دانیالی: دست در دست هم به بی مهری داده اند تا اصفهان خویش را کنند ویران

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده درباره کاهش آلودگی هوا گفت: استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام برای کاهش آلودگی بود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده درباره کاهش آلودگی هوا گفت: استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام برای کاهش آلودگی بود.

به گزارش ایمنا، سیدرحمان دانیالی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان صبح امروز(سه شنبه) در میزگردی با عنوان «منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» اظهار کرد: آلودگی هوای اصفهان حل نمی شود جز با مطالبه گری به حق مردم و اصحاب رسانه و دخیل کردن خود مردم. اقدامات خیلی خوبی در چند سال اخیر درباره طرح جامع آلودگی هوا صورت گرفته، اما برنامه های راهبردی پیاده شده بسیار ارزنده بود.

وی افزود: به عنوان مثال استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام بود و استاندار جدید هم طرح کاهش جامع آلودگی هوا را به خوبی ادامه می دهد، این مهم اعتبارات خاصی را می طلبد و با هزینه های فوق العاده ای باید اقدامات انجام شود.

همگی مقصریم

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در ادامه اضافه کرد: به نظر می رسد کم کاری مدیران و مردم در این میان مشهود است و همگی «دست در دست هم به بی مهری داده اند تا اصفهان خویش را کنند ویران» و این همان مشکل است، به عنوان مثال دوستان صنعتی می گویند شنیده ها حاکی از این است که 70 درصد از آلودگی ناشی از خودرو است؛ این درحالی است که بخش حمل و نقل نیز عنوان می کند بخش دیگری مقصر است، اما همگی در این راه مقصریم.

دانیالی با اشاره به سهم بندی منابع تولید آلایندگی گفت: ما سهم بندی های لازم را انجام داده ایم، سال 92 تعداد موتورسیکلت ها 500 هزار دستگاه بود، اما امروز 1.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر در حال ترد است؛ با این حال دستگاه های اجرایی و نظارتی اقداماتی با همدیگر انجام داده اند و لازم است بین آنها اولویت بندی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: دو مطالبه خوب با حمایت شهرداری در دست کار است تا ابتدا «سیاهه آلایندگی» مشخص و دوم سهم بندی تولید ذرات معلق انجام شود. البته برخی طرح ها هم با دوستان اداره هواشناسی انجام می شود. در حال حاضر نباید صرفا در مورد آلودگی هوا مطالعه کنیم بلکه باید در کنار مطالعه، اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهیم، متاسفانه آلودگی هوا برای تمامی افراد مضراتی دارد، اما همه دستگاه های اجرایی باید بخواهند تا این معضل رفع شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به اینکه طرح های زیادی در این رابطه وجود داشته، اما نتیجه چه بوده است؟ گفت: باور غلط و اشتباهی که شکل گرفته این است که می پرسند محیط زیست چکار کرد؟ البته اصحاب رسانه اطلاع رسانی خوبی می کنند، اما طرح های لازم جمع آوری شده است تا اجرا شود.

برخی دستگاه ها کوتاهی کردند

وی اضافه کرد: همگی باید بخواهند تا مشکل آلودگی حل شود، در طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز مشخص شده شهرداری، اداره صنعت و معدن و ... چه کنند، اما در بحث اجرا فعالیت های ارزنده ای صورت نگرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: استاندار اصفهان مطرح کرده تا دلایل نرسیدن به نقاط مثبت، مشخص شود و ایشان از دستگاه های اجرایی این مباحث را رسیدگی می کنند. حقیقت این است که برخی از دستگاه ها نیز کوتاهی کرده اند، پیش از این آقای ظهرابی اقدامات خوبی کرده اند، اما نهایتا همدلی لازم باید صورت گیرد تا کارها پیش برود.

دانیالی اضافه کرد: قرار است 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اصفهان با کمک آقای بیجندی راه اندازی شود، اما اگر همه خواهان تحقق هوای پاک باشند و اصحاب رسانه هم منطقی عمل کنند می توان امیدوار بود این مشکل رفع شود، همچنین نباید اقدامات مقطعی صورت گیرد و باید اقدامات ادامه‌دار باشد، حتی یک روز هم نباید در مقابله با آلودگی هوا کوتاهی شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح های اداره محیط زیست گفت: ما الان از طرح های مقابله با آلودگی هوا عقب افتاده ایم و باید در این راه ضربتی عمل کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش اقدامات دستگاه ها در موضوع آلودگی هوا افزود: این موضوع مطالبه ما نیز هست و باید از فعالان محیط زیست در این راه استفاده کنیم، البته در حال حاضر دستگاه ها نظارتی هم به این موضوع ورود کرده اند.

دانیالی تصریح کرد: طرح جامع آلودگی هوای اصفهان پیش زمینه ای برای موفقیت در زمینه های دیگر بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار