقی، سحرقریشی، مریم امیرجلالی، اصغر سمسار زاده، امیرحسین صدیق، مهشاد مخبری، محمدرضا هدایتی، رسول نجفیان، مریم معصومی، اردشیر کاظمی و پوریا نیک جو، یک کمدی موزیکال و روایتگر داستان زندگی سه جوان آهنگساز است که سعی دارند اسیر موسیقی بازاری نشوند و به اجرای قطعات موجه بپردازند؛ اما عدم اقبال مخاطبان موجب می‌شود به سراغ نوعی از موسیقی بروند که علیرغم جدی گرفته نشدن از سوی کارشناسان، مخاطبان فراوانی دارد. فروش بالای این فیلم نشان داد، هنوز هم سرگرمی، اولویت اول مخاطب ایرانی است و کمدی در جذب مخاطب، حرف اول را می زند. معیریان که امتحان خود را پیش از این با آثاری همچون آس و پاس، کالسکه، داماد خجالتی، دریا کنار و شانس، عشق، تصادف در این ژانر پس داده است، رگ خواب تماشاگر را به خوبی شناخته و از آن استفاده می‌کند. به این مجموعه داستان و بازیگران، اضافه کنید مقدار متنابهی رقص و آواز و تقلید از خواننده‌های لس آنجلسی. همه این‌ها کافی است تا خالتور، صدر نشین گیشه‌های پاییزی باشد.

رتبه دوم فروش پاییزی در اختیار فیلم زرد به کارگردانی مصطفی تقی زاده است. بهرام رادان، ساره بیات، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، مهرداد صدیقیان، امیرعلی نبویان، آناهیتا درگاهی، متین ستوده و حسین مهری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. زرد روایتگر داستان چند جوان مخترع ایرانی است که قصد مهاجرت دارند اما در آستانه سفرشان، مشکلی برای یکی از آنها پیش می‌آید که همه آنها را ناخواسته درگیر می‌کند. این فیلم 8/4 میلیارد تومان فروخت و 582 هزارنفر به تماشای آن نشستند. فروش بالای فیلم زرد در گیشه، چند نکته را به اثبات رساند. اول آن که فیلم‌های اجتماعی، هنوز هم مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارند و می‌توانند این طرفداران را به سالن‌های سینما بکشانند. دوم آن که بهرام رادان، همچنان می‌تواند به عنوان جوان اول بر روی پرده سینماها یکه تازی کند و عاملی برای فروش بالای یک فیلم در گیشه باشد.

منصور سهراب پور و امیرپروین حسینی که پیش از این، همکاری با منوچهر هادی به عنوان کارگردان در من سالوادور نیستم، خاطره خوبی در گیشه برایشان رقم زده بود، بار دیگر با همین کارگردان، فیلم آینه بغل را روانه پرده سینماها کردند. این فیلم داستان زندگی مرتضی را روایت می‌کند که برای سالگرد نامزدی‌اش، تصمیم می‌گیرد ماشین گرانقیمتی را بدون اجازه برداشته و با نامزدش، روز خوشی را سپری نماید؛ اما در این بین، ماشین دچارخسارت می‌شود. محمدرضا گلزار، جوادعزتی، یکتا ناصر، نازنین بیاتی، سیامک صفری، مه لقا باقری، رضا نیکخواه، بهاره رهنما، امیرحسین هوایی، مهتاب سعیدی و سینا ابوطالبی بازیگران این فیلم هستند. آینه بغل تا کنون 7/4 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته و 586 هزار نفر مخاطب داشته است. با توجه به آن که اکران این فیلم همچنان ادامه دارد. آینه بغل، المان‌های زیادی برای جذب مخاطب دارد. اول آن که کمدی است، رنگ و لعاب دارد، همه چیز در آن شیک است، به این مجموعه اضافه کنید یک محمدرضا گلزار با گریمی متفاوت و موهایی بلوند که حضورش فروش هر فیلمی را در گیشه تضمین می‌کند و حضور خواننده محبوب این روزها، امیر عباس گلاب که به عنوان بازیگر-خواننده در آینه بغل حضور دارد. این مجموعه برای فروش بالای این فیلم کافی است.

رتبه چهارم اکران پاییزی را فریدون جیرانی با فیلم متفاوت خفگی به خود اختصاص داده است. 469هزار نفر به تماشای این فیلم نشستند و فروش 9/3 میلیارد تومانی را برای آن در گیشه رقم زدند. صحرا مشرقی، پرستار یک بیمارستان روانی است، مسعود سازگار، همسرش را که ظاهراً دیوانه شده در این بیمارستان بستری می‌کند. صحرا مشرقی وقتی با همسر مسعود آشنا می‌شود، پی به حقایقی عجیب از زندگی آن‌ها می‌برد، این داستان فیلم خفگی است. نوید محمدزاده، الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، غلامحسین لطفی، احسان امانی، پرویزپورحسینی، ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. حضور نوید محمدزاده را می‌توان اولین و مهم‌ترین عامل فروش این فیلم دانست.

این یک قانون نانوشته است که معمولاً فیلم‌هایی که توقیف می‌شوند، پس از آزادی از تله توقیف، به فروش بالایی دست پیدا می‌کنند. خانه دختر ساخته شهرام شاه حسینی نیز از این قاعده مستثنی نبود و بعد از چند سال توقیف، در اکران موفق بود. این فیلم 8/2 میلیارد تومان فروش داشت و 344هزار نفر مخاطب آن بودند. خانه دختر داستانی حساسیت برانگیز داشت و بازیگرانی همچون حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، بابک کریمی، پردیس احمدیه، رعنا آزادی ور و رؤیا تیموریان در آن حضور داشتند. توقیف بودن برای چند سال پیاپی، داستانی تازه و جسورانه و حضور بازیگرانی همچون حامد بهداد و باران کوثری را می‌توان از دلایل فروش بالای خانه دختر در گیشه پاییز سینمای ایران دانست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار