واگذاری کنترل و توزیع آب زاینده رود به دولت اشتباه بود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: واگذاری کنترل و توزیع آب زاینده رود به دولت یک اشتباه بود و تصمیمات غیرکارشناسی و سلیقه ای عامل خشکی زاینده رود شد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: واگذاری کنترل و توزیع آب زاینده رود به دولت یک اشتباه بود و تصمیمات غیرکارشناسی و سلیقه ای عامل خشکی زاینده رود شد.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: مشکلات آبی اصفهان، از زمانی شروع شد که کنترل و توزیع آب زاینده رود به دولت واگذار شد و با تصمیمات غیر کارشناسی و سلیقه ای که هنوز ادامه دارد روز به روز بر مشکلات زاینده رود افزوده شد.

وی بیان داشت: در همین راستا رودخانه دائمی و زندگی ساز زاینده رود را خشک و نابود کردند و کشاورزان آن را به تمام بانک‌ها بدهکار، ورشکسته و به نان شب محتاج و محیط زیست و اکوسیستم این حوضه را نابود کردند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: زاینده‌رود یکی از مهندسی ترین و با حساب و کتاب‌ترین رودخانه‌های ایران و جهان است که بحث عدالت در تقسیم و تخصیص منابع آب آن از زمان مادها برقرار و بر دوام بوده. واژه‌ «مادی» به معنای نهر منشعب از این رود حیات‌آفرین نیز از همان زمان مادها وام گرفته شده است.

وی اعلام کرد: پیشینه‌ تقسیم و بهره‌ برداری از آب زاینده‌رود به هزاران سال قبل و به زمان حضور انسان در جلگه‌ اصفهان بر می‌گردد.

محمد رضایی بیان داشت: به عبارتی دیگر از زمانی که جمعیت در این حوضه رو به فزونی گذاشت، مردم برای خود حقابه تعیین کردند و با شاخه ‌شاخه‌ کردن آن به نهرهای کوچک و بزرگ، و با طول‌های متفاوت، سهم یکدیگر را به طور دقیق مشخص و بین هم تقسیم کردند.

وی افزود: هیچ کجای ایران و یا جهان به نهرهایی که از رودخانه ها منشعب شده است مادی نمی گویند، واژه مادی فقط در اصفهان بکار می‌رود و دلیل آن این است که در دوره مادها این نهر ها کنده شده و آب توسط آن بین کشاورزان تقسیم می شده که این خود دلیلی بر ۳ هزار ساله بودن تقسیم آب زاینده رود است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان اعلام کرد: تاریخ نگارش طومار مرحوم شیخ بهایی «۹۲۳ هـ . ق» است یعنی زمانی که شاه اسماعیل (۹۰۶-۹۳۰ هـ . ق) سلطنت می‌کرده ‌است و با توجه به تاریخ نگارش طومار، یعنی تاریخ «۹۲۳ هـ . ق» شیخ‌ بهایی هنوز بدنیا نیامده بود و تاریخ تولد مرحوم شیخ بهایی ۹۵۳هجری قمری یعنی ۳۰ سال بعداز تاریخ نگارش طومار بوده است بنابراین شیخ بهایی نمی‌توانسته ‌است در تنظیم آن دخالتی داشته باشد.

وی افزود: انتساب این طومار به شیخ ‌بهایی، به نوعی بیانگر اهمیت مسئله‌ آب است و چون شیخ ‌بهایی از دانشمندان نام‌دار و مورد اعتماد مردم و دولتمردان آن دوران بوده‌ است، مردم خواسته‌اند با انتساب این طومار به شیخ‌ بهایی، آن ‌را چنان محکم و مایه‌دار جلوه دهند که هیچ‌کس جرأت و امکانی برای تغییر و تحریف آن به‌دست نیاورد.

محمدرضایی در مورد قدمت طومار منسوب به مرحوم شیخ بهایی افزود: با توجه به تاریخ نگارش این طومار و با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که قدمت این طومار ۵۱۶ سال قمری و ۵۰۰ سال شمسی بوده و تا پنج دهه گذشته مدیریت و کنترل زاینده رود طبق مفاد طومار شیخ بهایی به عهده خود کشاورزان بود که آب این رودخانه ملی به طور عادلانه، عالمانه، عاقلانه و خردمندانه بین حق آبه داران این حوضه بدون هیچ مشکلی تقسیم می‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار