حدود ۳ ‌هزار ‌روستا را در یک سال آبرسانی کردیم

وزیر نیرو گفت: فقط در سال گذشته این وزارتخانه بیش از ۲ هزار و ۹۸۵ روستا را ‌ آبرسانی کرد.

حدود ۳ ‌هزار ‌روستا را در یک سال آبرسانی کردیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مبارکه ، حمید چیت چیان ظهر امروز در حاشیه افتتاح مجتمع آبرسانی فخرآباد شهرستان مبارکه اظهار داشت: ممکن است در برخی از مناطق کویری کشور آب داشته باشیم اما به دلیل پایین آمدن کیفیت آب نتوانیم از آن بهره برداری کنیم و این معضل گرفتاری‌هایی را برای ما به دنبال بیاورد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مصرف آب می‌تواند به تنهایی منشأ آلودگی آب باشد چون به صورت فاضلاب دفع می‌شود، افزود: با توسعه شهرها و افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان ورود فاضلاب به طبیعت، زمین قدرت پالایش خود را برای این حجم از فاضلاب از دست می‌دهد و اینجاست که باید شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌ها به صورت علمی و صنعتی ایجاد شود.

وی به اهمیت پالایش فاضلاب در بخش صنعت اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در بخش صنعتی آلودگی‌های زیادی از طریق آب وارد محیط می‌شود که عوارض آن بسیار خطرناک‌تر از فاضلاب انسانی و شهری خواهد بود.

چیت چیان با بیان اینکه در این زمینه و در بخش کشاورزی هم سموم و کودهای شیمیایی وارد آب و طبیعت می‌شود و مضرات خاص خود را دارد، گفت: در اولین مرحله منابع آبی آلوده می‌شوند و امکان استفاده از این منابع حتی برای زراعت هم از بین می‌رود و دومین مسئله ضرر رساندن به سلامت انسان از طریق شیوع این آلودگی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین طرح‌های زیست محیطی که امروز در کشورمان درحال اجراست همین طرح‌های فاضلابی در حوزه وزارت نیرو است، اظهار داشت: از اول انقلاب اسلامی تا سال 92 که آغاز فعالیت دولت یازدهم است به طور متوسط 5 تصفیه خانه جدید فاضلاب در کشور ساخته و وارد مدار شده که نشان می‌دهد این آمار به سالانه 11 تصفیه خانه رسیده است.

وزیر نیرو گفت: تا ابتدای دولت یازدهم به طور متوسط سالانه 99 هزار مترمکعب ظرفیت شبانه روزی تصفیه فاضلاب ایجاد شده و تا انتهای سال 95 این آمار به 194 هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده است که افزایش بیش از 2 برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعیت زیرپوشش شبکه‌های فاضلاب تا ابتدای دولت کنونی 38.82 درصد بوده که امروز به 45.1 درصد رسیده است که به ازای هرسال 2 درصد جمعیت را پوشش داده است.

چیت چیان گفت: به دلیل محدودیت‌های منابع آب در استان اصفهان سه سال پیش طبق توافق وزارت نیرو و شورای عالی آب قرار شد به تدریج تمام مصارف صنعتی استان اصفهان به جای آب چاه‌ها و آب خام از پساب فاضلاب‌ها استفاده کنند و این راهکار در حال انجام است.

وی در مورد پیگیری وضع آب آشامیدنی در روستاهای کشور هم افزود: ما تا سال 92 در بودجه کشور ردیفی برای آبرسانی روستایی نداشتیم و در 8 سال گذشته قبل از این دولت به طور متوسط هر سال 293 روستا آبرسانی شده اما با تأکید شورای عالی آب از سال 93 و به پیشنهاد وزارت نیرو ردیف بودجه اختصاص یافت و فقط در سال گذشته این وزارتخانه بیش از 2 هزار و 985 روستا را در یک سال آبرسانی کرد.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در مجموع فعالیت دولت یازدهم تا امروز به بیش از 5 هزارو 200 روستا آبرسانی شده و بیش از 4 میلیون و100 هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شدند که نمونه آن را امروز در مجتمع آبرسانی روستای فخرآباد شهرستان مبارکه با 22 روستا مشاهده کردیم.

وی همچنین افزود: مردم استان اصفهان با گوشت و پوست خود وضع کمبود و محدودیت‌های منابع آبی را لمس کرده‌اند و برای رسیدگی به این مردم باید بدانیم توزیع مصرف آب برای ما یک وظیفه انسانی و شرعی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار