بحران کم آبی در منطقه کاشان به خوبی مدیریت نمی شود

رئیس شورای شهرستان کاشان گفت: با وجود بحران کم آبی در کشور منطقه کاشان مدیریت مباحث مرتبط با آب به خوبی انجام نمی شود

رئیس شورای شهرستان کاشان گفت: با وجود بحران کم آبی در کشور منطقه کاشان مدیریت مباحث مرتبط با آب به خوبی انجام نمی شود

به گزارش روابط عمومی شورای شهر کاشان، علیرضا پورعسگری در چهارمین نشست اعضای شورای شهرستان که با موضوعیت مباحث آب و کشاورزی برگزار شد، افزود: منطقه کاشان از قدیم الایام با کمبود آب مواجه بوده است و با توجه به کاهش شدید نزولات جوی مردم این منطقه نیز باید به خوبی منابع اب در اختیار را در مصرف مدیریت کنند.

وی افزود: بر اساس آمار۸۶ درصد آب شهرستان کاشان بابت مصارف کشاورزی استفاده می شود که با توجه به بحران کم آبی در کاشان باید بررسی کرد چه تسهیلات و حمایت هایی برمصرف بهینه آب به بخش کشاورزی داده شده یا در نظر است ارائه گردد تا الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح شود.

رئیس شورای شهرستان کاشان با تاکید برپیگیری موضوع مهم احیای قنوات اشاره کرده که باید طرحی توسط شورای عالی استان؛ به مجلس ارائه گردد و همچنین درباره فروش پساب فاضلاب کاشان به بخش صنعتی به جای استفاده در بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری ها نیز باید با مسوولان ذی ربط جلسه ای برگزار کرده تا پاسخ لازم را ارئه نمایند.

پورعسگری خاطرنشان کرد: اعضای این شورا با توجه به ارتباط با توده مردم قطعا درحل مشکلات می توانند کمک کنند و باید از ظرفیت های قانونی این شورا در شورای برنامه ریزی کاشان و استان و شورای عالی استان و کشور بهره مند شد.

حسینعلی وکیل، عضو شورای شهر کاشان اظهار کرد: آب مهمترین موضوع و چالش کشور و شهرستان کاشان است ولی اهمیت مدیریت آن هنوز جدی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: الان برای مدیریت آب کاهش برداشت آب را در بخش کشاورزی ۳۰ درصد کاهش داده ایم که به معنای این است که منافع کشاورز ۳۰ درصد لطمه می خورد که دولت موظف است نسبت به این مقدار عدم نفع را تامین کند.

عضو شورای شهر کاشان افزود: برای رفع کاهش اشتغال براثرمباحث آب باید دهکده های صنعتی با مشاغل کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی را در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کنیم تا بدینصورت ارزش افزوده عدم نفع کشاورزان پرداخت شود.

وی راه اندازی مجمع کشاورزان با اختصاص تسهیلات برای اشتغالزایی، اصلاح الگوی کشت در محصولات کشاورزی، اصلاح سیستم آبیاری و آموزش کشاورزان و استفاده از پساب فاضلاب کاشان برای بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری کاشان را از اقدامات عملی در راستای حل مشکلات موجود بحران آب در این شهرستان عنوان کرد.

وکیل خاطرنشان کرد: گذشتگان ما در کاشان در نحوه استفاده از آب عاقلانه برخورد می کردند ولی نسل امروز این تعادل را بهم زده است و امانتی که برای نسل های آینده در اختیار دارد به دلیل عدم کنترل صحیح آب منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

مهدی تقی پور، نایب رئیس شورای شهرستان و عضو شورای شهر نیاسر درباره پیگیری برای چاه های ماورای قنوات، نبود آب کشاورزی برای فضای سبز نیاسر، آخرین وضعیت استخر ذخیره سازی آب و پرداخت خسارت و بیمه کشاورزان در از بین رفتن ۹۵ درصد درختان گردو بخش نیاسر مطالبی بیان کرد.

محمد ارباب نماینده شهرستان کاشان در شورای عالی استان اصفهان عضو شورای شهر کامو کاشان آب و کشاورزی را دو رکن حیات بشری دانست وافزود: باید از ظرفیت های صنعت کشت گل محمدی مانند کشور بلغارستان استفاده شود که عدم توجه به مباحث علمی حلقه مفقوده ادارات ونهادهای ذی ربط است.

سید محمدرضا مصطفوی رئیس شورای شهر برزک، فرهنگسازی در اصلاح روش سیستم آبیاری، تراکم گیاهان دارویی بعنوان یک منبع درآمد پایدار،ارائه تسهیلات برای فراورده های محصول شاتوت برزک با برداشت سالانه ۲۵ تن و حمایت از کشت گل محمدی و لایروبی قنوات را موارد مقابله با بحران کم آبی در شهر برزک دانست.

محمدایرج درج سنگ، عضو شورای شهر مشکات گفت: مسوولان جهاد کشاورزی و اداره آب چه اقداماتی در راستای احیای قنات ها بعنوان یک منبع پایدار آبی انجام دادند و برای مقابله با کم آبی در سطح استان و کشور چه پیگیری هایی باید صورت می پذیرد.

علیرضا کریمی،عضو شورای روستای قهرود در این نشست ادامه طرح تجمیع برای ذخیره سازی آب وایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از تنش های آبی در منطقه را خواستار شد.

حسینعلی ابن علی عضو شورا روستای ازوار بخش برزک گفت: قطب کشت گل محمدی در کاشان در بخش برزک است که الان با کاهش برداشت آب از چاه های کشاورزی موجب خشک شدن باغات کشاورزان خواهد شد.

اسماعیل اکبریان عضو شورای روستای یحیی آباد و نماینده بخش مرکزی در شورای شهرستان با تاکید بر اجرای طرح آبخیزداری منطقه کاشان گفت: طرح احداث استخرهای ذخیره آب مرگ قنات ها را می رساند شاید در مناطق کوهستانی درا ین زمینه مشکلی نباشد ولی در جاهای دیگر موجب خشکسالی می شود.

محمودغلامزاده عضو شورای شهر جوشقان قالی گفت:آب هایی که در مسیر رودخانه روان است باید با استفاده از لوله های سیمانی برای کشاورزی هدایت و کنترل شوند.

مجید کافی زاده،رئیس جهاد کشاورزی کاشان،در این نشست با پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شهرستان اظهار کرد:

کاشان از قدیم الایام با کمبود آب مواجه بوده است ولی با تقویت نقاط قوت بخش کشاورزی میتوان اشتغال را تا سه برابر کنونی افزایش داد تا با تولید محصولات امنیت غذایی کشور را تامین کرد.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۵۰۰ خانوار در کاشان از طریق صنعت کشاورزی امرارمعاش می کنند، افزود: این شهرستان با داشتن ۲۳ نوع محصول باغی، و ۴۶ نوع محصول زراعی و شناسایی بیش از ۷۵۰ گونه گیاه دارویی جزو شهرهای اول کشور در داشتن تنوع محصولات است.

کافی زاده با بیان اینکه در مواجه با کمبود آب با بحران مدیریت مصرف آب مواجه هستیم، گفت: صد میلیون متر مکعب روان آب به صورت سیلاب به سوی کویر هدر می رود که می توان با اجرای طرح آبخیزداری بهره وری بهینه ای از نظر اقتصادی و جبران کمبود آب داشته باشیم.

حسن جوکاری، مدیر منابع آب کاشان نیز در این نشست با پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شهرستان در مورد اقدامات این مدیریت در مواجه با کم آبی اظهار کرد:

دشت کاشان ۶۵۰۰ هکتار وسعت دارد که میزان بارندگی ۱۳۰ میلی متر است و امسال با میزان بارش ۱/۷ بارندگی ۹۶ درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در بین کشاورزان برای مدیریت مصرف آب گفت: برخورد با چاه های غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند در چاه های آب کشاورزی برای کاهش ۳۰ درصد برداشت چاه های آب برای مدیریت مصرف آب اقدام کرده ایم.

جوکاری خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد آب کاشان در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید از پساب فاضلاب به جای چاه های کشاورزی استفاده کنیم که متاسفانه در کاشان ۹۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب برای مصارف صنایع بزرگ پیش فروش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار