دو خواننده، یک صدا

طعات دو صدایی حاصل همکاری دو یا چند خواننده در خلق یک اثر مشترک هستند، در این سبک از قطعات دو یا چند خواننده هم‌صدا شده و قطعه‌ای مشترک تولید می‌کنند. فیت عنوانی است که به این سبک از قطعات موسیقی اطلاق می‌شود و در موسیقی جهان برای حضور یک خواننده (نوازنده شاخص) در آهنگ خواننده دیگر به کار می‌رود و به‌شدت موردتوجه خوانندگان مطرح جهان است.

قطعات دو صدایی حاصل همکاری دو یا چند خواننده در خلق یک اثر مشترک هستند، در این سبک از قطعات دو یا چند خواننده هم‌صدا شده و قطعه‌ای مشترک تولید می‌کنند. فیت عنوانی است که به این سبک از قطعات موسیقی اطلاق می‌شود و در موسیقی جهان برای حضور یک خواننده (نوازنده شاخص) در آهنگ خواننده دیگر به کار می‌رود و به‌شدت موردتوجه خوانندگان مطرح جهان است.

با نگاهی گذرا به تاریخچه قطعات دوصدایی در موسیقی پاپ بعد از انقلاب، همکاری‌ها و اتفاقات قابل‌توجه و گاه جریان سازی را مشاهده می‌کنیم که هرکدام قصه و روایات خاص خود را داشته‌اند. در ادامه به معرفی چند اثر مشهور و پرطرفدار که با همکاری دو خواننده منتشرشده‌اند می‌پردازیم، قطعاتی که هرکدام حتی پس از گذشت چندین سال در ذهن مخاطبان موسیقی نقش بسته است.

قدسیان آسمان - علیرضا عصار و محمد اصفهانی

«قدسیان آسمان» قطعاً یکی از مهم‌ترین قطعات دوصدایی موسیقی پاپ بعد از انقلاب است. دو غول نسل اول پاپ با حضور فؤاد حجازی قطعه‌ای را اجرا کردند که یک‌باره با پخش تلویزیونی غوغا به پا کرد و خیلی زود تبدیل به یکی از هیت‌های نسل اول موسیقی پاپ شد


نشکن دلمو - محسن چاوشی، محسن یگانه و حامد هاکان

قطعاً «نشکن دلمو» را همه مخاطبین پیگیر موسیقی پاپ شنیده‌اند. قطعه مشترک محسن یگانه، محسن چاوشی و زنده‌یاد حامد هاکان که در سال ۱۳۸۴ به‌شدت فراگیر شد و در شناخته شدن این سه نفر، نقش مهمی داشت.

این قطعه بعد‌ها در اولین آلبوم رسمی «محسن یگانه» تنها با صدای خود او منتشر شد و برخی دوستداران چاوشی در فضای مجازی، یگانه را موردانتقاد قراردادند. محسن چاوشی هیچ‌وقت اظهارنظری درباره این قطعه نکرد.


نوری تا ابدیت - کریس دی‌برگ و گروه آریان

خبر هم‌خوانی گروه «آریان» با «کریس دی‌برگ» خواننده پرآوازه ایرلندی آن‌قدر غیرمنتظره و دور از ذهن بود که گمان نمی‌رفت انتشار این خبر، چیزی جز شایعه باشد. انتشار موزیک‌ویدئوی مشترک قطعه «The Words I Love You» این شایعه را به واقعیت تبدیل کرد و آریان خیلی زود در رسانه‌های جهان به‌عنوان یک گروه موسیقی پاپ ایرانی موردتوجه قرار گرفت. انتشار رسمی آلبوم «بی‌تو با تو» که نام کریس دی‌برگ به‌عنوان خواننده مهمان روی آن درج‌شده بود، بمب خبری ویژه‌ای بود و یک اتفاق خارق‌العاده رقم زد و حضور کریس دی‌برگ در ایران و کنفرانس خبری مشترکش با اعضای گروه آریان این رؤیای بزرگ را واقعیت بخشید.


من و بارون - رضا صادقی و بابک جهانبخش

میان بابک جهانبخش و رضا صادقی دوستی صمیمی و قدیمی وجود دارد. دوستی‌ که به هم‌خوانی و اجرای قطعه دوصدایی «من و بارون» منجر شد. موفقیت چشمگیر این قطعه -که روزهای اوج دوران هنری بابک جهانبخش را رقم زد- باعث شد او بتواند کنسرت‌های بیشتری برگزار کند.

دوستی این دو چهره سرشناس موسیقی، باعث شد چندی پیش قطعه مشترک دیگری به نام «تو که حساسی» را منتشر کنند که البته نتوانست به موفقیتی نظیر «من و بارون» دست پیدا کند.


واسه آبروی مردمت بجنگ - فرزاد فرزین و محسن چاوشی

محسن چاوشی و فرزاد فرزین سابقه همکاری چند قطعه دوصدایی را باهم دارند. «نفس‌بریده» اولین اثری بود که این دو چهره زمانی که هنوز وارد بازار موسیقی رسمی کشور نشده بودند، تولید و منتشر کردند و شنیده شد. قطعه پنج‌صدایی «پشت‌صحنه» اثر مشترک دیگر چاوشی و فرزین بود و چند سال بعد، در تیتراژ برنامه‌ای به همین نام، بار دیگر با یکدیگر هم‌صدا شدند. «پشت‌صحنه» عنوان برنامه‌ای با اجرا و تهیه‌کنندگی «احسان علیخانی» بود که تیتراژ آن «واسه آبروی مردمت بجنگ» نام داشت که ترانه آن را «روزبه بمانی» سروده بود و آهنگسازی و تنظیم آن را «محسن چاووشی» انجام داد.

.mp3|واسه آبروی مردمت بجنگ]

کجایی - محسن چاوشی و سینا سرلک

قطعه کجایی از محسن چاوشی به‌قدری فراگیر شد که حتی بسیاری از علاقه‌مندان چاوشی آن را بالا‌تر از «سنتوری» در فهرست آثار موفق این خواننده قرار می‌دهند. تک‌آهنگی که برای سریال «شهرزاد» تولید شد و در بخش‌هایی از آن نیز «سینا سرلک» با چاوشی هم‌خوانی کرده است. درج نشدن نام «سینا سرلک» در کاور این اثر، بعد‌ها با واکنش این خواننده رو‌به‌رو شد و او عقیده داشت که دراین‌باره، نسبت به او کم‌لطفی شده است. انتقادهای حسام‌الدین سراج از قطعه «کجایی» و حمله هواداران چاوشی به صفحات شخصی این خواننده سنتی، از دیگر حواشی این قطعه بود.



هفتاد میلیون ستاره - سیروان و زانیار خسروی

در هیاهوی جام‌جهانی 2014 برزیل که بحث سرود رسمی تیم ملی ایران خبرساز شده بود و چند اثر توسط خوانندگان مختلف اجرا شد، همزمان با نخستین دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل نیجریه، قطعه دوصدایی «هفتاد میلیون ستاره» با صدای سیروان و زانیار خسروی به‌عنوان تیتراژ ویژه‌برنامه جام جهانی شبکه ۳ (بیست، چهارده) پخش شد. ترانه این قطعه توسط زانیار سروده شده و تنظیم آن بر عهده سیروان بود. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که خواننده این قطعه سیروان و زانیار بودند و تصور می‌کنند فقط سیروان در این قطعه خوانده و این شاید به دلیل عدم وجود تصویری از زانیار در موزیک‌ویدئوی این قطعه باشد.


کمک کن (عاشقانه) - فریدون آسرایی و فرزاد فرزین

یک عاشقانه پرطرفدار دیگر با صدای فریدون آسرایی و فرزاد فرزین. سریال «عاشقانه» به تهیه‌کنندگی «مهدی گلستانه» از‌‌ آغاز روند تبلیغاتی و خبری‌اش، باآب‌وتاب، حضور فرزاد فرزین در این سریال را اعلام کرد و همین باعث شد دوستداران این خواننده منتظر آثار جدیدی با صدای او در قالب این سریال باشند. فراگیری آثار محسن چاوشی در سریال «شهرزاد»، به‌خوبی قابلیت‌های شبکه نمایش خانگی را برای دوستداران موسیقی مشخص کرده بود و همین موجب شد فرزاد فرزین نیز در انتخاب و تولید آثارش بیش از هر زمان دیگری دقت و وسواس به کار گیرد. انتخاب هوشمندانه فریدون آسرایی برای اجرای قطعه دوصدایی «کمک کن» باعث شد در‌‌ همان روزهای نخست انتشار، این قطعه موردتوجه مخاطبین قرار بگیرد.

.mp3|کمک کن]
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار