کمالی: شورای شهر به شورای شهرداری‌ تبدیل شده است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: زمانی که شوراها تسلط کامل به قوانین نداشته باشند، نمی‌توانند اقدامات مناسبی برای تسهیل امور شهری و روستایی انجام دهند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: زمانی که شوراها تسلط کامل به قوانین نداشته باشند، نمی‌توانند اقدامات مناسبی برای تسهیل امور شهری و روستایی انجام دهند.

به گزارش ایمنا، محمدرضا کمالی صبح امروز- سه شنبه- در جلسه شورای اسلامی استان اظهارکرد: ۳۴ وظیفه برای شوراها تعریف شده است که تنها هشت مورد آن به مدیریت شهری مربوط می شود، اما اکنون شوراهای شهر به شورای شهرداری‌ها تبدیل شده و از وظایف دیگر خود بازمانده‌اند.

وی ادامه داد: شورای عالی استانها می‌تواند هم تراز دولت لایحه ارایه کند، اما با وجود اینکه ۱۸ سال از فعالیت این شورا می‌گذرد، اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان عنوان کرد: شوراهای شهر و روستا تصمیم‌سازانی هستند که باید اشرافیت کاملی به قوانین جاری داشته باشند تا بتواند تصمیم درستی گرفته و در اختیار شهردار یا دهیار قرار دهند، اما زمانی که شوراها تسلط کامل به قوانین نداشته باشند، نمی‌توانند اقدامات مناسبی برای تسهیل امور شهر و روستایی انجام دهند.

کمالی با بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که در شوراها انجام می شود در شأن این نهاد نیست، گفت: کار شوراها تنها زدن مهر تایید برنامه‌ها نیست؛ از طرفی آخرین اصلاح قانون شهرداری‌ها به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد که شرایط را دشوار کرده و باعث شده مسئولان نسبت به عملکرد شوراها ناامید شوند.

وی یا بیان اینکه طی چهار سال گذشته ۲۷ تا ۳۰ درصد از پروژه ها از مسیر اصلی منحرف و به درستی انجام نشده است، افزود: طبق قانون باید ظرف مدت پنج سال مدیریت واحد شهری ایجاد می‌شد اما باید دید آیا واقعا زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شده است؟

وی اظهارکرد: ۱۴ نوع عوارض شهری وضع شده که بعضی از آنها توسط دیوان عدالت اداری نقض شده، اما به دلیل عدم اطلاع برخی از مدیران شهری برای این عوارض ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان ادامه داد: در چهار سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان از سوی استانداری اصفهان به شهرداری‌های استان کمک شده است که عمده آنها شهرداری‌های کوچک هستند، اما متأسفانه نظارت دقیقی بر روی کار آنها انجام نمی‌شود.

کمالی یادآورشد: تبصره ۷ ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند به عنوان منبع درآمد خوبی برای شهرداری‌ها مطرح شود، اما تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار