نیاز به بودجه ای 1.5 میلیاردی برای رهایی از داربست‌ها در گنبد مسجد امام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تاکنون قریب 2 میلیارد تومان برای مرمت گنبد مسجد امام هزینه شده است، البته بخشی از هزینه‌ها هنوز پرداخت نشده ولی برای اتمام آن به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر نیاز است.

نیاز به بودجه ای 1.5 میلیاردی برای رهایی از داربست‌ها در گنبد مسجد امام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تاکنون قریب 2 میلیارد تومان برای مرمت گنبد مسجد امام هزینه شده است، البته بخشی از هزینه‌ها هنوز پرداخت نشده ولی برای اتمام آن به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر نیاز است.

فریدون الله‌یاری امروز در گفت‌وگو با فراتر از ظرفیت‌های ساختاری مسجد و بارگزاری‌های مازاد است قطعاً آسیب‌زاست و در کارهای مرمتی هم تداخل ایجاد می‌کند.فارس درباره روند مرمت مسجد امام اظهار کرد: گنبد مسجد امام حدود 16 تَرک دارد که اکنون تا تَرک 11 در مرحله نصب کاشی قرار دارد، تا تَرک 14 هم کاشی‌های آن ساخته شده و آماده نصب است، امید داریم با توجه به تأمین منابعی که صورت گرفته و اولویت نخست ما را هم در مرمت و بازسازی بناهای اصفهان تشکیل می‌دهد، قراردادی را به امضا رسانیم که این کار تا پایان سال 97 به اتمام برسد، البته هدف‌گذاری میراث فرهنگی نیمه نخست سال 97 است.

* چشم‌نوازی گنبد مسجد امام نیازمند 1.5 میلیارد تومان دیگر

وی با اشاره به اعتبار اختصاص‌یافته برای مرمت گنبد مسجد امام، افزود: تاکنون قریب 2 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، البته بخشی از هزینه‌ها هنوز پرداخت نشده ولی برای اتمام آن به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر نیاز است، مرمت زیرساخت‌های این گنبد عظیم و کاشی‌های آن با توجه به وجود بیش از 500 هزار قطعه کاشی به ابعاد مختلف بر روی آن و در ارتفاع 50 متری از سطح زمین، یکی از کم‌نظیرترین مرمت‌های آثار تاریخی در سطح کشور به شمار می‌رود که از سال 90 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.




مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته در مسجد امام بیش از 10 کارگاه مرمتی در ایوان‌ها و رواق‌ها فعال بود، پروژه‌هایی که اجرا شده است توانسته وضعیت عمومی مسجد را به شرایط مناسبی نزدیک کند، چند کار اساسی در این مسجد به صورت گام به گام و مرحله به مرحله در حال اجراست که یکی از مهم‌ترین آن‌ها با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، رفع منشأ نم و رطوبت در مسجد است که اقدامات اساسی در این زمینه شکل گرفته است.

* 40 چشمه سرویس بهداشتی در بیرون مسجد احداث شده است

وی ادامه داد: در همین راستا در ضلع جنوب و جنوب غرب مسجد امام، سطح گذر پشت مسجد را که بالا قرار گرفته بود و سبب می‌شد نم و رطوبت به دیواره‌ها کشیده شود، پایین بردیم که در تغییر شرایط مؤثر بود، بخشی از سرویس‌های بهداشتی مسجد در بیرون از محوطه ساخته شده و به ما فرصت می‌دهد که بخشی از سرویس‌های بهداشتی مسجد را تعطیل کنیم و با یک کار اساسی تأسیسات فاضلابی و مشکلاتی که در سرویس‌های بهداشتی وجود داشت را رفع کنیم، یک سرویس بهداشتی دیگر هم نیاز است در اطراف مسجد ساخته شود تا به طور کامل این مشکل حل شود.

اللهیاری با اشاره به اینکه تاکنون 40 چشمه سرویس بهداشتی در بیرون مسجد ساخته شده و آماده بهره‌برداری است، یادآور شد: قبل از آن باید دسترسی از داخل مسجد به این مکان فراهم شود تا بتوان سرویس‌های مردانه را به بیرون منتقل کرد و با تعطیلی سرویس‌های بهداشتی داخل مسجد فرصت اصلاح و بازسازی آن را فراهم کرد.




* آخرین جزئیات تونل تازه کشف شده مسجد امام

وی در خصوص آخرین وضعیت تونل تازه کشف‌شده مسجد امام هم خاطرنشان کرد: یک سری مطالعات و مرمت و بازسازی‌هایی در این تونل انجام گرفته است اما از نظر میزان فضای کشف شده و با توجه به حجم ورود گردشگران به مسجد امام به خصوص در ایام پیک مسافرت، بازدید به صورت عمومی از این مکان مقدور نیست اما می‌توان برای گروه‌های تخصصی این امکان را پدید آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: فرضیات اولیه این تونل روی یک‌ راه ارتباطی زیرزمینی تأکید داشت اما در مطالعات بعدی به این جمع‌بندی رسیدیم که این تونل آبراهه‌هایی هستند که در مورد کارکرد آن نظرات مختلفی وجود دارد، بعضی معتقدند نقش انتقال آب را داشته و بعضی دیگر می‌گویند کارکرد آن زه کشی آب‌های زیرسطحی بوده است.



وی با بیان این‌که حدود 40 متر از این تونل شناسایی شده است، اذعان کرد: در سال‌های گذشته به علت ساخت‌ و سازهایی که در این مسجد اتفاق افتاده است، ممکن است ادامه این تونل آسیب‌دیده باشد، اما نشان می‌دهد که یک شبکه بزرگ آبی زیر مسجد وجود داشته است.

* برگزاری مراسمات مذهبی در مساجد تاریخی روح معنویت را زنده می‌کند

اللهیاری تأکید کرد: مسجد امام نیازمند مرمت‌ها و بازسازی‌های بسیاری بود که در چند سال اخیر در جبهه‌های مختلف آن کار شده است، قبل از هر اقدامی مطالعات لازم برای شناسایی وضعیت پایداری هر قسمت صورت می‌گیرد تا بتوان با اطمینان خاطر به مرمت محل مورد نظر پرداخت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری مراسمات مختلف در مسجد امام آسیبی برای این بنای تاریخی داشته است، اظهار داشت: همیشه معتقد بودیم برگزاری مراسمات مذهبی در مساجد تاریخی می‌تواند روح معنوی و زنده بودن آن‌ها را حفظ کند و این بناها از بهره بردن از این معنویت خارج نشوند اما برنامه‌هایی که فراتر از ظرفیت‌های متعارف این مسجد برگزار می‌شود قطعاً مشکل‌ساز و آسیب آفرین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان گفت: هرگونه داربست زدن در مسجد، سیستم‌های صوتی که تأثیری در بنا داشته باشد و بارگزاری‌هایی که تأسیسات مسجد یارای پشتیبانی از آن را ندارد، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، به صورت معمول می‌توان در بخش‌های مختلف این مسجد نماز برگزار کرد و مراسمات مذهبی تدارک دید اما برنامه‌هایی که فراتر از ظرفیت‌های ساختاری مسجد و بارگزاری‌های مازاد است قطعاً آسیب‌زاست و در کارهای مرمتی هم تداخل ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار