رضا قاسمی:ملی‌پوش دو و میدانی 2 سال است حقوق دریافت نمی‌کند

رضا قاسمی،دو ومیدانی کار قهرمان اصفهانی تیم ملی از فعالیت خود در این رشته و وضعیت این روزهای این رشته سخن گفت.

رضا قاسمی،دو ومیدانی کار قهرمان اصفهانی تیم ملی از فعالیت خود در این رشته و وضعیت این روزهای این رشته سخن گفت.

به گزارش فارس، ورزش دو ومیدانی به‌عنوان مادر ورزش‌ها شناخته می‌شود و در دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد، به‌طوری که همواره مسابقات جهانی و المپیک این رشته میلیون‌ها تماشاگر را به تماشای این رشته مهیج وادار می‌کند.

کشورهای دنیا نیز به دلیل پرمدال بودن این رشته در مسابقات المپیک همواره سرمایه‌گذاری خاص و متفاوتی را روی آن انجام می‌دهند و رقابت تنگاتنگی میان کشورها برای کسب مدال در این رشته وجود دارد.

در میان مواد دو ومیدانی، دوهای سرعت از اهمیت و هیجان بیشتری نسبت به سایر مواد این رشته برخوردارند و دنبال کنندگان زیادی برای این رشته در دنیا وجود دارد.

دو ومیدانی در کشور ما علی‌رغم استعدادهای زیادی که در این رشته وجود دارد، هیچ‌گاه جایگاه خود را در میان سایر رشته‌ها پیدا نکرده است و به جز فروغ برخی ورزشکاران در این رشته، به توفیق مستمر و دائمی در سطح بین‌المللی در این رشته نرسیده است.

رضا قاسمی، ملی‌پوش اصفهانی دو سرعت کشورمان که در چندین سال اخیر پس از سال‌ها توانسته نماینده شایسته‌ای برای ماده‌های سرعت کشورمان باشد، در این شماره از با ملی‌پوشان نقش‌جهان به گفت‌وگو با فارس نشسته و از مشکلات و ناملایمتی‌های موجود در این رشته در سطح کشور و فدراسیون سخن گفته است.


فارس: از چه زمانی دوومیدانی را شروع کردید؟

قاسمی: من از سن 17 سالگی به اعتقاد خیلی‌ها ورزش دوومیدانی را شروع کردم؛ قبل از اینکه به دو و میدانی روی بیاورم، در رشته کونگ‌فو فعالیت داشتم و به دلیل اینکه در مدرسه همیشه در دو ومیدانی اول می‌شدم، به این رشته علاقه‌مند شدم و تست دادم و به این رشته وارد شدم.

فارس: چرا دوومیدانی را انتخاب کردید؟

قاسمی: همان‌طور که گفتم همواره در مسابقات مدارس و در منطقه اول می‌شدم و در امتحانات ورزش همواره رکورددار بین دانش‌آموزان بودم.

فارس: از چه زمانی وارد تیم ملی شدید؟

قاسمی: من از سال 88 که حدود 22 سال داشتم، وارد تیم ملی شدم و قبل از آن در تیم‌های لیگ برتر مشغول فعالیت بودم و پس از آن به صورت مستقیم وارد تیم ملی بزرگ‌سالان شدم و سابقه حضور در تیم‌های ملی پایه را ندارم.


فارس: علت روی آوردن شما به دوی سرعت چیست؟

قاسمی: چون استعداد و ژنتیکی که در خودم دیدم، متوجه شدم که در دوی سرعت استعداد دارم، به این رشته روی آوردم و در رشته‌های استقامت توانایی لازم را نداشتم.

فارس: با وجود اینکه دوی سرعت در دنیا علاقه‌مندان و طرفداران بیشتری نسبت به سایر دوها دارد، در ایران رشد چندانی نکرده است؛ علت چیست؟

قاسمی: به نظر من مهم‌ترین مشکل به طور کلی در رشته دوومیدانی و اینکه ایران نتوانسته رشد آن‌چنانی در دو ومیدانی بکند، عدم استعدادیابی شایسته از میان جوانان و نوجوانان و همچنین عدم سرمایه‌گذاری مطلوب در این رشته است؛ به طوریکه باشگاه‌ها تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در این رشته از خود نشان نمی‌دهند.

فارس: گفته بودید استعدادها ما را می‌بینند، فرار می‌کنند؛ وضعیت استعدادیابی در این رشته چگونه است؟

قاسمی: در طرح جدیدی که فدراسیون آغاز کرده، قرار بود طیف وسیعی از جوانان و نوجوانان مورد استعدادیابی قرار بگیرند و اطلاع ندارم که کار این طرح به کجا رسید؛ ولی به نظرم به غیر از استعدادیابی باید باشگاه‌های خوبی داشته باشیم، چرا که اگر باشگاه‌های خوبی داشته باشیم استعداد خودبه‌خود به سمت ورزش سوق داده می‌شود، زیرا از طریق باشگاه ورزشکار می‌تواند به پول و درآمد برسد و وقتی این شرایط نباشد، حتی با وجود استعدادیابی ورزشکار به ورزش جذب نمی‌شود و اگر هم جذب شد آن را ترک خواهد کرد.


فارس: وضعیت باشگاه‌ها و حامیان مالی در این ورزش چگونه است؟

قاسمی: حمایت‌های باشگاه‌ها از دو ومیدانی نسبت به قبل کمتر هم شده است و رضایت بخش نیست و به نظر می‌رسد، تبلیغات دو و میدانی در رسانه‌ها خیلی کم بوده است و به همین دلیل باشگاه‌ها تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این رشته ندارند و مردم هم اطلاع چندانی از وضعیت دو و میدانی کشور ندارند.

فارس: این صحبت که اعضای تیم ملی دو ومیدانی حقوق ثابتی ندارند، درست است؟

قاسمی: تا دوسال پیش، ملی پوشان دو و میدانی حقوق ثابتی داشتند، اما با روی کار آمدن مسؤولان در دوره جدید فدراسیون از دوسال گذشته تا کنون قطع شده است و هیچکدام از ملی‌پوشان حقوق دریافت نمی‌کنند و آقایان می‌گویند اگر در مسابقات قهرمانی آسیا مدال بگیری به شما مقداری پول خواهیم داد و هیچ حمایتی از دو و میدانی کارها نمی‌شود و تنها امید ورزشکار جایزه‌ای است که برای مسابقات تعیین شده است که اگر مدال بگیری، جایزه‌ای فدراسیون به او خواهد داد.

فارس: اگر به گذشته برگردید، آیا دو ومیدانی را انتخاب خواهید کرد؟

قاسمی: با وجود این شرایطی که بر من گذشته است، من دو و میدانی را انتخاب نخواهم کرد و به فوتبال روی خواهم آورد، چرا که در آن رشته هم استعداد خیلی خوبی داشتم.


فارس: وضعیت هیأت دو و میدانی استان اصفهان چگونه است؟

قاسمی: وضعیت این هیأت همانند قبل است و پیشرفت خاصی صورت نگرفته است و خیلی از مسائل مربوط به هیأت هم نمی‌شود؛ الان وضعیت اصفهان در دو و میدانی خیلی ضعیف است و در رقابت‌های داخل سالن اصفهان امسال رتبه دهم را کسب کرد و این نشان می‌دهد پشتوانه‌سازی بعد از نسل ما انجام نشده که چنین نتایجی رقم می‌خورد و الان پیست دو و میدانی در اصفهان تبدیل به پیست بدنسازی و ورزش‌های دیگر شده است و مربیان نیز انگیزه‌ای برای فعالیت در این زمینه ندارند و این پیست منبعی برای درآمدزایی مربیان سایر رشته‌ها شده است.

فارس: وضعیت فدراسیون دو و میدانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاسمی: فدراسیون هم مانند روال قبلی پیش می‌رود و فقط روی افراد خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در مسابقات آسیایی مدال بیاورند و بقیه هم باید هرکس برای خودش تمرین کند و هیچکس نیز نسبت به این وضعیت پاسخگو نیست و نخواهد بود و مصاحبه‌های ما هم فایده‌ای ندارد و دردی دوا نمی‌کند و این چندمین باری است که من در این زمینه صحبت می‌کنم و مشکلی حل نشده است.

فارس: الگوی ورزشی شما کیست؟

قاسمی: الگوی ورزشی من جاستین گاتلین، دونده سرشناس آمریکایی بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار