رصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان؛ پیشگام در کشور

رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان با حضور حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت‌الاسلام ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان و سایر مسئولان مربوطه آغاز به کارکرد.

رصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان؛ پیشگام در کشور
اصفهان امروز: رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان با حضور حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت‌الاسلام ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان و سایر مسئولان مربوطه آغاز به کارکرد. هدف از تشکیل رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان از سوی شهرداری اصفهان افزایش بهره‌وری منابع در حوزه فرهنگ است. یکی از اولین محصولات رصدخانه یک شناسنامه در قالب ۱۶ جلد است که برای محلات مختلف شهری آماده‌شده و اطلاعاتی اعم از فضاها و مراکز فرهنگی ورزشی توصیف و ترسیم‌شده و در کنار آن اطلاعات نگرش سنجی که می‌توان از پژوهش‌های قابل‌اتکا به دست آورد، در آن قرار دارد. هدف از آماده‌سازی این شناسنامه کمک به برنامه‌ریزی‌های شهری است، درواقع این شناسنامه تصمیم‌گیری‌های مبتنی برداده و اطلاعات را محقق می‌سازد و کمک می‌کند اگر نیاز به برنامه‌ریزی بودجه باشد بتوان مبتنی بر نیازها برنامه‌ریزی کرد.

رصدخانه پایش فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهد

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در آیین آغاز به کار رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان، بابیان اینکه در حوزه فرهنگ که مورد دغدغه خاص مقام معظم رهبری است، باید توانمند و قوی عمل کنیم، گفت: جای خالی عملکرد صحیح در حوزه فرهنگ در کشور احساس می‌شود. باید نقشه آمایش سرزمینی ملاک و معیار برای فعالیت‌های عالمانه فرهنگی در کشور باشد، در شهر اصفهان و در استان اصفهان بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی برای نخستین بار صورت می‌گیرد، لازم است مشخص شود کدام نهاد تصمیم‌گیرنده نهایی فرهنگ است و چه سازوکارهایی برای این حوزه در نظر گرفته‌شده است. حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به تشکیل شورای فرهنگ عمومی بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: این شورا با توجه به فرصت‌ها و تهدید‌ها در هر استان با ریاست امام‌جمعه و به قائم‌مقامی استاندار در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان تصمیم‌گیری می‌شود و کمیته‌هایی در ذیل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها تشکیل می‌شود. وی با اشاره به اهمیت شناخت وضعیت و شرایط فرهنگی در هر شهر و استان به‌عنوان گام نخست اقدامات فرهنگی، اظهار کرد: موضوع فرهنگ در اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد و ضرورت ایجاد رصدخانه فرهنگی در این شهر و استان احساس می‌شد، رصدخانه فرهنگی امر پایش فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهد که شورای سیاست‌گذاری آن اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوده و ریاست رصدخانه فرهنگی استان بر عهده شهردار اصفهان نهاده شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات شهر اصفهان تهیه‌شده است، استان اصفهان درزمینه فرهنگ همواره پیشرو بوده است و رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان از امروز فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند، البته ما در کل کشور نیازمند رصد فرهنگی وضع موجود هستیم.

رصدخانه فرهنگی اصفهان؛ حلقه مفقوده اقدامات فرهنگی استان

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: انگیزه اصلی از احداث رصدخانه فرهنگی اجتماعی این است که کار عالمانه در حلقه مفقوده زنجیره خدمات فرهنگی تعبیه شود. در فرهنگ دینی، قرآن و ادبیات روایی عالمان بدون عمل و عالمان بدون علم مورد مذمت قرارگرفته‌اند که البته دسته دوم کمتر وجود دارد. در ادبیات روایی از عبارت لعن و نفرین برای کسی که علم آن کار را ندارد ولی زیر بار آن مسئولیت می‌رود به‌کاربرده می‌شود که یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت از این ناحیه آسیب‌دیده است و مورد ظلم و جور و جفا قرارگرفته حوزه فرهنگ است. علی قاسم‌زاده ادامه داد: در حوزه فرهنگ و به‌خصوص در اصفهان مشکل منابع مالی و منابع انسانی نداریم و به‌غیراز منابع رسمی ردیف‌های متعددی در بودجه ملی و استانی برای این حوزه پیش‌بینی‌شده است و به دلیل علقه‌ای که مردم به دین‌دارند از جان و مال خود برای حوزه فرهنگ هزینه می‌کنند. ازلحاظ کمیت نیز مشکل منابع انسانی نداریم و هزاران نفر در کشور به‌عنوان کارگزار در مواضع فرهنگی مشغول به خدمت هستند. معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان بابیان اینکه کارگزاران در حوزه فرهنگ شبانه‌روز زحمت می‌کشند اما اینکه چقدر این کار عالمانه و درست است باید بررسی شود، گفت: انگیزه اصلی از احداث رصدخانه این بود کار عالمانه در حلقه مفقوده زنجیره خدمات فرهنگی تعبیه بشود. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با سنگ بنایی که باهمت اهالی فرهنگ شهر و شورای فرهنگ عمومی گذاشته شد، این رصدخانه بتواند رشد و نمو پیداکرده و حوزه فرهنگ متعالی شود که خوشبختانه اجماع بین همه اهل فرهنگ شهر در این راستا انجام‌شده است اما در جلسات کمتر شاهد این اجماع هستیم. قاسم‌زاده اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی افراد با سلایق متنوع در کنار یکدیگر نشسته‌اند، ازجمله جلساتی که در آن اجماع حاصل شد و همه افراد به خاطر دغدغه بالایی که نسبت به فرهنگ دارند، شورای فرهنگ عمومی پیگیر تدوین آیین‌نامه رصدخانه بود که با پیگیری‌های متعدد به نتیجه رسید و در حال حاضر همت جمعی از کارگزاران حوزه فرهنگ شهر در عملیاتی کردن این طرح وجود دارد. وی اظهار امیدواری کرد که اصفهان در این حوزه الگویی می‌شود که قابل‌تعمیم در کشور خواهد بود و در این مسیر به‌شدت در منابع صرفه‌جویی خواهیم کرد که کارهای فرهنگی تبدیل به کارهای مؤثر خواهد شد.

شهرداری اصفهان پیش‌قدم نهضت فرهنگی است

در این مراسم دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور با اظهار امیدواری نسبت به حصول نتیجه مطلوب رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی به همت شهردار اصفهان که همیشه پیش‌قدم نهضت فرهنگی بوده است بیان داشت: عدم آمار و اطلاعات صحیح مانع از تصمیم‌گیری درست در مسائل فرهنگی است و فقط اگر آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم در حوزه فرهنگی به نتیجه خواهیم رسید. حجت الاسلام شاهمرادی افزود: یکی از وظایف اصلی که شورای فرهنگ عمومی کشور در طی این چهار سال اخیر به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مصوب کرد، رصد و فهم درست از مسائل فرهنگی استان است. دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور تأکید کرد: قبل از هرگونه تصمیم و اقدام در مسائل فرهنگی باید از صحت مطالب و آمار مطمئن باشیم که بر اساس واقعیت باشد، به‌عنوان‌مثال اگر قبل از اطمینان از صحت مطالب، اطلاعات غلط و اشتباهی را در سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر کنیم بر روحیه مردم آن استان تأثیر می‌گذارد و تبعات زیادی را به همراه دارد. با فراهم شدن آمار و اطلاعات صحیح نسبت به مسائل اخلاقی و اجتماعی می‌فهمیم درد کجاست و چگونه می‌توانیم آن را درمان کنیم در غیر این صورت این مسئله مانند یک زخمی می‌ماند که بدون آگاهی از دلیل آن دارو مصرف می‌کنیم و درمانی ندارد. شاهمرادی با اشاره به اینکه اصفهان همواره در خصوص ایجاد تحول مسائل فرهنگی شهر نسبت به همه استان‌ها پیش‌قدم بوده است، گفت: اکنون تصمیم گرفته‌شده که در استان مکانی در نظر گرفته شود و همه مسائل فرهنگی مورد رصد قرار بگیرد که نیاز به همدلی و همراهی و هم‌زبانی بین همه دستگاه‌هاست. شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات، بسیج و همچنین نیروی انتظامی است. همه دستگاه‌های فرهنگی و شورای فرهنگی عمومی استان به‌عنوان بالاترین مرکز تصمیم‌گیری استان موظف هستند آمایش و رصد را به نتیجه برسانند. ضمن اینکه این رصد تمام‌شدنی نیست و به‌طور مرتب باید انجام شود. زمانی که بخشی از رصد در یک‌فصل تمام می‌شود، فصل دیگری از بررسی‌ها آغاز می‌شود درواقع رصد سال آینده در ادامه بررسی‌های امسال است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار