کیفیت کالا در بالا و پایین شهر متفاوت است

تفاوت عمیق بین قیمت‌ اجناس و کالاها در بخش‌های مختلف شهر دلایل گوناگونی دارد که البته برخی اقشار جامعه را متقاضی یا محکوم به خرید کالای بی‌کیفیت می‌کند.

تفاوت عمیق بین قیمت‌ اجناس و کالاها در بخش‌های مختلف شهر دلایل گوناگونی دارد که البته برخی اقشار جامعه را متقاضی یا محکوم به خرید کالای بی‌کیفیت می‌کند.
به گزارش تسنیم، "خرید" کلمه‌ای که هر روز و حتی چندین مرتبه در روز با آن مواجه هستیم و آن را به زبان می‌آوریم. در زندگی روزمره، همه مایحتاج خود را با این کلمه تأمین کرده و شاید اصلاً برای انجام این فعل مشغول به کار می‌شویم، هر روز حداقل 8 ساعت از ساعات زندگی خود را به فعالیت می‌پردازیم و شاید برای این فعل شغل انتخاب می‌کنیم.

حال که این کلمه اینگونه زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده، شاید و باید بیشتر به آن توجه کنیم و معیارهایی را در این زمینه مدنظر قرار دهیم.

بالای شهر یا پایین شهر

برخی از مردم فقط قیمت را برای خرید مدنظر قرار می‌دهند و حاضر هستند که از هرجای شهر خرید کنند، به شرط آنکه قیمت کمتری برای کالای مورد نیاز خود پرداخت کنند. گروهی از مردم مرکز شهر را انتخاب کرده و قیمت و کیفیت منصفانه را در این مکان‌ها یافته‌اند. اما هستند گروهی که فقط برای خرید، مکان خرید را مدنظر قرار داده و به هیچ عنوان حاضر به خرید در مراکز دیگر نیستند.

"مارک"، علت گرانی در بالای شهر

خانمی 20 ساله در گفت‌و‌گو با تسنیم، موقعیت و جذابیت دکوراسیون فروشگاه را 100 درصد موثر در مکان خرید خود می‌داند و ترجیح می‌دهد تمام خرید خود را از مراکز مدرن شهر انجام دهد.

وی معتقد است تنوع مدل‌ها و کیفیت در پایین و بالای شهر تفاوت فاحشی با هم دارند و علت گرانی در مراکز بالای شهر را "مارک" بودن کالاها می‌داند.

این بانو در این زمینه می‌گوید: در اصفهان تنوع مدل‌ها بسیار کم است و من برای خرید بیشتر به تهران مراجعه کرده و اجناس خود را از آنجا تهیه می‌کنم.

وی معتقد است در برخی موارد حتی برخی از کالاها در پایین شهر از بالاهای شهر هم گران‌تر به فروش می‌رسد و زمانی که علت را جویا می‌شویم به تفاوت در جنسیت و کیفیت اشاره می‌کنند.


فروش به صورت سنتی در مراکز پایین شهر

ایمان. ص یکی از خریداران مرکز شهر در گفت‌و‌گو با تسنیم، در‌باره علت خرید خود در مرکز شهر و نه پایین و بالا گفت: به نظرم در مرکز شهر قیمت‌ها و کیفیت‌ها مناسب‌تر است. بالای شهر باید پول مکان و مارک‌بودن خرید خود را پرداخت کنید، در صورتی‌که کالاهای ارائه شده در پایین شهر کیفیت مناسب را ندارد، شاید پول کمتری پرداخت کنیم ولی زمان کمتری هم مهمان ما هستند.

وی با اشاره به علت قیمت‌های بالاتر در بالای شهر تصریح کرد: عوامل زیادی در این زمینه تأثیرگذار است. به نظرم دکوراسیون شیک‌تر، استخدام فروشنده‌های با تجربه برای جلب رضایت بیشتر مشتریان‌، تنوع بیشتر اجناس و البته اجاره و هزینه‌های مغازه می‌تواند از‌جمله این علل باشد.

این خریدار با اشاره به سنتی عمل کردن برخی مغازه‌داران خاطرنشان کرد: مغازه‌های پایین‌شهر برای نیروی کار از پسر، همسر و خانواده خود استفاده می‌کنند و حتماً نداشتن هزینه دستمزد یکی از علل آنها برای ارائه قیمت‌ها است.

عرضه کالا به قیمت عمده و نه بی‌کیفیتی

اما در این میان فروشندگان مراکز پایین شهر اجناس خود را متفاوت با دیگر مراکز ندانسته و عنوان می‌کنند قیمت‌ها در این مراکز به صورت عمده عرضه می‌شود.

یکی از این فروشندگان در این زمینه گفت: ما کالاهای خود را به قیمت عمده در اختیار مردم قرار می‌دهیم و هزینه اجاره بها در مراکز بالا از دلایل اصلی گران‌تر بودن کالاها در آن مراکز است.

وی با اشاره به اینکه اجناس با همان کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد‌، گفت: ما در برخی موارد حدود نصف‌قیمت، کالاها را نسبت به بالای شهر در اختیار مردم قرار می‌دهیم درصورتی که کیفیت هیچ تفاوتی نمی‌کند.


تاثیر 50 درصدی موقعیت مکانی و جذابیت دکوراسیون

بانویی با 15 سال سابقه فروشندگی در یکی از مراکز فروش مدرن شهر در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: اجناس عرضه شده در بالا و پایین شهر از‌لحاظ جنس و کیفیت متفاوت است، و علت آن خریدارانی هستند که در این قسمت از شهر حاضر به پرداخت پول بیشتری هستند درنتیجه اجناس با کیفیت‌تری دریافت می‌کنند و البته که سلیقه‌ها هم در دوطرف شهر با هم متفاوت است.

وی با اشاره به تفاوت سلیقه بین مشتریان افزود: اجناس ارائه شده در پایین شهر توسط برخی از مشتریان ما اصلاً پذیرفتنی نیست. ما مشتریانی داریم که به هیچ عنوان حاضر به خرید از پایین شهر نیستند و علت را مدل‌های ارائه شده می‌دانند، حتی برخی می‌گویند که به مراکز پایین شهر سر زدیم ولی مد‌ل‌ها را نپسندیدیم.

این فروشنده با اشاره به تفاوت قیمت در مراکز مختلف بیان کرد: اجناس ارائه شده در پایین شهر تقلبی بوده، هرچند هم که ازلحاظ شکل و ظاهر یکسان باشد. به عنوان مثال اگر ما کالای ترک داشته باشیم ممکن است در پایین شهر مانند همان کالا از لحاظ ظاهر وجود داشته باشد، اما جنس آن چینی و آن هم از نوع درجه 3 است.

وی موقعیت مکانی و جذابیت دکوراسیون را فقط 50 درصد موثر در رضایت و خرید مشتریان دانست و تصریح کرد: بیشتر خریداران به کیفیت و برخورد فروشنده توجه می‌کنند. برخی از خریداران اصلاً ویترین را نگاه هم نمی‌کنند، این موضوع را زمانی متوجه می‌شویم که به برخی از مدل‌ها در ویترین اشاره می‌کنیم در صورتی که دیده نشده و یا نگاهی سطحی داشتند.

وی با اشاره به تأثیر هزینه اجاره در قیمت‌ها در دو طرف شهر خاطرنشان کرد: اتحادیه پوشاک ما را مجاز به افزایش قیمت‌ها تا 15 درصد کرده است و البته که رقابت هم در قیمت‌های ما بسیار موثر است.


کیفیت کالا در بالا و پایین شهر متفاوت است

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان در گفت‌و‌گو با تسنیم، در زمینه کالاهای عرضه شده در سطوح مختلف شهر اظهار داشت: کیفیت کالا در بالا و پایین شهر متفاوت است، به عنوان مثال این گونه نیست که میوه در بالای شهر هر کیلو 5000 تومان و در پایین شهر 2 هزار تومان باشد، نوع کیفیت کالای عرضه شده براساس نیاز و تقاضای مردم متفاوت است.

رسول جهانگیری افزود: برخی از انواع پوشاک در مناطق کمتر برخوردار با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌شود زیرا براساس نیاز آنها دوخته شدند این در حالی‌ است که برخی از فروشگاه‌های مارک به هیچ عنوان نمی‌توانند در مناطق پایین فعالیت کنند چون متقاضیان خود را ندارند. برهمین اساس شاید برخی از مردم کالایی را در حاشیه شهر 10 هزار و همان کالا را در بالای شهر 100 هزار تومان بخرند که این تفاوت قیمت به علت تفاوت در نوع کیفیت و نوع تولید است.

وی با بیان اینکه نوع تقاضا و میزان استقبال خریداران چگونگی عرضه را مشخص می‌کند، گفت: در مناطق کمتر برخوردار مانند مناطق حاشیه شهر تولیداتی متناسب با نیاز مصرف‌کننده ارائه می‌شود، درصورتی که در مناطق بالای شهر خریدار بیشتر به دنبال برند و مارک‌های خاصی هستند که قیمت تمام شده آنها بیشتر است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان تصریح کرد: اما به صورت انگشت شمار هم شاید مناطق بالای شهر برخی از کالاها را به علت تفاوت مکانی با یک نوع مرغوبیت با قیمت بالاتری عرضه کنند که علت آن هزینه‌های تمام شده مانند هزینه اجاره مکان و سرمایه‌ای هزینه شده در قبال واحد صنفی است.

وی با اشاره به تعداد سرانه فروش در مناطق مختلف شهر گفت: میزان فروش در مناطق کمتر برخوردار و مناطقی که حجم جمعیت بیشتری دارند نسبت به فروشگاه‌های برند و اجناس مارک بیشتر است.

وی با اشاره به نحوه برخورد با گران‌فروشان خاطرنشان کرد: به محض آگاهی از گران‌فروشی و تأیید و صحه گذاشتن بازرسان بر این امر، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارائه داده می‌شود و فرد متخلف جریمه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان افزود: اگر واحد متخلف پروانه‌دار اتاق اصناف باشد، ماده 28 قانون را برای آن اجرا کرده و براساس میزان تخلف، یک هفته تا 15 روز نسبت به پلمب و یا نصب پرچم و تابلوی پلمب به واحد صنفی اقدام می‌شود.


و اما...

واقعیت امر چیست؟ چیزی که در بازار دیده می‌شود تفاوت عمیق بین قیمت‌ها در دو سمت شهر بوده که هرکس براساس موقعیت خود دلیلی برای آن می‌آورد. گاهی در بازار تفاوت 2 برابری دیده می‌شود که شاید یک خریدار حاضر به هزینه کردن وقت خود برای گزارش دادن این موضوع نباشد.

شاید این موضوع برای خرید یک کالا کم اهمیت باشد ولی وقتی در مجموع تعداد خریدها در کل شهر را حساب کنیم این هزینه سر به فلک می‌کشد.

حتی فروشندگان بالای شهر هم از عرضه کالاهای ایرانی با کیفیت مرغوب استقبال می‌کنند در این میان چطور می‌توان ذهن خریداران را آماده برای این نوع خرید کرد‌؟ و آیا واقعاً علت اصلی اینکه حاشیه نشینان متقاضی کالای بی‌کیفیت هستند چیست؟

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار