کاهش 60 درصدی آب ورودی به سد زاینده رود

آب ورودی به سد زاینده رود در 107 روز سال آبی 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد کاهش یافته است.

آب ورودی به سد زاینده رود در 107 روز سال آبی 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد کاهش یافته است.
سال آبی به ابتدای مهرماه هر سال تا مهر سال بعد از آن گفته می شود.
به گزارش ایرنا ، میزان آب ورودی به مخزن سد زاینده رود در107 روز نخست سال آبی سال جاری حدود 74 میلیون متر مکعب است و این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل 185 میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد وارد شد.
این آمار برای یک دوره میانگین 10 ساله ۱۳۱ میلیون متر مکعب است که امسال در مقایسه با میانگین 10 ساله ۴۳ درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین ذخیره کنونی مخزن سد زاینده رود حدود 140 میلیون مترمکعب است در حالی که این رقم سال گذشته حدود 244 میلیون مترمکعب بود که نشان می دهد این میزان نسبت به پارسال 43 درصد و نسبت به متوسط دراز مدت 37 درصد کاهش داشته است.
بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی، میزان بارش‌های کشور در چهار ماه نخست سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28.6 درصد کاهش داشته است.
میزان بارش‌های کشور در طی چهار ماه اخیر در مقایسه با متوسط بلندمدت 49 ساله که 99.2 میلی متر بوده نیز در حدود 60.2 کاهش یافته است.
کاهش بارش ها در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود نیز بسیار جدی بوده، براین اساس از ابتدای سال آبی جاری تا 30 دی‌ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فلات مرکزی 56.3، درصد کاهش و تنها 12.8 میلی متر بود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
حوضه زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار