سرانه مصرف آبزیان در اصفهان ۱۰ کیلوگرم است

مدیر شیلات جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مصرف ماهی در کشور یک چهارم جهان است یعنی بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم برای هر نفر و استان اصفهان نیز همین رقم مصرف را دارد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مصرف ماهی در کشور یک چهارم جهان است یعنی بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم برای هر نفر و استان اصفهان نیز همین رقم مصرف را دارد.

به گزارش مهر، مجتبی فوقی صبح چهارشنبه، در سمینار یک روزه نقش و مصرف آبزیان در ارتقاء سلامت جامعه که در سالن اجتماعات اداره جهاد کشاورزی گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس مصوبات دولت دو وظیفه اساسی بر عهده سازمان شیلات ایران و به تبع آن استان اصفهان است که یکی از آنها آبزی پروری با استفاده از منابع آبی موجود خواهد بود تا به روند افزایش تولید آبزیان بپردازیم، اظهار داشت: هدف مهم ما تولید بیش از ۷۰۰ تن آبزیان در گلپایگان است که بر این اساس پرورش آبزیان از سال ۷۴ در شهرستان آغاز و هم اکنون با عدم وجود دریاچه و چشمه در منطقه گلپایگان، تولید ماهی آن بین ۲۳ شهرستان‌ رتبه چهارم استانی را به دست آورد.

وی با تأکید بر اینکه طی بهره برداری از منابع آبی خرد باید پرورش آبزیان در دستور کار قرار گیرد، افزود: در حال حاضر ۵۵ واحد پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان گلپایگان فعالیت دارد و بر این اساس یکی از مراکز بزرگ تولید بچه ماهی قزل آلای استان، شهرستان گلپایگان است، اما مهم ترین نکته در کنار آبزی پروری مصرف ماهی در شهرستان است که با توجه به تولید سالانه ۷۰۰ تن آبزی بایستی تمام آن به مصرف خوراک مردم این منطقه برسد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه باید به مرحله ای برسیم که هیچ تولید کننده‌ آبزی دغدغه ای برای فروش محصول خود نداشته باشد، گفت: متأسفانه علیرغم فواید زیاد مصرف آبزیان، میزان مصرف ماهی در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین است تا جایی که مصرف ماهی در کشور یک چهارم جهان است یعنی بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم برای هر نفر و استان اصفهان نیز همین رقم مصرف را دارد و این در حالی است که کشور ما از شمال و جنوب به دریا متصل بوده و دو هزار کیلومتر خط دریایی دارد اما مصرف آبزیان آن بین مردم کم است.

وی با تأکید بر اینکه به غیر از آبزیان، سرانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور ما کم است، بیان داشت: هدف از برگزاری این سمینار پی بردن به علت پایین بودن مصرف آبزیان و فرهنگ سازی مصرف ماهی در وعده‌های غذایی است که بر این اساس باید با فراهم آوردن راهکارهای مناسب نسبت به ترویج مصرف آبزیان اقدام کنیم.

فوقی با اشاره به عدم شناخت ارزش غذایی و آشنا نبودن ذائقه مردم ایران به مصرف آبزیان اظهار کرد: باید علل مصرف کم آبزیان مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد، بدیهی است اگر افراد جامعه به ارزش غذایی این پروتئین بیشتر پی ببرند قطعاً از آن در وعده های غذایی استفاده می کنند.

وی با تأکید بر اینکه دوره آموزشی طبخ آبزیان باید به صورت مستمر در شهرستان ها برگزار شود، بیان داشت: رسانه ‎ ها می توانند نقش مؤثری در اطلاع رسانی مصرف ماهی طی وعده غذایی مردم ایفا کنند و رسانه ملی نیز با دعوت از کارشناسان مجرب شیلات و دانشگاه علوم پزشکی در راستای برگزاری کلاس آموزش آشپزی طبخ ماهی و نمایشگاه برای اطلاع رسانی مخاطبان نقش بی بدیل دارد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان یادآور شد: با توجه به آمار مناسب تولید ماهی در شهرستان گلپایگان مصرف آبزیان باید در اولویت طبخ قرار گیرد و همین میزان تولید ماهی در شهرستان مصرف شود تا جایی که صادرات آبزیان به دیگر شهرستان‌ها و نقاط کشور انجام نشود و فرهنگ استفاده از خوراک ماهی در رستوران‌های شهرستان متداول شده طبخ شود و با استفاده از تنوع غذایی، مشتریان از وعده غذایی آبزیان نیز استفاده بیشتر داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار