ذوب‌آهن در اوج ماند؛ سپاهان به کما رفت

هفته بیستم لیگ برتر با برگزاری هفت بازی به پایان رسید و یک دیدار عقب‌افتاده نیز به دلیل بدی شرایط جوی قرار است امروز برگزار شود.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: هفته بیستم لیگ برتر با برگزاری هفت بازی به پایان رسید و یک دیدار عقب‌افتاده نیز به دلیل بدی شرایط جوی قرار است امروز برگزار شود. در بازی‌های این هفته از مسابقات پرسپولیس صدرنشین با گل لحظات پایانی نعمتی از یک شکست خانگی مقابل گستر فولاد تبریز گریخت. تیم پارس جنوبی جم به نتیجه‌ای بهتر از تساوی خانگی برابر استقلال خوزستان نرسید تا با توجه به تعویق بازی فولاد با پیکان موقت به رده دوم جدول صعود کند. ذوب‌آهن هم صنعت نفت آبادان را از پیش رو برداشت و خودش را به یک‌قدمی تیم‌های دوم و سوم جدول رساند؛ اما در پایین جدول اوضاع حسابی برای سپاهان بحرانی شد، چراکه نفت تهران و سپیدرود رشت با برتری مقابل رقیبان، خودشان را به یک‌قدمی طلایی پوشان اصفهانی رساندند تا خطر قرار گرفتن سپاهان در منطقه سقوط بیشتر از گذشته احساس شود.

ذوب‌آهن بدون توقف می‌تازد

تیم فوتبال ذوب‌آهن در پنجمین بازی نیم‌فصل دوم صنعت نفت آبادان را هم قربانی کرد تا این تیم جنوبی هم به همان سرنوشتی دچار که پیش‌تر گسترش فولاد، پیکان و سپاهان آن را تجربه کرده بودند. امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم رویکرد تاکتیکی‌اش را بر مبنای دفاع سرسختانه و استفاده از کوچکترین لغزش‌های حریفان بناکرده است. او با این استراتژی 12 امتیاز از حریفانی گردن‌کلفت به چنگ آورده تا قطار شتاب گرفته ذوب‌آهن بی‌وقفه پیش رود. سبزپوشان اصفهانی عصر پنجشنبه در ورزشگاه نقش‌جهان پذیرای صنعت نفت آبادان شدند. تیمی که در نیم‌فصل دوم با افت فاحشی روبرو شده و فراز کمالوند به‌عنوان معمار این فصل نفت هم نتوانسته برزیلی‌های ایران را از این روند نزولی نجات دهد. سرمربی نفت در بازی با ذوب‌آهن به چند مهره کلیدی‌اش همچون لوسیانو پریرا، جاسم کرار استراحت داد تا در صورت لزوم آنها را به میدان بفرستد؛ اما در آن‌سوی میدان قلعه‌نویی تیمش را با دو تغییر نسبت به بازی با سپاهان آرایش داد. غیبت عجیب و پرسش‌برانگیز بختیار رحمانی واکبر ایرانی هافبک‌های میانی سبزقباها که از بهترین‌های شهرآورد اصفهان بودند، دو از ذهن بود. بر این اساس قلعه‌نویی مهدی رجب‌زاده و کی‌روش استنلی را در ترکیب قرارداد تا میانه میدان جورج ولسیانی و رجب‌زاده به‌جای آن دو بازیکن غایب انجام‌وظیفه کنند. در خط حمله هم استنلی کی‌روش به‌عنوان مهاجم هدف بازی می‌کرد و مرتضی تبریزی هم باید به او نزدیک می‌شد تا این دو بازیکن فرصت‌ها را تبدیل به گل کنند. در نیمه نخست، دفاع سازمان‌یافته نفتی‌ها به رهبری مرتضی اسدی و البته کم‌اشتهایی ذوبی‌ها برای رسیدن به دروازه میهمان با کمترین موقعیت گل همراه شد تا کمالوند به خواسته‌اش برسد؛ اما نیمه دوم این بازی کاملاً شکل متفاوتی به خود گرفت. امیر قلعه‌نویی که در نیمه نخست، فخرالدینی مدافع چپ تیمش را در زمین خودی محبوس کرده بود، دستور پیش روی را به او صادر کرد و جلو آمدن این بازیکن ریزنقش کاملاً مدافعان نفت را مستأصل کرد. نفوذ این بازیکن در دقیقه 50 از سمت راست به گل نخست بازی ختم شد. فخرالدینی با یک و دو، خودش را به یک‌قدمی دروازه سوشا مکانی رساند و با یک ضربه توپ را به دهانه دروازه فرستاد تا استنلی کی‌روش بدون دردسر گلزنی کند. 15 دقیقه بعد محمدرضا حسینی از همان سمت راست خودش را به محوطه جریمه حریف رساند و دروازه سوشا مکانی را مورد هدف قرارداد که با دفع اشتباه دروازه‌بان نفتی این بار مرتضی تبریزی، حاضر و آماده با یک بغل‌پا برای دومین بار توپ را به تور دروازه میهمان دوخت. با این دو گل خیال قلعه‌نویی از پیروزی در این دیدار تا حدود زیادی راحت شد و برعکس کمالوند که تیمش را در آستانه تحمل سومین شکست فصل می‌دید، لوسیانو پریرا و طالب ریکانی را به میدان فرستاد بلکه این دو تغییر چاره‌ساز شود. فشار نفتی‌ها در 15 دقیقه پایانی برای جبران گل خورده بامهارت مدافعان سختکوش ذوب‌آهن راه به‌جایی نبرد تا اینکه وحید محمدزاده در آخرین دقیقه بازی مرتکب اشتباه مرگباری شد و پاس رو به عقبش برای مظاهری را پریرا با تیزهوشی به گل تبدیل کرد. رسیدن اختلاف به یک گل هرچند قلعه‌نویی را نگران کرد اما زمان باقی‌مانده به‌اندازه‌ای نبود که نفتی‌ها بتوانند برای زدن گل تساوی امیدوار باشند. با این نتیجه جایگاه چهارمی ذوبی‌ها در جدول تثبیت شد و سبزپوشان اصفهانی حالا با ژنرال روی ابرها سیر می‌کنند.

اوضاع قمر در عقرب سپاهان

تیم فوتبال سپاهان دومین شکست پشت سرهم در نیم‌فصل دوم را با کرانچار تجربه کرد تا اوضاع زردهای اصفهانی قمر در عقرب تر از گذشته شود. کرانچار در بازی با سپیدرود رشت ترکیب تیمش را نسبت به دیار با ذوب‌آهن دچار تغییر کرد. او در بازی با تیم شهر رشت به سیستم 1-3-2-4 پیشین خود بازگشت و در این ترکیب جدید عارف غلامی نقش مدافع چپ سپاهان را بر عهده گرفت. همچنین ادن حسنی آلبانیایی در این بازی از ابتدا به میدان آمد تا جای خالی علی کریمی را پر کند. سعید آقایی نیز در سمت راست به بازی گرفته‌شده بود تا میلاد سرلک نیمکت نشین شود. در آن‌سوی میدان سپیدرودی‌ها که پس از مربیگری علی کریمی تیم دیگری شده‌اند با ترکیب کاملاً هجومی وارد میدان شدند بلکه با شکست سپاهان شرایط خودشان در جدول رده‌بندی را بهبود بخشند؛ اما آنچه در این دیدار به چشم آمد همان مشکلات همیشگی طلایی پوشان بود که در دو بازی اخیر شدت بیشتری هم پیداکرده است. سردرگمی بازیکنان در زمین و نداشتن برنامه‌های ویژه برای دقایق مختلف بازی. سپاهانی‌ها در بازی با پسران شهر باران هم از همین موضوع آسیب بسیاری دیدند و گل نخست بازی خیلی زود در دقیقه هفتم درون دروازه تیم اصفهانی رویید. در نیمه دوم هم شاگردان علی کریمی به دفاعی همه‌جانبه به‌قصد محافظت از برتری شکننده‌شان به میدان آمدند و البته نیم‌نگاهی هم به ضد حملات سرعتی داشتند. این تاکتیک در دقیقه 81 به بار نشست و نظرمحمدی مدافع پیش‌تاخته سرخ‌پوشان رشتی برای دومین بار توپ را به تور دروازه ابراهیم عالمه دوخت تا خیال کریمی از پیروزی تیمش راحت‌تر شود. پس‌ازاین گل کرانچار شریفی را بیرون کشید و مروان حسین عراقی را به میدان فرستاد که این بازیکن نیز در آخرین دقیقه بازی موفق به گلزنی شد تا کورسوهای امید برای طلایی پوشان باقی بماند. مروان در وقت‌های اضافه هم فرصت به‌تساوی کشاندن بازی را پیدا کرد اما ضربه زمینی‌اش با اختلاف اندکی از کنار تیر دروازه به بیرون رفت تا سپاهانی‌ها هشتمین شکست فصل را تجربه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار