در آستانه بازنشستگی 50 درصد از معلمان مدارس استثنایی اصفهان

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت:طی پنج سال آینده بیش از ۵۰ درصد از نیروهایی که در حال حاضر در آموزش و پرورش استثنایی هستند بازنشسته می شوند و این اتفاق چالش بزرگی برای آموزش و پرورش استثنایی است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت:طی پنج سال آینده بیش از ۵۰ درصد از نیروهایی که در حال حاضر در آموزش و پرورش استثنایی هستند بازنشسته می شوند و این اتفاق چالش بزرگی برای آموزش و پرورش استثنایی است.
محسن الماسی، در گفت و گو با ایمنا با اشاره به تعداد دانش آموزانی که در مدارس استثنایی استان اصفهان مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: جمعیت دانشآموزان مدارس استثنایی استان اصفهان از چهار هزار و ۸۰۰ تا پنج هزار و ۱۰۰ نفر در نوسان است. سالانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر دانش آموز ورودی به این مدارس داریم که بر اساس آماری که در چهار سال تالیف شده حدود ۳۰۰ نفر خروجی داشتیم. برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات و بیماری های پیش رونده، مجبور به ترک تحصیل هستند.
وی افزود: البته ما این دانشآموازن را رها نکرده و تمهیداتی را اندیشیدیم که در قالب آن معلمانی را برای آموزش در منزل به کار گیری کنیم تا این دسته از دانش آموزان از ادامه تحصیل محروم نباشند و در این زمینه تا حدودی موفق بودهایم.
رییس اداره مدارس استثنایی آموزش و پرورش استان اصفهان در زمینه تعداد معلمانی که در مدارس استثنایی استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: مجموعه آموزش و پرورش استثنایی در استان اصفهان بالغ بر هزار و ۶۰۰ نیروی متخصص دارد که در همه نقاط استان از دورترین نقطه فریدون شهر تا خور و بیابانک و پادنای سمیرم و کاشان به تدریس می‌پردازند. این استان در ۴۱ ناحیه آموزشی دارای ۱۰۳ مدرسه مستقل است. همچنین می‌توان گفت در مجموع مدارس تلفیقی و مستقل در حال حاضر ۷۸۹ کلاس درس تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به آمار تفکیکی دانش‌آموزان در مدارس خاص و تلفیقی استان، اظهار داشت: در بخش آموزش دو سبک وجود دارد، یکی آموزش عادی که دانش آموزان از محتوای کتب عادی استفاده می کنند و می توانند تا مدارج عالی و دانشگاهی پیش بروند.
تعداد مراکز جسمی و حرکتی در استان ناکافی است
الماسی درباره تعداد مراکز جسمی و حرکتی در استان اصفهان نیز گفت: تعداد این مراکز در استان اصفهان کافی نیست. در حال حاضر در اصفهان یک مرکز جسمی و حرکتی برای مقطع متوسطه است که دانشآموزان در استان در این مدرسه پوشش داده میشوند، سال گذشته دو کلاس در شهرستان نجف آباد دایر شد و امیدواریم با افزایش این کلاسها همه مناطق استان بتوانند از این خدمات بهره مند شوند. همچنین چند مرکز خاص دانش آموزان ناشنوا دختر و پسر است که متوسطه اول و دوم را همزمان تحت پوشش می دهد و برای دوره متوسطه نیز دانش آموزان در هنرستان ها رشته های هنری دارند.
رئیس اداره مدارس استثنایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اذعان به اینکه ایاب و ذهاب همواره دغدغه خانواده های دانش آموزان استثنایی بوده است، یادآور شد: اکنون ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. هر چند این مبلغ یک هزارم از بودجه آموزش و پرورش هم نمی شود اما برای خانواده ای که دارای دو فرزند معلول بوده و مجبور به پرداخت هزینه های درمانی و جنبی است پرداخت هزینه ایاب و ذهاب سنگینی می کند.
وی تاکید کرد:البته سال گذشته در پیگیری به عمل آمده از طریق شهرداری اصفهان قول هایی هم داده شد، اما متاسفانه این برنامه عملیاتی نشد و اتفاقی در این زمینه نیفتاد و فقط حدود ۵۰ درصدی از هزینه ایاب و ذهاب از محل اعتبارات ملی دریافت کردیم که این هزینه با موافقت سازمان برنامه و بودجه بود و کمک ها به مدارس استان تزریق شد.
وی مهم ترین چالش در حوزه مدارس استثنایی علاوه بر فضا، را بحث نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: در مهر ماه سال آینده حدود ۲۰۰ نفر نیروی متخصص با تجربه از مجموعه جدا می شوند که این اتفاق چالش هایی را در آینده آموزش و پرورش ایجاد می کند و چنانچه مسئولین به ویژه در بخش بودجه و برنامه، تدابیری در این زمینه و جایگزینی نیروهای جوان داشته باشند می توانند، تا زمان بازنشستگی و خروج نیروهای متخصص بازنشسته از مجموعه، تبادل تجربه و انتقال اطلاعات آنها به نسل جوان اتفاق بیفتد.
وی تاکید کرد: طی پنج سال آینده بیش از ۵۰ درصد از نیروهایی که در حال حاضر در آموزش و پرورش استثنایی هستند بازنشسته می شوند و این اتفاق چالش بزرگی برای آموزش و پرورش استثنایی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار