تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان اصفهان توسط عشایر

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را عشایر تأمین می‌کنند و درحالت کلی باید گفت اگر امکانات در اختیار داشته ‌باشند حجم توانایی تولیدات آن‌ها بسیار بالاتر از این مقدار است.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را عشایر تأمین می‌کنند و درحالت کلی باید گفت اگر امکانات در اختیار داشته ‌باشند حجم توانایی تولیدات آن‌ها بسیار بالاتر از این مقدار است.
به گزارش تسنیم ، مختار اسفندیاری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یک‌سوم عشایر کل کشور در 7 استان سکونت دارند، اظهار داشت: 27 هزار نفر از ایل قشقایی، 24 هزار نفر بختیاری و 4 هزار نفر از عشایر عرب در ییلاق به اصفهان می‌آیند.
وی افزود: با وجود اینکه نسبت جمعیتی عشایر حدوداً 1.5 درصد جمعیت استان و کشور است، اما یک‌سوم باغات و صنایع‌دستی و 25 درصد گوشت قرمز استان را عشایر تأمین می‌کنند، درحالت کلی باید گفت اگر امکانات در اختیار داشته ‌باشند حجم توانایی تولیدات آن‌ها بسیار بالاتر از این مقدار است.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه عشایر الگوی واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: 80 درصد زندگی عشایر مبتنی بر دامداری است و نیاز مبرم به زنجیره کامل گوشت دارند، در حالت کلی باید گفت اگر حمایت لازم و کافی از عشایر انجام شود می‌توان از واردات گوشت جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط هر خانواده عشایر می‌تواند نیازهای 50 تا 100 خانواده دیگر را برآورده کند به عبارتی دیگر باید گفت هر سیاه‌چادر عشایر یک کارگاه اقتصادی است که همه اعضا خانواده در آن با کمترین هزینه در حال تولید هستند.

اسفندیاری با بیان اینکه 17 پروژه با اعتبار یک میلیارد تومان در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: دو پروژه ملی و 15 پروژه استانی در بخش‌های ارائه خدمات، تسهیل در امر سکونت عشایر، طرح‌های بوم‌گردی و طرح‌های مهارت‌آموزی آماده بهره‌برداری هستند.

با توجه به خشکسالی مجبور به اجرای کشت‌های کم آب هستیم

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر 32 پروژه در بخش تولیدات گیاهی در استان اصفهان با اشتغال‌زایی برای 200 نفر به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: 9 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی به اضافه 7 میلیارد تومان از تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی برداشت شده پشتوانه مالی این طرح‌ها هستند.

احمدرضا رئیس‌زاده با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: دلیل اصلی این کار این است که تولیدات گلخانه‌ای مصرف آب را کاهش داده و بهره‌وری را ارتقا می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کشت گلخانه‌ای کیفیت محصول بین 6 تا 10 برابر افزایش می‌یابد و مصرف سموم نیز به حداقل رسیده و حتی حذف می‌شود، از طرفی دیگر در تمام فصول امکان کشت و برداشت وجود دارد و تداوم تولید داریم.

رئیس‌زاده با اشاره به فرا رسیدن ایام نهال‌کاری، گفت: 2 میلیون و 250 هزار نهال استاندارد آماده کاشت با سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد تومان تهیه شده تا پایان سال کاشته شود.

وی با بیان اینکه ما مجبور هستیم به سمت کشت‌های کم آب حرکت کنیم که پسته، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی از جمله گیاهانی مقاوم در مقابل کم‌آبی هستند، گفت: در سطح استان اصفهان 7 هزار هکتار زمین به زیر کشت پسته رفته و از این زمین‌ها 7500 تن پسته برداشت و هر کیلوی آن حداقل 30 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

254 نفر در صنایع تبدیلی مسغول به کار شده اند

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنایع تبدیلی به فرآوری محصولات کشاورزی کمک می‌کند، اظهار داشت: این بخش کمترین پروژه را از لحاظ تعدادی در بین طرح‌هایی که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد داشته اما بیشترین اعتبار و اشتغال‌زایی را به خود اختصاص می‌دهد.

محسن غماشی با بیان این که این طرح‌ها با 54 میلیارد تومان اعتبار 254 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، گفت: کشتارگاه مرغ، بسته‌بندی آجیل، کشتارگاه دام، عمل‌آوری قارچ خوراکی، ترشیجات غیر کنسروی و غذاهای آماده از جمله طرح‌هایی است که افتتاح می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار