از بین رفتن ۳۰ هزار فرصت شغلی در اصفهان طی دو سال گذشته

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه طی یک سال و نیم گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ هزار فرصت شغلی به دلیل از مشکلات واحدهای تولیدی از بین رفت، گفت: بنابراین هدفگذاری مدیریت استان در سال تولید و اشتغال، رسیدن به نرخ متوسط بیکاری کشور برابر با ۱۲.۵ درصد است.

از بین رفتن ۳۰ هزار فرصت شغلی در اصفهان طی دو سال گذشته

به گزارش خبرنگار ایمنا رسول زرگرپور ظهر امروز در جشنواره امتنان از کارگران نمونه استان اصفهان، اظهار داشت: اصفهان با داشتن تمدنی ۱۰۰ هزار ساله علاوه بر اینکه استانی توریستی و گردشگری است، استانی اقتصادی از جهات صنعتی، کشاورزی و خدمات است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور متعلق به استان اصفهان است، افزود: علاوه بر این ۱۰ درصد صنایع کشور از جمله صنایع مهم هسته ای، نظامی، فولادی، سیمانی، ساختمانی و ... در استان اصفهان قرار دارد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان اصفهان قرار دارد، بیان داشت: با وجودی که اصفهان، استانی نفتی نیست اما حدود ۲۲ درصد فراورده های نفتی کشور از اصفهان تامین می شود.

به گفته زرگرپور، حدود یک میلیون نفر معادل ۶۰ درصد جمعیت استان اصفهان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به بخش کشاورزی اصفهان، گفت: ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مرغوب در استان اصفهان وجود دارد که از این میزان ۱۰۰ هزار هکتار به دلیل خشکسالی از بین رفته و ۳۰۰ هزار هکتار آن تنها زیر کشت قرار دارد.

استاندار اصفهان افزود: با وجود خشکسالی اصفهان، در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی همچون شیر، مرغ و تخم مرغ در رتبه های بالای کشور قرار دارد و حرف اول را می زند.

وی گفت: با توجه به تولید بالای این محصولات، متاسفانه به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ و ۵۷۰ تن تخم مرغ را در استان اصفهان معدوم کردیم که منجر به خسارت ۱۰۰۰ میلیارد ریالی شد.

زرگرپور با بیان اینکه سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان تولید می شود، تصریح کرد: طی چند سال گذشته مدیریت استان با ریسک ۱۰۰ درصدی آب بخش کشاورزی را تامین کرده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در بخش گردشگری خارجی در طول ۴۰ سال گذشته امسال رکورد زدیم، گفت: در فروردین امسال ۸۵ هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شد که نسبت به فروردین ۹۲ با رشد ۸۰۰ درصدی توریست مواجه شدیم.

استاندار اصفهان با اشاره به افزایش ظرفیت هتل های اصفهان طی چند سال گذشته، ظرفیت تخت خواب هتل های اصفهان از ۱۲ هزار و ۵۰۰ عدد در سال ۹۲ به ۲۰ هزار تخت در سال ۹۵ افزایش یافته همچنین ۳۹ هتل نیز در حال ساخت داریم.

به گفته زرگرپور، مطابق بررسی های صورت گرفته هر گردشگر برای کشور ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار دلار ارزآوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در مجموع تمام این پتانسیل ها، استانی کاملا اقتصادی است بنابراین در زمان رکود، مشکلات بیشتر از دیگر استان ها در آن نمایان می شوند همان گونه که در زمان رونق شکوفا می شود، گفت: در این شرایط اصفهان درگیر مباحثی چون بیکار شدن کارگران، تعطیلی واحدهای کاری و ... شده با این وجود طی دو سال گذشته اقدامات مناسبی انجام داده است.

استاندار اصفهان افزود: در گام نخست اقدام به تثبیت فرصت های شغلی کردیم و در گام بعدی شغل های جدیدی ایجاد کردیم.

وی بیان داشت: برای تثبیت اشتغال کارگروه تسهیل برای حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی انجام دادیم البته در این بخش اعتباری تخصیص نیافت و تنها اقدام به تقسیط مالیات، بیمه و وام های بانکی و ... کردیم که علیرغم نامهربانی سیستم بانکی و بیمه، ۳۴ هزار فرصت شغلی که می توانست از بین برود، حفظ شد.

به گفته زرگرپور، با این وجود بین ۲۵ تا ۳۰ هزار فرصت شغلی به دلیل از مشکلات واحدهای تولیدی از بین رفت.

وی در ادامه به بسته حمایتی دولت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش قرار بود به ۶۰۰ واحد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دهیم و براین اساس سامانه بهین یاب ایجاد شد و از ۴۵۰۰ واحدی که در آن ثبت نام کردند، ۱۷۰۰ واحد از دیدگاه سیستم بانکی مستحق دریافت تسهیلات بانکی شدند.

به گفته استاندار اصفهان، امروز ۱۱۱۰ واحد در استان اصفهان ۸۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و براین اساس ۳۲ هزار فرصت شغلی در این بخش تثبیت شد.

وی افزود: طی یک سال و نیم گذشته ۶۶ هزار فرصت شغلی در استان حفظ و ۶۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد شد.

استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه در سال جدید دولت سیاست توسعه اشتغال پایدار را مصوب کرده است، گفت: براساس این سیاست قرار است ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اولویت مناطق محروم و روستایی در کشور داده شود.

وی تاکید کرد: ما ادعا نداریم که در اصفهان، مشکل اشتغال، بیکاری و یا اخراج کارگران را حل کرده ایم اما دو اولویت آب و تولید و اشتغال در صدر دستورات مهم مدیریت استان قرار دارد.

زرگرپور تاکید کرد: در حالیکه نرخ بیکاری کشور ۱۲.۵ درصد است اما نرخ بیکاری استان اصفهان ۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری و ۱۴.۵ درصد است بنابراین هدفگذاری مدیریت استان در سال تولید و اشتغال، رسیدن به نرخ متوسط بیکاری کشور است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار