شهردار اصفهان: نامه اعضای شورای شهر در خصوص بحران آب را هنوز ندیده‌ام

شهردار اصفهان گفت: نامه‌ای که اعضای شورای شهر در خصوص بحران آب برای من ارسال کرده‌اند را هنوز ندیده‌ام و به دست من نرسیده و صرفاً موضوع این نامه را در گروه‌های مجازی دیده‌ام.

شهردار اصفهان گفت: نامه‌ای که اعضای شورای شهر در خصوص بحران آب برای من ارسال کرده‌اند را هنوز ندیده‌ام و به دست من نرسیده و صرفاً موضوع این نامه را در گروه‌های مجازی دیده‌ام.

به گزارش فارس، قدرت‌اله نوزوی صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شرایطی که از حدود 100 روز پیش مدیریت شهری اصفهان را تحویل گرفتیم، شرایط سختی بود که شروع کار را با مشکلات بزرگی مواجه ساخت که باید چاره‌ای می‌اندیشیم تا بر این مشکلات غلبه پیدا کنیم.

وی افزود: در ابتدای کار در شهرداری اصفهان از میان همه راه‌ها دو مسیر را انتخاب کردیم، ابتدا کاهش هزینه‌های جاری شهرداری اصفهان بود؛ همچنین چاره‌ای جز توقف برخی از قراردادهای شهرداری نداشتیم که برای این منظور کمیته تخصیص در شهرداری اصفهان ایجاد شد.

* مشورت شهرداری با وزیر اطلاعات در خصوص گردشگری

شهردار اصفهان گفت: در ابتدای کار براساس ضرورت‌های شهر اصفهان، هزینه‌های شهرداری اولویت‌بندی شد که از طرفی ما به دنبال افزایش و به روزرسانی درآمدهای شهرداری بودیم؛ برای تحقق هرچه بهتر بودجه پیشنهادی سال 97 شهرداری اصفهان جلسات متعددی با تعدادی از وزرا و معاونان آنان از جمله وزارت صنعت و معدن، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات جهت حل و فصل مشکلات گردشگری و توسعه شهری برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولویت‌بندی بودجه سال 97 شهرداری اصفهان نیز مشورت‌های متعددی با اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و کارکنان شهرداری، نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون، اقشار مختلف مردم، تشکل‌ها و گروه‌های مختلف و در قالب اصفهان فردا 21 جلسه هم‌فکری برای حل و فصل مسائل انجام شد تا بتوان بر مسائل شهرداری اشراف کامل پیدا کرده و مسائل را شناسایی کنیم.

نوروزی اذعان داشت: دیدارهایی از پیش تعیین‌شده برای حضور در مناطق و سازمان‌ها و همچنین دیدارهایی از قبل تعیین‌نشده در برخی دیگر از مناطق برای روحیه‌بخشی و تعامل با نیروها انجام شده است؛ طی 100 روز اخیر از پروژه‌های مختلف شهرداری بازدید صورت گرفت و برخی از این پروژه‌ها متوقف شد، البته توقف در پروژه‌های در حال اجرا نبود بلکه در پروژه‌هایی بود که هنوز قرارداد آن‌ها منعقد نشده و پروژه آغاز نشده بود و دلیل آن محدودیت بودجه و ضرورت اولویت‌بندی‌ها بود.

* پروژه‌های غیر ضروری اصفهان متوقف شدند

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه پروژه‌هایی که برای شهر منفعت داشته در اصفهان متوقف نشده و نخواهد شد، تصریح کرد: پروژه‌هایی در شهر اصفهان متوقف شده که غیر ضروری و غیر اولویت‌دار بوده و در راستای تأمین منابع عمومی نبوده است.

شهردار اصفهان بیان داشت: بررسی برنامه 1400، بررسی بخشنامه بودجه وزیر کشور، مطالعه برنامه ششم توسعه، قانون بودجه سال 96، بررسی لایحه بودجه 97 در کلان‌شهرهای کشور نیز طی 3 ماه اخیر توسط مدیریت شهری اصفهان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: افزایش آلاینده‌ها، وضعیت نامناسب محیط زیست، رکود اقتصادی حاکم بر کشور و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود، باعث شده تا بسیاری از برنامه‌های شهر اصفهان با چالش مواجه شود و سرمایه‌گذاری کاهش یابد که براساس این شرایط بودجه سال 97 شهرداری اصفهان ارائه می‌شود.

* بودجه سال 97 هدف‌محور تدوین شد

نوروزی با بیان اینکه بودجه سال 97 شهرداری اصفهان هدف‌محور تدوین شده است، یادآور شد: براساس شعار توسعه پایدار، درصدد افزایش بهره‌وری از زیرساخت‌های موجود در شهر و شهرداری اصفهان خواهیم بود چراکه نمی‌شود بودجه هدفمند باشد و به بهره‌وری توجهی نشود.

وی عنوان داشت: 5 روز پس از استقرار در شهرداری اصفهان، فرآیند تدوین بودجه آغاز شد و تا 25 دی ماه این کار ادامه داشت؛ همچنین بازنگری در برنامه 1400 اصفهان صورت گرفت و برای نخستین بار در شهرداری اصفهان ابتدا سیاست‌ها ابلاغ و سپس احکام برنامه بودجه تهیه شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بودجه‌نویسی در کشور با مشکلاتی مواجه است، تأکید کرد: این مسیر باید به تدریج اصلاح شود چراکه نمی‌شود قوانینی که برای بودجه‌بندی شهرداری‌ها از گذشته بوده را نادیده گرفت؛ سامانه یک‌پارچه مدیریت اطلاعات(سیما)، سامانه مدیریت یک‌پارچه شهری و سامانه بودجه شهری در شهرداری اصفهان نیز در دست اجراست.

* تدوین بودجه با صرف 3 هزار و 36 نفر-ساعت

وی با اشاره به بودجه سال 97 شهرداری اصفهان متذکر شد: برای تدوین برنامه بودجه از 20 مهر ماه تا 20 دی ماه سال 96، 100 جلسه برگزار شده که 151 نفر از مدیران و معاونان شهرداری در این برنامه مشارکت داشته‌اند؛ همچنین 3 هزار و 36 نفر-ساعت صرف تدوین آن شده است.

نوروزی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های تدوین بودجه 97 شهرداری اصفهان مشارکت ذینفعان در بودجه‌بندی بوده است، ابرازداشت: مدیریت جدید شهر اصفهان بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال‌هاست منابع شهرداری را مستهلک کرده متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های جدید در شهرداری اصفهان با رویکرد ارزش‌آفرینی حداکثری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: با این رویکرد شاید بتوانیم در وضعیت اقتصادی شهر اصفهان تغییر ایجاد کنیم و از بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم.

* ضرورت کاهش وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار

شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه به دنبال کاهش وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار مثل درآمدهای ناشی از ساخت و ساز و تراکم در شهر اصفهان خواهیم بود، یادآور شد: درصدد تخصیص منابع به پروژه‌های دارای طرح مصوب در شهر اصفهان هستیم چراکه پروژه‌ فاقد طرح مصوب پروژه‌ای نیست که بخواهد اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در راستای شعار «می‌خواهیم توسعه مشارکت داشته باشیم»، سهم مشارکت در توسعه شهر اصفهان با تعریف پروژه‌های مشارکتی افزایش یافته است؛ همچنین با ارائه تسهیلات به انبوه‌سازان به دنبال کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در شهر اصفهان هستیم که این امر نیازمند افزایش مشارکت مردم است.

نوروزی با بیان این که کمیته انبوه‌سازان در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان در حال تشکیل است، عنوان داشت: علی‌رغم رکود اقتصادی در کشور شاید بتوانیم در شهر اصفهان حرکت‌های جدیدی را ایجاد کنیم؛ پروژه‌های شاخص شهری اصفهان در تخصیص منابع اولویت‌بندی شده که این امر در لایحه بودجه نیز تعریف شده است.

* کاهش آلاینده‌ها و افزایش کیفیت زیست‌محیطی در اولویت بودجه‌بندی

وی کاهش آلاینده‌ها و افزایش کیفیت زیست‌محیطی را جزو اولویت‌‌های بودجه سال 97 دانست و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که بخش عمده‌ای از این امر زیر زمین انجام می‌شود، البته شاید آشکار نباشد ولی ما به دنبال به‌به و چه‌چه مردم نیستیم.

شهردار اصفهان اظهار داشت: با رویکرد افزایش سرانه تفرج‌گاهی به دنبال توسعه فضای سبز با گونه‌های گیاهی کم‌آب‌بر، طرح‌های صرفه‌جویانه و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز هستیم؛ به دنبال افزایش برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، رویکرد ما افزایش نشاط اجتماعی در مناطق مختلف است.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان دیگر به دنبال ساخت فرهنگ‌سراهای جدید نیست بلکه به دنبال بهره‌وری فرهنگ‌سراهای ساخته شده است، چراکه زیرساخت‌های زیادی در شهر اصفهان آماده است و به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

* بودجه سال آینده 3 هزار میلیارد تومان است

نوروزی با اشاره به بودجه سال 97 شهرداری اصفهان افزود: بودجه شهرداری در سال 96، 2 هزار و 750 میلیارد تومان بود در مجموع 52 درصد آن تحقق پیدا کرده است؛ بودجه سال 96 شهرداری اصفهان نیز 3 هزار میلیارد تومان است که لایحه آن امروز به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم خواهد شد.

وی اذعان داشت: بودجه جاری سال گذشته شهرداری اصفهان به میزان 772 میلیارد تومان بوده که در سال 97 به 961 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و رشد معقولی داشته است؛ بودجه عمرانی سال 96 شهرداری اصفهان نیز هزار و 978 میلیارد تومان بوده که در بودجه سال 97 به 2 هزار و 39 میلیارد تومان رسیده که 3 درصد افزایش داشته است.

شهردار اصفهان با تأکید بر تبدیل درآمدهای ناپایدار باید به درآمدهای پایدار تصریح کرد: عوارض ارزش افزوده شهرداری اصفهان در بودجه سال 96، 561 میلیارد تومان بوده که در سال جاری 10 درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین بودجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال 96، هزار و 100 میلیارد تومان بوده که در بودجه 97 به هزار و 247 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

* اختصاص 785 میلیارد تومان برای تملک و احداث قطار شهری

وی با بیان این که بودجه معاونت اداری و مالی در سال گذشته 617 میلیارد تومان بوده و بودجه 97 به 777 میلیارد تومان رسیده است، بیان داشت: بودجه معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در بودجه‌بندی سال 96، 683 میلیارد تومان بوده که در بودجه سال 97، به 690 میلیارد تومان رسیده است.

نوروزی تأکید کرد: بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان در سال 96، 213 میلیارد تومان بوده که در بودجه سال 97 با هدف افزایش بهره‌وری به 155 میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین بودجه معماری و شهرسازی از 98 میلیارد تومان به 86 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه بودجه معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری شهرداری اصفهان در سال 96، 36 میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: این بخش از بودجه در سال 97 به 42 میلیارد تومان رسیده است؛ برای تملک و احداث قطار شهری در بودجه‌بندی سال گذشته 438 میلیارد تومان بوده که در بودجه امسال به 785 میلیارد تومان رسیده است.

* نامه شورای شهر در خصوص بحران آب را هنوز ندیده‌ام

شهردار اصفهان با بیان اینکه بودجه مرتبط با بهره‌برداری شرکت مترو از 30 میلیارد تومان به 35 میلیارد در بودجه‌بندی سال 97 شهرداری اصفهان رسیده است، متذکر شد: هزینه اختصاص‌داده‌شده برای حلقه حفاظتی و رینگ چهارم شهر اصفهان از 24 میلیارد تومان در سال گذشته به 54 میلیارد تومان در بودجه 97 رسیده است.

وی با بیان این که تملک و احداث پارک‌ها و نگهداری فضای سبز از 283 میلیارد تومان به 220 میلیارد تومان در بودجه 97 کاهش یافته است، اذعان داشت: نامه‌ای که اعضای شورای شهر در خصوص بحران آب برای من ارسال کرده‌اند را هنوز ندیده‌ام و به دست من نرسیده و صرفاً موضوع این نامه در گروه‌های مجازی دیده‌ام.

نوروزی تأکید کرد: تعداد شبکه‌های استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری از 63 شبکه به 134 شبکه رسیده است که درصدد کشت گیاهان کم‌آب‌بر در فضای سبز شهری اصفهان خواهیم بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار