ارائه بودجه شهری ۱۳۵ میلیاردی نجف‌آباد به شورای شهر

لایحه بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی سال ۹۷ به‌طور رسمی به صحن شورای اسلامی شهر نجف‌آباد تقدیم شد.

عباس چیوانی-اصفهان امروز: لایحه بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی سال ۹۷ به‌طور رسمی به صحن شورای اسلامی شهر نجف‌آباد تقدیم شد. بودجه شهرداری نجف‌آباد از سال ۹۲ تاکنون با شیبی ملایم و واقع‌بینانه افزایش پیداکرده، ‌طوری که از بودجه 56 میلیارد تومانی در این سال به بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی در سال جاری رسیده است. گفته می‌شود بودجه طوری تدوین و تنظیم‌شده که با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور و مردم، مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر برای محقق نشدن این پیش‌بینی، زیر سؤال نروند. با حضور شهردار، قائم‌مقام، معاونان و مدیر روابط عمومی شهرداری علاوه بر ارائه گزارش عملکرد ۹ ماه نخست شهرداری در سال جاری، لایحه بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی سال ۹۷ به‌طور رسمی به صحن شورای اسلامی شهر تقدیم شد. در این نشست شهردار نجف‌آباد با اشاره به روند تدوین بودجه سال آینده گفت: هرکدام از مناطق پنج‌گانه بر اساس ردیف‌های درآمدی قانونی، مجموع درآمد سال آینده خود را پیش‌بینی و بر اساس آن هزینه‌های منطقه در بخش‌های جاری و عمرانی را مشخص کردند.

بودجه واقع‌بینانه

مسعود منتظری از چکش‌کاری بودجه پیشنهادی مناطق در جلسات مدیریت ارشد شهرداری بر اساس عملکرد سال جاری سخن گفت و بیان کرد: تمام تلاش ما بر این موضوع متمرکزشده که بودجه، واقع‌بینانه و عملیاتی داشته باشیم و بر همین اساس بودجه پیشنهادی برخی مناطق با توجه به عملکرد سال جاری آنها با اصلاحاتی همراه شد و درنهایت بودجه تدوین‌شده آماده ارائه به صحن شورای اسلامی شهر شد.

مصرف اختصاصی درآمد هر منطقه

وی با رد برخی ادعای مطرح‌شده درباره انتقال درآمد برخی مناطق به شهرداری مرکزی یا دیگر مراکز خاطرنشان کرد: در این چند سال، تمامی درآمد مناطق پنج‌گانه در امورات جاری و عمرانی همان منطقه مصرف‌شده و در بیشتر موارد با توجه به عدم توانایی مناطق در تأمین هزینه‌های جاری یا تکمیل طرح‌های عمرانی شاخص، شهرداری مرکزی از محل اعتبارات جذب‌شده استانی و ملی، با همراهی و تدبیر شورای شهر کمک‌های زیادی به مناطق داشته است.

کمک‌های دولت به شهرداری‌ها

شهردار اصفهان از کمک ۴ میلیارد تومانی شهرداری مرکزی در سال جاری به آسفالت مناطق پنج‌گانه به‌عنوان یک نمونه نام برد و افزود: کمک‌های دولت به شهرداری‌ها تنها در قالب ردیف‌های محدودی امکان‌پذیر است که با پیگیری‌های زیاد صورت گرفته در سطح استانی و ملی، این میزان در موارد زیادی چند برابر افزایش پیداکرده است. منتظری اضافه کرد: بودجه شهرداری از سال ۹۲ تاکنون با شیبی ملایم و واقع‌بینانه افزایش پیداکرده ‌طوری که از بودجه 56 میلیارد تومانی در این سال به بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی در سال جاری رسیده‌ایم. بودجه طوری تدوین و تنظیم‌شده که با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور و مردم، مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر برای محقق نشدن این پیش‌بینی، زیر سؤال نروند.

سهم ۶۷ درصدی عمران در بودجه ۹۷

قائم‌مقام و معاون اداری مالی شهرداری نجف‌آباد نیز در این نشست از تعیین ۱۱۵ میلیارد تومان به‌عنوان بودجه نقدی و ۲۰ میلیارد تومان در جایگاه بودجه غیر نقدی در بودجه سال آینده خبر داد و بیان داشت: از مجموع بودجه نقدی در نظر گرفته‌شده، ۷۷ میلیارد تومان معادل 67 درصد به امور عمرانی و ۳۸ میلیارد تومان نیز معادل 33 درصد به هزینه‌های جاری اختصاص پیداکرده است.

رشد 15 درصدی بودجه

قائم‌مقام شهردار و معاون اداری مالی شهرداری مجموع رشد بودجه سال 97 نسبت به سال گذشته را حدود ۱۵ درصد دانست و اظهار داشت: در فصل عمرانی بودجه، نزدیک به ۴۳ درصد به بهبود امور حمل‌ونقل شهری شامل آسفالت، پیاده‌روسازی و ساخت خیابان اختصاص پیداکرده و ۲۹ درصد نیز برای بهبود فضای شهری تخصیص پیداکرده که در اموری مانند ساخت پارک محله‌ای، جمع‌آوری زباله و آبیاری فضای سبز هزینه خواهد شد. محمد مغزی ۵۷ درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه سال آینده را مربوط به اخذ عوارض مختلف دانست و گفت: بودجه جاری سال آینده در مقایسه با سال جاری رشد ۱۵ درصدی داشته و در بخش عمرانی نیز شاهد رشد 16 ‌درصدی بوده‌ایم.

تحقق بودجه در شهرداری نجف‌آباد

در این جلسه که با طرح برخی سؤالات اعضای شورای شهر درباره عملکرد ۹ ماه نخست شهرداری و بودجه پیشنهادی سال آینده همراه بود، مهندس مجتبی گودرزی رئیس شورای شهر نیز اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از شهرداری‌های استان و حتی کلان‌شهرهای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و ادامه وضعیت رکود در بخش ساخت‌وساز مسکن، چند ماه حقوق معوقه دارند و فعالیت‌های عمرانی آنها متوقف‌شده، شهرداری نجف‌آباد با تلاشی جهادی و شبانه‌روزی عملکرد خوبی در تحقق بودجه سالیانه و تکمیل طرح‌های عمرانی داشته است.

///محوری 2///

رئیس شورای شهرستان کاشان:

بحران کم‌آبی در منطقه کاشان به‌خوبی مدیریت نمی‌شود

گروه استان: بر اساس آمار ۸۶ درصد آب شهرستان کاشان بابت مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که با توجه به بحران کم‌آبی در کاشان باید بررسی کرد چه تسهیلات و حمایت‌هایی بر مصرف بهینه آب به بخش کشاورزی داده‌شده یا در نظر است ارائه شود تا الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح شود. رئیس شورای شهرستان کاشان گفت: باوجود بحران کم‌آبی در کشور منطقه کاشان مدیریت مباحث مرتبط با آب به‌خوبی انجام نمی‌شود. علیرضا پورعسگری در چهارمین نشست اعضای شورای شهرستان که با موضوع مباحث آب و کشاورزی برگزار شد، افزود: منطقه کاشان از قدیم‌ با کمبود آب مواجه بوده است و با توجه به کاهش شدید نزولات جوی مردم این منطقه نیز باید به‌خوبی منابع آب در اختیار را در مصرف مدیریت کنند.

مصرف 86 درصد آب در بخش کشاورزی

وی افزود: بر اساس آمار ۸۶ درصد آب شهرستان کاشان برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که با توجه به بحران کم‌آبی در کاشان باید بررسی کرد چه تسهیلات و حمایت‌هایی بر مصرف بهینه آب به بخش کشاورزی داده‌شده یا در نظر است ارائه شود تا الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح شود. رئیس شورای شهرستان کاشان با تأکید بر پیگیری موضوع مهم احیای قنات‌ها اشاره‌کرده که باید طرحی توسط شورای عالی استان؛ به مجلس ارائه شود و همچنین درباره فروش پساب فاضلاب کاشان به بخش صنعتی به‌جای استفاده در بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری‌ها نیز باید با مسئولان مربوطه جلسه‌ای برگزار کرده تا پاسخ لازم را ارائه کنند. پورعسگری خاطرنشان کرد: اعضای این شورا با توجه به ارتباط با توده مردم حتماً در حل مشکلات می‌توانند کمک کنند و باید از ظرفیت‌های قانونی این شورا در شورای برنامه‌ریزی کاشان و استان و شورای عالی استان و کشور بهره‌مند شد.

اهمیت مدیریت آب

حسینعلی وکیل، عضو شورای شهر کاشان اظهار کرد: آب مهمترین موضوع و چالش کشور و شهرستان کاشان است ولی اهمیت مدیریت آن هنوز جدی گرفته نشده است. وی تصریح کرد: امروز برای مدیریت آب کاهش برداشت آب را در بخش کشاورزی ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم که به معنای این است که منافع کشاورز ۳۰ درصد لطمه می‌خورد، دولت موظف است این مقدار عدم نفع را تأمین کند. وی افزود: برای رفع کاهش اشتغال براثر مباحث آب باید دهکده‌های صنعتی با مشاغل کشاورزی، دام‌پروری و صنایع‌دستی را در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کنیم تا به این‌ صورت ارزش‌افزوده عدم نفع کشاورزان پرداخت شود. این عضو شورای شهر کاشان راه‌اندازی مجمع کشاورزان با اختصاص تسهیلات برای اشتغال‌زایی، اصلاح الگوی کشت در محصولات کشاورزی، اصلاح سیستم آبیاری و آموزش کشاورزان و استفاده از پساب فاضلاب کاشان برای بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری کاشان را از اقدامات عملی در راستای حل مشکلات موجود بحران آب در این شهرستان عنوان کرد. وکیل خاطرنشان کرد: گذشتگان ما در کاشان در نحوه استفاده از آب عاقلانه برخورد می‌کردند ولی نسل امروز این تعادل را به هم زده است و امانتی که برای نسل‌های آینده در اختیار دارد به دلیل عدم کنترل صحیح آب منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

آب و کشاورزی دو رکن حیات بشری

مهدی تقی پور، نایب‌رئیس شورای شهرستان و عضو شورای شهر نیاسر درباره پیگیری برای چاه‌های ماورای قنوات، نبود آب کشاورزی برای فضای سبز نیاسر، آخرین وضعیت استخر ذخیره‌سازی آب و پرداخت خسارت و بیمه کشاورزان در از بین رفتن ۹۵ درصد درختان گردو بخش نیاسر مطالبی بیان کرد. محمد ارباب نماینده شهرستان کاشان در شورای عالی استان اصفهان و عضو شورای شهر کامو کاشان، آب و کشاورزی را دو رکن حیات بشری دانست و افزود: باید از ظرفیت‌های صنعت کشت گل محمدی مانند کشور بلغارستان استفاده شود که عدم توجه به مباحث علمی حلقه مفقوده ادارات و نهادهای مربوطه است.

منابع درآمد پایدار

سید محمدرضا مصطفوی رئیس شورای شهر برزک، فرهنگ‌سازی در اصلاح روش سیستم آبیاری، تراکم گیاهان دارویی به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار، ارائه تسهیلات برای فراورده‌های محصول شاتوت برزک با برداشت سالانه ۲۵ تن و حمایت از کشت گل محمدی و لایروبی قنوات را موارد مقابله با بحران کم‌آبی در شهر برزک دانست. محمد ایرج درج سنگ، عضو شورای شهر مشکات نیز در این جلسه گفت: مسئولان جهاد کشاورزی و اداره آب چه اقداماتی در راستای احیای قنات‌ها به‌عنوان یک منبع پایدار آبی انجام دادند و برای مقابله با کم‌آبی در سطح استان و کشور چه پیگیری‌هایی باید صورت می‌پذیرد. علیرضا کریمی، عضو شورای روستای قهرود در این نشست ادامه طرح تجمیع برای ذخیره‌سازی آب و ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از تنش‌های آبی در منطقه را خواستار شد. حسینعلی ابن علی عضو شورا روستای ازوار بخش برزک اظهار داشت: قطب کشت گل محمدی در کاشان در بخش برزک است که امروز با کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی موجب خشک شدن باغ‌های کشاورزان خواهد شد.

مرگ قنات‌ها

اسماعیل اکبریان عضو شورای روستای یحیی‌آباد و نماینده بخش مرکزی در شورای شهرستان با تأکید بر اجرای طرح آبخیزداری منطقه کاشان گفت: طرح ساخت استخرهای ذخیره آب مرگ قنات‌ها را می‌رساند شاید در مناطق کوهستانی در این زمینه مشکلی نباشد ولی درجاهای دیگر موجب خشکسالی می‌شود. محمود غلامزاده عضو شورای شهر جوشقان قالی گفت: آب‌هایی که در مسیر رودخانه روان است باید با استفاده از لوله‌های سیمانی برای کشاورزی هدایت و کنترل شوند. مجید کافی زاده، رئیس جهاد کشاورزی کاشان، در این نشست با پاسخگویی به سؤالات اعضای شورای شهرستان اظهار کرد: کاشان از قدیم‌ با کمبود آب مواجه بوده است ولی با تقویت نقاط قوت بخش کشاورزی می‌توان اشتغال را تا سه برابر کنونی افزایش داد تا با تولید محصولات امنیت غذایی کشور را تأمین کرد. وی بابیان اینکه ۲۶ هزار و ۵۰۰ خانوار در کاشان از طریق صنعت کشاورزی امرارمعاش می‌کنند، افزود: این شهرستان با داشتن ۲۳ نوع محصول باغی و ۴۶ نوع محصول زراعی و شناسایی بیش از ۷۵۰ گونه گیاه دارویی جزو شهرهای اول کشور در داشتن تنوع محصولات است.

بحران مدیریت مصرف آب

کافی زاده بابیان اینکه در مواجه با کمبود آب با بحران مدیریت مصرف آب مواجه هستیم، گفت: 100 میلیون مترمکعب روان آب به‌صورت سیلاب به‌سوی کویر هدر می‌رود که می‌توان با اجرای طرح آبخیزداری بهره‌وری بهینه‌ای ازنظر اقتصادی و جبران کمبود آب داشته باشیم. حسن جوکاری، مدیر منابع آب کاشان نیز در این نشست با پاسخگویی به سؤالات اعضای شورای شهرستان در مورد اقدامات این مدیریت در مواجه با کم‌آبی اظهار کرد: دشت کاشان ۶۵۰۰ هکتار وسعت دارد که میزان بارندگی ۱۳۰ میلی‌متر است و امسال با میزان بارش ۱/۷ بارندگی ۹۶ درصد کاهش داشته است. وی با تأکید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در بین کشاورزان برای مدیریت مصرف آب گفت: برخورد با چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی برای کاهش ۳۰ درصد برداشت چاه‌های آب برای مدیریت مصرف آب اقدام کرده‌ایم. جوکاری خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد آب کاشان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید از پساب فاضلاب به‌جای چاه‌های کشاورزی استفاده کنیم که متأسفانه در کاشان ۹۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب برای مصارف صنایع بزرگ پیش‌فروش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار