دست‌گرمی ذوب‌آهن با حریف هندی

تیم فوتبال ذوب‌آهن پس از دو فصل دوری از معتبرترین لیگ فوتبال قاره کهن، باید امروز نخستین گام آسیایی را بردارد.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : تیم فوتبال ذوب‌آهن پس از دو فصل دوری از معتبرترین لیگ فوتبال قاره کهن، باید امروز نخستین گام آسیایی را بردارد. ذوبی‌ها که به‌گونه‌ای عجیب‌وغریب شانس حضور در لیگ قهرمانان را پیدا کردند و جایگزین نفت تهران شدند، باید از مرحله پلی‌آف به مرحله گروهی وارد شوند. آنها سابقه حضور در فینال این مسابقات معتبر را در کارنامه دارند و عنوان نایب‌قهرمانی سال 2010 را یدک می‌کشند. مسابقاتی که از سال 2002 با ادغام جام باشگاه‌های آسیا و جام برندگان آسیا راه‌اندازی شد تا تیم‌های پهناورترین قاره جهان لیگی همسان با اروپایی‌ها داشته باشند. در سال 2007 سپاهان نخستین تیم ایرانی بود که به فینال مسابقات راه یافت و ذوبی‌ها سه فصل بعد همین راه را پیمودند تا تنها تیم‌های ایرانی که دو نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند همین دو تیم اصفهانی باشند.
فوتبال هند نیم‌قرن درجا می‌زند
ذوبی‌ها عصر امروز به‌عنوان نخستین تیم ایرانی، حضور در لیگ قهرمانان 2018 را کلید می‌زنند. پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی هم دیگر تیم‌هایی به شمار می‌روند که از اسفندماه وارد مسابقات می‌شوند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در حالی به مصاف آیزاول هند می‌روند که این بازی حکم یک دیدار دست‌گرمی را برای آنها دارد. بازی با تیمی ناشناخته از کشوری که در فوتبال آسیا محلی از اعراب ندارد. البته آنها در دهه 50 و 60 میلادی تیمی سرشناس در قاره آسیا محسوب می‌شدند و حضور در جام‌جهانی سال 1950 که در آن مسابقات شرکت نکردند و نایب‌قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال 1964 را در کارنامه دارند اما ستاره اقبال هندی‌ها در پنج دهه گذشته کاملاً افول کرده است. با این اوصاف شرایط تیم‌های باشگاهی کشور هند هم چندان جدا از وضعیت تیم ملی آنها نیست.
ذوب‌آهن پرسابقه در لیگ قهرمانان
ذوب‌آهن امروز هفتمین حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند. آنها بعد از کسب مقام قهرمانی جام حذفی فصل 82-81 راهی رقابت‌های آسیای فصل 2004 شدند. ذوب‌آهن در آن سال با تیم‌های پاختاکور، القطر و الرفاع هم‌گروه بود که تیم الرفاع از حضور در مسابقات به بهانه نگرانی‌های امنیتی انصراف داده و تعداد دیدار‌های این گروه به چهار بازی کاهش یافت. سبزپوشان در این فصل از مسابقات با کسب برد مقابل پاختاکور در فولادشهر و دو مساوی با تیم القطر، درحالی‌که در بازی برگشت مقابل پاختاکور، فقط به یک مساوی برای صعود نیاز داشتند، در یک نمایش پراشتباه و ضعیف بازی را واگذار کرده و با کسب پنج امتیاز در مرحله گروهی حذف شدند؛ اما دومین تجربه آسیایی ذوبی برای این تیم بسیار خوش‌یمن بود چراکه آنها تا فینال رقابت‌ها پیش رفتند و با شکست مقابل سئونگنام کره جنوبی عنوان نایب‌قهرمانی رقابت‌ها را به افتخارتشان اضافه کردند. در چهار دور بعدی ذوبی‌ها تنها در فصل 2011 تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا آمدند و در دو دوره موفق به صعود از گروه خودشان نشدند، آنها در یک دوره هم در مرحله پلی‌آف از رقابت‌ها کنار رفتند.
بازگشت قلعه‌نویی به آسیا
ذوب‌آهن در بهترین فرم ممکن مقابل نماینده هند در لیگ قهرمانان آسیا ظاهر می‌شود. امیر قلعه‌نویی فصل گذشته در این مسابقات حضور نداشت تا حالا بعد از یک سال دوری این بار با ذوب‌آهن در این رقابت‌ها حاضر شود. سرمربی پیشین تیم ملی ایران، با تیم‌های استقلال، سپاهان و تراکتورسازی حضور در لیگ قهرمانان را تجربه کرده است. آخرین حضور قلعه‌نویی در لیگ قهرمانان به دو فصل گذشته بازمی‌گردد که او توانست با تراکتورسازی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند؛ اما در این مرحله برابر النصر امارات حذف شد. ژنرال حالا امیدوار است تا در بازگشت دوباره به سطح نخست قاره، تجربه‌ای درخشان ثبت کند.
یک افغانستانی سرشناس‌ترین بازیکن آیزاول
تیم فوتبال آیزاول هند در ترکیب خود از وجود شش بازیکن خارجی سود می‌برد. جالب اینکه هر شش بازیکن مذکور ملیتشان متفاوت است؛ بازیکنانی از کشورهای افغانستان، ژاپن، لیبریا، نیجریه، رومانی و ساحل‌عاج که البته هیچ‌کدام از آنها سابقه آنچنانی در فوتبال کشور خود ندارند. مسیح سایقانی(افغانستان)، یوگو کابایاشی(ژاپن)، کریم اومولاجا(نیجریه)، آلفرد جاریان(لیبریا)، آندری لونسکو(رومانی) و لئونز دوداز(ساحل‌عاج) شش بازیکن خارجی هستند که در ترکیب آیزاول قرار دارند. دراین‌بین مسیح سایقانی سرشناس‌ترین خارجی آیزاول است. این مدافع 31 ساله افغانستانی از سال 2015 به عضویت تیم ملی کشورش درآمده و در 13 بازی به میدان رفته و موفق شده دو گل ملی هم در کارنامه‌اش ثبت کند. سایر بازیکنان خارجی آیزاول سابقه ملی خاصی در رده بزرگسالان ندارند و حضورشان در تیم‌های ملی کشور خود به رده‌های پایه محدود می‌شود. البته طبق قوانین ای اف سی فقط چهار بازیکن خارجی از یک تیم می‌توانند در یک مسابقه به میدان بروند و باید دید سرمربی آیزاول کدام بازیکنان را از فهرست خود خارج می‌کند.
کار دشوار ذوبی‌ها پس از صعود
ذوب‌آهن درصورتی‌که این حریف هندی را از پیش رو بردارد با تیم‌ها الدحیل قطر، الوحده امارات و لوکوموتیو ازبکستان هم‌گروه خواهد شد. در حقیقت کار اصلی ذوبی‌ها ماه آینده آغاز می‌شود و بازی با تیم‌های به نسبت سرشناس آسیایی تازه آغاز مسیر دشوار نماینده اصفهان است. الوحده امارات یکی از تیم‌های مطرح اماراتی است که چهار سابقه قهرمانی لیگ کشورش در کارنامه این تیم دیده می‌شود. لوکوموتیو هم یکی از تیم‌های سرشناس کشور ازبکستان به شمار می‌رود و سه سابقه قهرمانی هم برای این تیم به ثبت رسیده است. الدحیل قطر یک تیم تازه تأسیس است که از ادغام دو باشگاه الجیش و لخویا تشکیل‌شده و باید دید این باشگاه تازه تأسیس قطری چگونه تیمی از کار درمی‌آید.







ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار