پرواز بی رمق سیمرغ در نصف جهان

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن در حالی آغاز می شود که وضعیت برگزاری این دوره از جشنواره مانند سال‌های گذشته در اصفهان چندان مطلوب نیست و گفته می‌شود قرار است از میان 25 فیلم جشنواره امسال 14 فیلم به نمایش عموم گذاشته شود این در حالی است که برگزاری جشنواره فیلم فجر در سایر استان‌ها و شهرها وضعیت بهتری نسبت به اصفهان دارد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن‌ماه همزمان با تهران در اصفهان و چند شهر دیگر برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره فیلم فجر 25 فیلم در بخش سودای سیمرغ در سینماهای تهران به نمایش درخواهند آمد که بلیت‌فروشی آن نیز انجام‌شده و تهرانی‌ها منتظر برگزاری و تماشای این فیلم‌ها در سینماهای مختلف هستند، بااین‌حال وضعیت برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر مانند سال‌های گذشته در اصفهان چندان مطلوب نیست و گفته می‌شود قرار است از میان 25 فیلم جشنواره امسال 14 فیلم به نمایش عموم گذاشته شود این در حالی است که برگزاری جشنواره فیلم فجر در سایر استان‌ها و شهرها وضعیت بهتری نسبت به اصفهان دارد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سایر استان‌ها

برخلاف اصفهان متولیان فرهنگی سایر استان‌ها برای جشنواره فیلم فجر امسال برنامه‌های ویژه‌ای دارند. معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرده است که 22 فیلم جشنواره فیلم فجر امسال در این استان به نمایش گذاشته می‌شود و قرار است در زمان برگزاری این رویداد شیرازی‌ها میزبان عوامل و بازیگران مشهور فیلم‌های جشنواره نیز باشند. ضمن اینکه در کنار این رویداد فرهنگی و هنری قرار است کارگاه‌هایی برگزارشده و آثار سینماگران جوان و باتجربه شیرازی نیز به نمایش گذاشته شود؛ اما شیراز تنها شهری نیست که نسبت به اصفهان برنامه‌ریزی بهتری برای جشنواره فیلم فجر امسال دارد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرده که ۲۳ فیلم جشنواره فیلم فجر امسال در شهر مشهد همزمان با تهران به نمایش گذاشته می‌شود، همدان نیز امسال با اکران ۲۲ فیلم و انیمیشن یکی از فعال‌ترین شهرهای کشور در جشنواره سی و ششم خواهد بود و کرمانشاه که سال گذشته میزبان ۲۰ فیلم جشنواره فجر بود امسال احتمالا همین تعداد فیلم را به نمایش خواهد گذاشت.

تنها دو شهر ارومیه با ۱۲ فیلم و بیرجند با ۱۴ فیلم عملکردی مشابه اصفهان در جشنواره فیلم فجر خواهند داشت.

برنامه‌ریزی دقیقه نودی و ضعیف در اصفهان

برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال نیز همانند سال گذشته در اصفهان مطلوب نیست و به نظر می‌رسد امسال نیز قرار است این جشنواره راه سال گذشته را طی کند. سال گذشته و جشنواره فیلم فجر سی و پنجم اصفهان یکی از بی‌کیفیت‌ترین جشنواره‌ها را در میان سایر شهرها برگزار کرد. سال گذشته تا روزهای پایانی به‌طور دقیق مشخص نبود که برنامه اکران‌ها و تعداد فیلم‌های این جشنواره در اصفهان به چه صورت است و پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام مشخص شد که اصفهان میزبان 8 فیلم جشنواره فیلم فجر خواهد بود اتفاقی که با انتقاد اهالی فرهنگ و رسانه اصفهان به 16 فیلم افزایش یافت اما بازهم نتوانست که آن‌طور که بایدوشاید هنردوستان و اهالی فرهنگ اصفهان که تعدادشان کم هم نیست را راضی کند.

به نظر می‌رسد امسال نیز نباید توقع برگزاری فوق‌العاده و حتی هم‌سطح با استان‌های هم‌جوار را از مسئولین فرهنگی اصفهان داشته باشیم چراکه پرویز طاهری، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از امضا تفاهم‌نامه با مسئولان جشنواره در پایتخت داده و اعلام کرد که بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۱ تا ۱۴ فیلم در جشنواره فجر امسال در اصفهان نمایش داده خواهد شد که این تعداد فیلم حتی از سال گذشته نیز کم‌تر است.

هرچند اصفهان شهری فرهنگ دوست و هنرپرور است اما متأسفانه در هفت سالی که میزبان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بوده نتوانسته رضایت اهالی فرهنگ را جلب کند و نه‌تنها در برگزاری هم‌ردیف با پایتخت قرار نگرفته بلکه از سایر استان‌ها نیز عقب‌افتاده است.

باید دید در روزهای باقی‌مانده منتهی به جشنواره فیلم فجر امسال تغییری در برنامه‌های نمایش، اکران و برگزاری فجر سی و ششم در اصفهان شاهد خواهیم بود یا اینکه هم چنان مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران در اصفهان مهجور باقی خواهد ماند!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار