ایجاد فضای کار اشتراکی در اصفهان

به‌طورکلی سیاست‌گذاری برای اجرای دقیق برنامه‌های اقتصادی از مهمترین راهبردها برای پیشرفت یک جامعه محسوب می‌شوند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: به‌طورکلی سیاست‌گذاری برای اجرای دقیق برنامه‌های اقتصادی از مهمترین راهبردها برای پیشرفت یک جامعه محسوب می‌شوند.

در این میان سیاست‌گذاری برای تربیت و ایجاد کارآفرینان یکی از اقدامات اساسی در بسیاری کشورها به شمار می‌رود، موضوعی که در شرایط امروز کشور ما و با توجه به مشکلات اقتصادی مختلف می‌تواند عاملی برای رفع بسیاری موانع باشد.

در همین ارتباط برنامه‌های مختلفی در کشورهای مختلف در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار و تقویت اقتصاد به اجرا درآمده که اجرای برخی از آنها در کشور ما نیز تا حدودی جواب داده است.

در این میان نقش مدیریت‌های شهری در جهت توسعه فضای کارآفرینی و کمک به اقتصاد هر شهر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، آن‌هم در شهری همچون اصفهان که مرکز قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود و ظرفیت‌های زیادی در آن وجود دارد.

با توجه به اهمیت موضوع و در همین ارتباط به گفت‌وگو با کوروش خسروی عضو فعلی شورای شهر اصفهان و عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری پرداخته‌ایم تا از مهمترین اقدامات شکل گرفته در راستای حمایت از کسب‌وکارها و کمک به اقتصاد شهر برایمان بگوید.

وی که سوابق درخشانی در زمینه کارآفرینی، امور فرهنگی و پژوهشی و رویدادهای علمی و ... دارد در ارتباط با لزوم توسعه کسب‌وکارهای جدید در سطح شهر اظهار کرد: فضاهای کار یکی از حلقه‌های مفقوده در سطح شهر هستند، امروز با توجه به اهمیت این موضوع، این فضاها در بیشتر کشورهای دنیا در حال تجهیز هستند.

وی ادامه داد: در این‌گونه فضاها، جوانان این فرصت را دارند که به‌راحتی روی ایده‌های خود در فضاهایی که برای این امر در نظر گرفته‌شده است، فعالیت کنند، متأسفانه ما در اصفهان فضاهای کار اشتراکی نداریم لذا یکی از موارد پیگیری در شورای شهر اصفهان ایجاد چنین فضاهایی در شهر است.

خسروی تأکید کرد: خوشبختانه در همین ارتباط مکان مناسبی در نظر گرفته‌شده و به دنبال انجام سایر فعالیت‌ها و پیگیری این موضوع هستیم و جزئیات این موضوع را بزودی اعلام می‌کنیم.

*لزوم راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از استارتاپ‌ها در اصفهان

وی در ادامه به اهمیت نقش استارتاپ‌ها در اقتصاد شهری اشاره و اظهار کرد: برای حمایت از استارتاپ‌ها نیاز است صندوق حمایت از استارتاپ‌ها راه‌اندازی شود، این صندوق‌ها در دنیا وجود دارند و به کمک استارتاپ‌ها می‌روند اما نقش آن‌ها در کشور و بویژه استان اصفهان بسیار کمرنگ است.

وی ادامه داد: روش کار این صندوق‌ها باید به این‌گونه باشد که با استارتاپ‌ها وارد مشارکت شوند یعنی در سود و زیان همراه با آن استارتاپ باشند نه اینکه وامی پرداخت شود و تنها به فکر دریافت اقساط آن باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: امروز چنین صندوق‌هایی در کشورهای مختلف در حال فعالیت هستند و سود خوبی نیز کسب می‌کنند و لازم است برای حمایت از استارتاپ‌های داخلی نیز این نوع صندوق‌های حمایتی در استان راه‌اندازی شوند و ما نیز در شورای شهر اصفهان این موضوع را دنبال می‌کنیم، البته نیاز است برای این کار بخش خصوصی با جدیت کامل وارد شود تا بتوان اقدامات مفیدی انجام داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حدود 470 استارتاپ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول فعالیت هستند که بیشتر آنها در زمینه‌های های تک، آی‌تی و آی‌سی‌تی، مهندسی پزشکی، کشاورزی، ماشین‌سازی و فناوری‌های پیشرفته مشغول به انجام کار هستند.

*ظرفیت زیاد اصفهان در استفاده از انرژی‌های خورشیدی

خسروی در ادامه با اشاره به لزوم حرکت اصفهان به سمت استفاده از انرژی‌های خورشیدی تأکید کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان توجه ویژه‌ای به استفاده از انرژی‌های خورشیدی دارد، امروز انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از منابع جدید خلق ثروت در دنیا است.

وی ادامه داد: خورشید نیز یکی از منابع انرژی‌های تجدید پذیر است که کشور ایران و بویژه شهر اصفهان به میزان بسیاری از این نعمت برخوردار است، لذا طرح تبدیل اصفهان به شهر خورشیدی با این منظور طراحی شد که شهرداری شرایطی را فراهم کند که شهروندان، سرمایه‌گذاران و سازمان‌های مستقر در شهرداری به سمت استفاده از انرژی‌های خورشیدی حرکت کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: بر اساس این طرح شهرداری باید برنامه‌ای را تنظیم کند که تا سال 1400 حدود 20 مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی در شهر داشته باشیم و حدود 100 هزار آبگرمکن خورشیدی در اصفهان کار کنند تا از بخشی از ضرر و زیان اقتصادی در شهر جلوگیری شود.

وی افزود: ارزان بودن انرژی بزرگترین مشکلی است که در کل کشور با آن مواجه هستیم و ارزان بودن انرژی سبب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در استفاده از برق خورشیدی یا آبگرمکن خورشیدی نروند.

خسروی عنوان کرد: نیاز به فرهنگ‌سازی در بخش انرژی‌های خورشیدی وجود دارد، اصفهان ظرفیت‌های بسیار زیادی در این زمینه دارد، لذا دراین‌ارتباط نیاز به حضور پررنگ‌تر رسانه‌ها نیز احساس می‌شود.

*جدیت و دقت شروط موفقیت طرح‌های کارورزی و مهارت‌آموزی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تأثیرات طرح مهارت‌آموزی و کارورزی نیز عنوان کرد: این‌گونه طرح‌ها در صورتی موفق خواهند بود که آموزش‌ها به‌صورت دقیق ارائه شوند و جدیت در ارائه مباحث وجود داشته باشد، از ارائه نکات و مباحث تکراری خودداری شود و مطالب کاربردی باشند.

وی گفت: امید است با ارائه خدمات مختلف از جوانان و کارآفرینان حمایت‌های بیشتری صورت گیرد تا بخش زیادی از مشکلات ناشی از بیکاری برطرف شود، به‌طورقطع ایجاد اشتعال می‌تواند جلوی ایجاد بسیاری از مشکلات را گرفته و منجر به رشد اقتصادی استان و کشور شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار