کاهش 30 درصدی منابع آب کشاورزی اصفهان

نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به مناسبت گشایش پروژه‌های بخش کشاورزی در دهه فجر برگزار شد.

احمد رضا منزه -اصفهان امروز: نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به مناسبت گشایش پروژه‌های بخش کشاورزی در دهه فجر برگزار شد.

در این نشست مهرداد مرادمند قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: بخش کشاورزی از قسمت‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود، اصفهان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی سرآمد است هرچند این استان در جنبه‌های صنعتی و گردشگری شهرت بسیار بیشتری دارد.

وی افزود: حدود 568 هزار هکتار زمین‌های مناسب برای کشاورزی در سطح استان داریم که پنج درصد از سطح استان را شامل می‌شود، از این میزان 260 هزار هکتار در بخش زراعی و 75 هزار هکتار در بخش باغات فعال هستند و مابقی زمین آیش (بدون کشت) هستند. امروز مهم‌ترین محدودیت در بخش کشاورزی کمبود آب و خشک‌سالی است، در حال حاضر شدیدترین خشک‌سالی طی چند سال گذشته را تجربه می‌کنیم.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از اراضی آیش به دلیل خشک‌سالی و بخشی دیگر به دلیل تناوب کشت هستند، عنوان کرد: استان اصفهان سه درصد اراضی کشاورزی و شش درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، امروز اصفهان در تولید شیر رتبه نخست کشور، تخم‌مرغ رتبه دوم، عسل و سیب‌زمینی رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه پنجم و محصولات گلخانه‌ای جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص وضعیت منابع آبی بخش کشاورزی اظهار کرد: در سال‌های نرمال آبی 5/6 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی استان اختصاص می‌یافت که این میزان در سال‌های گذشته به 4/4 میلیارد مترمکعب رسید یعنی بیش از 30 درصد از منابع آبی بخش را از دست دادیم، البته در تلاش و پیگیری هستیم تا با ایجاد راهکارهای جدید این مشکل برطرف شود. امروز حرکت‌های خوبی در راستای توسعه کشت گیاهان با نیاز آبی پایین و سازگار با شرایط خشک‌سالی شکل گرفته به‌گونه‌ای که تولید زعفران، پسته، گل محمدی و محصولات مشابه به خوبی در حال انجام است.

*بهره‌برداری از 206 پروژه بخش کشاورزی در اصفهان

مرادمند تأکید کرد: تمامی مشکلات را در نظر داریم و تلاش می‌کنیم با همین بضاعت بخش کشاورزی در مسیر بهبود وضعیت حرکت کنیم، در همین ارتباط اقداماتی نیز شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به حفظ، احیا و بهره‌برداری بهینه از آب‌وخاک، گسترش روش‌های نوین آبیاری، مرمت قنوات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کنترل غیرشیمیایی آفات و مواردی ازاین‌دست اشاره کرد.

وی تأکید کرد: به مناسبت دهه فجر، 206 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسند که زمینه اشتغال بیش از 916 نفر و تثبیت اشتغال یک هزار و 362 نفر را فراهم خواهند کرد، از این تعداد پروژه 68 مورد در بخش آب‌وخاک و امور فنی مهندسی، 41 مورد در بخش تولیدات دام و طیور و آبزیان، 37 مورد در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 32 مورد در زمینه تولیدات گیاهی، 17 مورد در امور عشایر و 11 مورد در بخش صنایع کشاورزی هستند.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری فجر تا فجر بخش کشاورزی از سال 95 تا 96، 796 میلیارد تومان بوده که تعدادی از آنها به ثمر رسیده و تعدادی نیز در حال تکمیل هستند.

وی گفت: از تعداد 206 پروژه، 36 پروژه شاخص هستند و بیش از یک میلیارد تومان برای بهره‌برداری از آنها هزینه شده است، شهرستان تیران و کرون با 29 پروژه بیشترین تعداد طرح‌ها را داراست.

*کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

امیرحسین افیونی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: باوجود خشک‌سالی‌های حاکم در بیشتر مناطق استان، نه‌تنها شاهد کاهش تولیدات دام و طیور نبودیم بلکه در سال‌های گذشته فرآورده‌های مختلف به صورت منطقی رشد پیدا کرده است.

وی با اشاره به تولید شیر افزود: در استان اصفهان یک‌میلیون و 250 هزار تن شیر خام تولید می‌شود که از این میزان حدود 500 هزار تن مازاد مصرف استان بوده و به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در مورد تولیدات گوشت مرغ جایگاه دوم و گوشت بوقلمون رتبه اول کشور را داریم و این امکان را به ما می‌دهد تا مازاد مصرف استان را صادر کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما این نیست که به هر قیمت در راه توسعه کمی گام برداریم بلکه کیفیت و افزایش بهره‌وری را به عنوان یک رویکرد دنبال می‌کنیم.

افیونی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزا گفت: این بیماری در دنیا رایج است و در کشور هم 20 استان درگیر آنفلوانزا هستند؛ با این وجود در اصفهان کنترل شده و جای نگرانی نیست.

وی با بیان این که به دلیل شیوع آنفلوانزا 30 درصد از کل مرغ تخم‌گذار کشور معدوم شد، عنوان کرد: از ابتدای مهرماه 21 میلیون قطعه پرنده در کشور معدوم شدند که از این میزان 900 هزار قطعه مربوط به اصفهان بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر این که سال گذشته وضعیت بدتری داشتیم، تصریح کرد: وقتی بیماری در استان‌های دیگر بروز می‌کند حتی اگر اصفهان درگیر نشود باز هم متأثر خواهد بود و در صورت کمبود و افزایش قیمت در دیگر استان‌ها، افزایش قیمت در اصفهان هم طبیعی است.

مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: امروز عشایر در تولید محصولات دامی، پروتئینی و صنایع‌دستی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و به نوعی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شوند.

وی افزود: 17 پروژه عشایری به مناسبت دهه فجر در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسند و می‌توانند کمک خوبی به عشایر استان داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار