فرهنگ سازی؛ مسکن آلودگی هوا

شهردار زرین شهر گفت: هدف از اعلام روز هوای پاک بهانه‌ای ست تا با حرکت همگانی که مشارکت هماهنگ مردم و دست اندرکاران را به طور مستمر می‌طلبد در آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه از آلودگی هوا بکاهیم .

شهردار زرین شهر گفت: هدف از اعلام روز هوای پاک بهانه‌ای ست تا با حرکت همگانی که مشارکت هماهنگ مردم و دست اندرکاران را به طور مستمر می‌طلبد در آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه از آلودگی هوا بکاهیم .
میثم محمدی روز هوای پاک را بهانه خوبی برای طرح دوباره مسئله آلودگی و چگونگی جلوگیری از این مسئله دانست و اظهار کرد: آسمان آبی با ابرهای سفید این روزها برای بیشتر مردم به ویژه برای آنانی که در کلانشهرها زندگی می کنند، بدون شک به یک آرزو شبیه است.
وی افزود: امروزه با ازدیاد شهرها، ترویج فرهنگ شهرنشینی، توسعه اقتصادی و افزایش مصرف بیش از حد انرژی و ایجاد ترافیک شهری توسط وسایل نقلیه و صنایع بزرگ که سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها نقش اصلی در وضعیت نامناسب هوای شهرها را ایفا می کند از عواملی هستند که بر شدت میزان آلودگی هوا روز به روز می افزایند .
شهردار زرین شهر گفت: شاید آلودگی هوا اگر یک حسن داشته باشد آن باشد که عادلانه میان همه تقسیم می‌شود، نه سن و جنس می‌شناسد، نه طبقه اجتماعی و نه مقام و منصب و هیچکس هم برایش فرقی ندارد و برای همه شمشیر را از رو می‌بندد و متاسفانه در شهرستان لنجان صنایع بزرگ همچون ذوب آهن و فولادسبا این شمشیر را هر روز تیزتر و تیزتر می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: آلایندگی صنایع موضوعی است که این روزها دغدغه و نگرانی جدی مردم شهرستان لنجان باعث شده و رفته رفته به معضلی پیچیده و دردی کهنه تبدیل شده است و به نوعی به عنوان یکی از عوامل جدی تهدیدکننده سلامت مردم همچنان در شهرستان لنجان جولان می‌دهد و روز به روز سلامتی مردم منطقه به مخاطره می‌افتد.
محمدی عنوان کرد: زرین شهر و دیگر شهرهای شهرستان لنجان به رغم قرار داشتن در جمع شهرهای آلوده کشور از دریافت حق آلایندگی برای کاهش آلودگی محروم بوده و این عوارض هیچگاه به موقع پرداخت نشده است در حالی که این طرح فرصتی بود برای جبران بخشی ازکم توجهی ها، البته نباید فراموش کرد بعد از صنعت، خودروها بیشترین آلودگی شهر را تولید می‌کنند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: نباید فراموش کرد هدف از اعلام روز هوای پاک بهانه‌ای ست تا با حرکت همگانی که مشارکت هماهنگ مردم و دست اندرکاران را به طور مستمر می‌طلبد در آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه از آلودگی هوا بکاهیم و برای داشتن هوایی پاک و سالم تلاش بیشتری کنیم.
محمدی فرهنگ سازی را عامل اساسی پایداری هوای پاک عنوان کرد و گفت: کنترل و کاهش حجم ترافیک و استفاده از وسا یط حمل و نقل عمومی از ویژگی های یک شهر سالم است که منجر به پایداری هوای پاک در آن شهر می شود.
وی ادامه داد: ما انسان‌ها مدتهاست که فراموش کرده ایم قدردان نعمت های طبیعی مثل آب و هوا باشیم و بدتر از آن از یاد برده ایم که این نعمت ها همیشگی نیستند و اگر همین طور بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم ، خیلی زود باید در سوگ از دست دادن آنها با مشکلات و آسیب های عدیده دست و پنجه نرم کنیم.
شهردار زرین شهر اضافه کرد: ما معتقدیم هر شهروند به طور مستقل می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست داشته باشد از این رو برگزاری مستمر همایش‌های مرتبط با موضوعات زیست محیطی ، همچون همایش دوچرخه سواری همگانی می‌تواند نقطه عطفی در بهره مندی از هوای پاک با مشارکت عمومی باشد از این رو همایش بزرگ دوچرخه سواری همگانی در روز هوای پاک در زرین شهر برگزار شد.
وی عنوان کرد: نباید فراموش کرد شهروندان مسئول و با دغدغه می توانند با اقداماتی هر چند کوچک ولی در خور توجه، در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشند که به طور مثال می توان نمود این رویکرد را در استفاده از دوچرخه و همچنین وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی عنوان کرد.
محمدی بیان کرد: هر چند اقدامات اساسی و اصولی در این زمینه باید از سوی مجموعه های مدیریتی اتخاذ شود اما در این میان نمی توان نقش برجسته و قابل توجه شهروندان در این زمینه را انکار کرد.
وی خاطرنشان کرد: مولای متقیان علی (ع) که فرموده اند :‌ خداوند پاک حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشت. پس هر که حقوق بندگان خدا را رعایت کند، حقوق خدا را رعایت کرده است از این رو باید گفت با رعایت اصول ، افزایش مشارکت هماهنگی و مشارکت مردمی کلید اصلی کاهش آلودگی هوا بشمار می رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار