معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: هفته ملی مبارزه با سرطان به عنوان "سرطان قابل پیشگیری ودرمان است با خود مراقبتی و امید" نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: هفته ملی مبارزه با سرطان به عنوان "سرطان قابل پیشگیری ودرمان است با خود مراقبتی و امید" نامگذاری شده است.

دکتر سید علیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری یکم لغایت هفتم بهمن ماه سال جاری به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان اظهار داشت: بیماری سرطان به عنوان یکی از چهار بیماری مهم غیرواگیر در سطح جهان شیوع فراوانی یافته است، اگر چه پراکنش جغرافیایی آن متفاوت است ولی ایران نیز از این پدیده به دور نمانده و این بیماری کشور ما را نیز به انحا مختلف درگیر خود کرده است.

وی، با اشاره به اینکه این بیماری هزینه بالایی را از دید مالی و انسانی بر مردم و نظام سلامت تحمیل می کند، گفت: افزایش سطح رفاه اجتماعی، تغییر شیوه زندگی و تغییر نگرش فردی و اجتماعی در راستای کاهش این بیماری بسیار موثر است که این اقدامات از طریق آموزش و فرهنگ سازی میسر خواهد بود.

دکتر مروجی تاکید کرد: آموزشی که هم به سیاست گزاران یادآور شود که موضوع پیشگیری از سرطان را در اولویت قرار دهند و هم به شهروندان، مسئولیت های فردیشان را یادآوری کند.

وی، مقوله بعدی را رسیدگی به وضعیت و مسائل بیماران مبتلا به سرطان دانست که مستلزم تامین زیر ساخت ها و فراهم آمدن هزینه های گزافی است که برای مردم و نظام سلامت در پی دارد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به اینکه در گام نخست برای تحقق هر دو زمینه فوق، نیازمند عزم، اراده و بسیج ملی هستیم تصریح کرد: برپایه تحقیقات و پایش های انجام شده ، حداکثر 25 درصد سلامت مردم در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و 75 درصد مابقی در اختیار سازمان ها و نهادهای دیگریست که نیازمند توسعه پیوندها و همکاریهای میان بخشی است.

وی، افزایش اگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن (با تاکید بر مشکلات منطقه ای(، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت ) درون و برون بخشی( را در کنترل عوامل خطر سرطان از اهداف این هفته برشمرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار