فعالان اقتصادی زیر فشار مالیاتی

مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مهمترین مباحث مالیاتی بوده و با تلاش اقتصاددانان برای رفع یا کاهش اختلال و نارسایی‌های مالیاتی سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت در حال تکمیل است. ا

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مهمترین مباحث مالیاتی بوده و با تلاش اقتصاددانان برای رفع یا کاهش اختلال و نارسایی‌های مالیاتی سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت در حال تکمیل است. اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی در نظر دارد با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مالیاتی و با مشارکت صاحب‌نظران مالیاتی سراسر کشور به‌صورت مستمر با انجام امور آموزشی و پژوهشی اقدامات مؤثری را جهت کمک به اصلاح فرآیند مالیاتی کشور را بردارد؛ بنابراین اتاق بازرگانی نخستین همایش نقش عدالت مالیاتی در توسعه پایدار با محوریت مالیات بر ارزش‌افزوده را برگزار کرد تا اقدام هرچند کوچک را جهت بهبود زیرساخت‌های توسعه بخش خصوصی و بهبود کسب‌و‌کار فعالان اقتصادی در شرایط فعلی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی انجام دهد.
قوانین سخت مالیاتی مانعی بر سر راه تولید
سیدعبد‌الوهاب سهل‌آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در چند سال گذشته با فرستادن نمایندگان هیئت‌های مالیاتی و نمایندگان اتاق و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان دولت سعی بر این داشته‌ایم تا قانون مالیات اصلاح شود. امید است با برگزاری چنین سمینارهایی بتوان راهکار خوبی در زمینه اصلاح قانون مالیاتی داشت. وی تصریح کرد: قانون مالیاتی که در حال حاضر وجود دارد باعث شده است تولیدکنندگان نتوانند مالیات بدهند. حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم درباره مالیات بر ارزش‌افزوده اظهار کرد: درآمد مالیاتی در کشوری که می‌خواهد توسعه در آن باشد کار درستی است، در سال جاری دولت 15 درصد بیش از سال گذشته درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده است که تاکنون حدود ۹۰ درصد آن وصول‌شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر مالیات از مراکز کار و تولید و خدمات دریافت می‌شود و بیشترین فشار بر روی این سه مرکز است، دولت در راستای سیاست‌های کلی کشور باید درآمدهای مالیاتی را گسترش دهد و این جامعه هدف را بزرگتر کند. فولادگر افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده قانون مترقی است و ایرادات آن باید برطرف شوند، در حال حاضر اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده دارای بیشترین مشکلات است به‌طوری‌که مراکز تولیدی و خدماتی نقش مجری را گرفته و به‌جای دولت مالیات می‌گیرند. وی با اعلام اینکه اصفهان در رده نخست یا دوم دریافت مالیات در کشور است، گفت: کشور برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی راهکاری در نظر دارد تا درآمد غیرنفتی را جایگزین درآمد نفتی کند، درآمدی غیر نفتی که دولت در نظر گرفته است از راه دریافت مالیات شکل می‌گیرد.
ضرورت شناسایی دلالان از تولیدکنندگان
زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: فاصله بین واسطه و سرمایه‌گذار بسیار زیاد است، اگر فرق دلالان از افرادی که شغل ایجاد کرده و تولید ایجاد می‌کنند و در پایه‌ریزی نظام اقتصادی کمک می‌کنند مشخص شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد. مصطفی رناسی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز به مسئله نبود عدالت در پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: متأسفانه در پنج سال گذشته در بحث مالیات عدالت رعایت نشده به‌طوری‌که در این چند سال شیب مالیاتی بسیار تند بوده و همین امر باعث شده تا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ استان اصفهان که نقش بسزایی در پرداخت مالیات داشتند، نتوانند مالیات بدهند. وی تصریح کرد: متأسفانه ۹۰ درصد بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود و این امر باعث شده تا دولت هزینه‌های موردنیاز خود را از محل مالیات، نفت و عوارض داشته باشد. در اثر این درآمدها فشار بر تولیدکننده‌ها بسیار زیاد شده است و امیدواریم تا در اصلاح قانون مالیات بتوان مالیات را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کرد تا به تولیدکنندگان فشار کمتری وارد شود. رناسی بیان کرد: محور توسعه پایدار این است که به سرمایه توجه کنیم و در آینده از آن استفاده کنیم، فرق دولت با بنگاه اقتصادی این است که بنگاه اقتصادی می‌تواند هزینه‌های خود را کم کنند ولی دولت نمی‌تواند این کار را بکند.
سخت‌گیری‌های مالیاتی عاملی برای فشار به تولید
محمود تولایی، رئیس اتاق بازگانی کاشان هم گفت: اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان یک بنگاه خصوصی قبول دارد که باید مالیات داد اما نیازمند به شفافیت در مالیات هستیم و روند موجود این قانون شفافیت را زیاد نکرده است، این قانون قرار بود به تولید کمک کند اما امروز بیشترین شاکیان اصلی آن تولیدکنندگان و مراکز تولیدی هستند. وی افزود: سه سال است در حوزه مالیات بر ارزش‌افزوده وقت صرف کرده‌ایم و در این چند سال که جلسات بسیار زیادی را با نمایندگان مجلس و مسئولان دولت داشته‌ایم ولی همچنان موفق به ایجاد تغییر در قانون مالیاتی نشده‌ایم. تولایی اظهار کرد: در اجرای قانون مالیات مشکلات بسیاری داریم، اگر تولید و درآمد در کنار یکدیگر باشند آن‌وقت است که با پرداخت مالیات ۲۰ درصد مشکلی نداریم، سازمان مالیاتی کشور مالیات را از تولید نبوده می‌گیرد و همین هم باعث شده است تا بنگاه‌ها کوچک‌تر شوند و رو‌به ورشکستگی بروند. سلیمانی عضو کمیته اقتصادی اتاق بازرگانی نیز در رابطه با اولین همایش نقش عدالت مالیاتی در توسعه پایدار با محوریت مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: این اولین باری است که اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در هیئت‌های مالیاتی از کل کشور جمع شدند تا دیدگاه‌ها و مهارت‌های خود را ارائه دهند که نقطه مشترکی برای ارائه مشکلات صنعتگران بخش تولید باشد. وی ادامه داد: ایجاد دبیرخانه ملی مالیاتی در اتاق بازرگانی اصفهان برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات صاحب‌نظران و متخصصان مالیاتی سراسر کشور از اهداف این همایش است. بررسی وصول مالیاتی از مصرف‌کننده نهایی، بررسی مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مطالعات تطبیقی مالیات بر ارزش‌افزوده از کارگاه‌هایی بود که کارشناسان در آنها به بیان نکات و مشکلات مربوطه پرداختند. سلیمانی در رابطه با مفهوم توسعه پایدار اظهار کرد: درآمد مستمر پایدار برای دولت و امکان ارائه مالیات از سوی تولیدکننده را می‌توان توسعه پایدار نامید. هرچقدر نظرهای متخصصان در زمینه اصلاح قانون مالیات کامل‌تر باشد قانونی که در مجلس به تصویب می‌رسد بیشتر به مفهوم توسعه پایدار نزدیکتر است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار