عراقچی : امیدواریم اروپا در موضع خود بماند

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: ما در بحث موشکی گفت‌وگو نکرده و نخواهیم کرد. به هیچ وجه راجع به برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد. برجام به هیچ موضوع دیگری چه بحث موشکی چه منطقه‌ای ارتباطی ندارد.

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: ما در بحث موشکی گفت‌وگو نکرده و نخواهیم کرد. به هیچ وجه راجع به برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد. برجام به هیچ موضوع دیگری چه بحث موشکی چه منطقه‌ای ارتباطی ندارد.
به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی در سخنانی در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق تلویزیون گفت: مساله اصلی در مذاکرات، رفع تحریم ها نبود، رفع تحریم ها یک خواسته بسیار بزرگ ما بود. بحران هسته ای ۱۲ سال طول کشید، خواست اصلی و شعار اصلی مردم در این بحران چه بود؟ انرژی هسته ای حق مسلم ماست. اگر می خواستیم فقط برای تحریم ها وارد مذاکره شویم چرا کاری کردیم که وارد تحریم شویم؟ دنبال چه آرمانی بودیم؟ در این مقاومتی که در طول این سال ها کردیم ما به دنبال این شعار بودیم که انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
عراقچی افزود: تحریم ها برداشته شد، خواسته های ما که بحث تحریم های مرتبط با هسته ای و موضوع مذاکره بود، محقق شد؛ هم در متن برجام هم موضوع مذاکرات. البته اعتقاد ندارم که ما وارد مذاکره شدیم برای رفع تحریم ها بلکه وارد مذاکرات شدیم که حق مسلم مردم ایران را تثبیت کنیم که این در مذاکرات و برجام تثبیت شد، این که جامعه بین الملل ،شوای امنیت و کشورهای ۱+۵ به برنامه هسته ای ما احترام بگذارند دستاورد بزرگ برجام است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: تحریم هایی که ما به دنبال برداشتنش بودیم ، تحریم های مرتبط با مسائل هسته ای است. تحریم های دیگری هم داریم. تحریم های اولیه آمریکا که بعد از گروگان گیری، آمریکایی ها ما را تحریم کردند و به موجب آن هیچ آمریکایی حق ندارد به ایران هیچ سرویسی دهد . سپس در موضوع هسته ای تحریم های ثانویه را اعمال کردند. گفتند نه تنها آمریکایی ها بلکه هر کسی که در دنیا با ایران تعامل اقتصادی کند ما او را هم تحریم می کنیم.
وی افزود: ما در ژنو توافق کردیم که تحریم هایی هسته ای برداشته شود. در لوزان و برجام تحریم های ثانویه مطرح بود. تحریم های اولیه موضوع مذاکرات نبود. ما اجازه نداشتیم. اگر می خواستیم در مورد روابط اولیه صحبت کنیم باید در مورد روابط دو جانبه گفت وگو می کردیم و ما اجازه چنین کاری نداشتیم.
مواضع خوب اروپا نسبت به برجام
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اروپایی ها چکار خواهند کرد؟گفت: اروپایی ها تا الان مواضع خوبی نسبت به برجام داشته اند. البته اینکه در آینده چه تصمیمی می گیرند را نمی شود پیش بینی کرد.
عراقچی افزود: غربی ها از اول انقلاب با ما در چهار موضوع اختلاف داشتند. بحث حقوق بشر، تروریسم که منظور بحث حزب الله و رژیم صهیونیستی بود، بحث موشکی و در این ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر هم بحث هسته ای ما این موضوعات بوده اند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:اروپایی ها تا الان تفکیک بین برجام و سایر موضوعات مورد اختلاف را رعایت کرده اند؛ اینکه برجام به هیچ موضوع دیگری ربطی ندارد و باید رعایت و اجرا شود، ولی معتقدند نگرانی هایی با ایران داریم که باید در جای دیگری با ایران صحبت کنیم که تا الان ما صحبت نکردیم.امیدوارم که اروپا در این موضع خود بماند اما آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که برجام را می خواهند.
وی با بیان اینکه ما با برجام بحث هسته ای را حل کردیم گفت: اختلافات ما در سه موضوع دیگر باقی است.اروپایی ها نسبت به برنامه موشکی ما نگرانی دارند؛ به خصوص اگر برد موشک های ما به سمت قاره پیما برود اروپا هم مسلما نگرانی خواهد داشت.
تصمیم درباره مصلحت کشور به عهده ما نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای مکمل برجام گفت و گو نخواهید کرد؟ گفت: اصلا گفت و گو نخواهیم داشت. گفت و گو نکردیم و الان هم گفت و گو نخواهیم کرد. این که نظام در هر مقطعی برای مصلحت خود چه تصمیمی می گیرد، اصلا با من نیست.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد:موضع ما الان کاملا روشن و منطقی است. ما به هیچ وجه برای برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد برای مکمل برجام و اضافه بر آن اصلا مذاکره ای نخواهیم کرد و برجام هم به هیچ موضوع دیگری ارتباطی ندارد چه در بحث موشکی و چه در بحث منطقه ای.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار